البرادعی: آمریکا فورا مذاکره‌ را با ایران آغاز کند

راه‌حل «سعودی» برای مناقشه هسته‌ای ایران و غرب

دنیای اقتصاد- روز گذشته نشست نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان در حالی در لندن برگزار شد که پیش از این نشست، فرستادگان آمریکا و هم‌پیمانانش توان خود را به کار بستند تا اجماع از دست رفته ۱+۵ را احیا کنند. این در حالی است که البرادعی مجددا بر این پیشنهاد تاکید کرد که ایران و آمریکا برای حل مناقشه هسته‌ای بی‌واسطه مذاکره کنند. وزیرخارجه عربستان سعودی نیز درباره کانون اصلی اختلافات؛ یعنی غنی‌سازی اورانیوم، پیشنهاد داده است که این امر توسط کنسرسیومی در کشوری بی‌طرف صورت گیرد.در عین حال نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا پس‌از دیدار و گفت‌وگو با محمدالبرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که در آن توفیقی در همراه کردن البرادعی با موضع خصمانه آمریکا نداشت، اعلام کرد که گزارش‌های آژانس تاثیری بر تحریم‌ها ندارد. تاکید دوباره البرادعی بر مذاکره تهران - واشنگتن

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر خواهان انجام مذاکرات گسترده کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا با تهران برای حل سریع مساله هسته‌ای ایران شد.

به گزارش ایرنا، محمد البرادعی، در یک گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای با چارلی رز، مجری شبکه پربیننده «پی‌بی اس» آمریکا، بار دیگر هر نوع تهدید علیه ایران را رد کرده و گفت: حتی نهادهای امنیتی آمریکا نیز اذعان می‌کنند که چنین تهدیدهایی تنها مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: از دورنما و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران اطلاعات زیادی به‌دست آورده‌ایم؛ ولی هنوز سوال‌هایی مطرح است. وی افزود: بین غرب و ایران بی‌اعتمادی وجود دارد و این بی‌اعتمادی نیز ریشه در تاریخ حداقل ۵۰ساله دارد. البرادعی اظهار کرد: ایرانیان می‌گویند خواهان خودکفایی و استقلال هستند و سوخت هسته‌ای خود را می‌خواهند؛ چرا که درگیر تحریم هستند. آنان می‌خواهند شریک تجاری باشند و به تجارت فکر می‌کنند. مدیر کل آژانس افزود: آنها عضو ان.پی.تی هستند و حق دارند. از یک طرف ایران می‌گوید که حق دارد و از طرف دیگر غرب می‌گوید که ما به شما اعتماد نداریم و این مسیر دشواری را ایجاد می‌کند. البرادعی افزود: باید با ایران مذاکره شود، اعتمادسازی از راه تحریم میسر نیست، باید با آنها گفت‌وگو کرد.

مدیر کل آژانس افزود: باید تمامی گلایه‌ها روی میز باشد و درباره مساله هسته‌ای که قسمتی از مشکل عمده خاورمیانه است، عراق، افغانستان، لبنان، مساله اسرائیل و مسائل دیگر گفت‌وگو شود. وی گفت: اکنون مساله، امنیت منطقه است. ایران و غرب می‌خواهند نقش غالب در خاورمیانه داشته باشند و این رقابت بین دو جهان بینی کاملا متفاوت است. تنها راه‌حل این است که همه دور میز باشند و تمام شکایت‌ها را مطرح و در نهایت آشتی کنند. مدیر کل آژانس اظهار کرد: به نظر من اگر ایران و آمریکا را به میز مذاکره بکشانیم مسائل بسیار سریع حل می‌شوند.البرادعی گفت: بدین منظور آمریکا باید به ایران اطمینان بدهد که آنها نمی‌خواهند حق ایران را از آنها بگیرند، باید این مساله را روشن کنند. بی‌اعتمادی بسیار وجود دارد و این اصل قضیه است.

وی افزود: ایرانیان می‌گویند که چرا ما باید به شما اعتماد کنیم و فهرستی از مسائلی را دارند که در گذشته رخ داده است.