فروش 6میلیون دلاری آثار هنری ایران

پس از دو حراج قبلی کریستی در دبی و یک حراج ساتبی در لندن، حراج سوم دبی، تعیین‌کننده این موضوع بود که آیا ارقام قبلی موقتی بوده یا ناشی از هیجان است و یا حکایت از تداوم رشد ارزش آثار هنرمندان ایران دارد. اما فروش ۱۰‌برابری آثار یکی از هنرمندان با این که نخستین حضورش را در حراجی جهانی ثبت می‌کرد، داستان دیگر داشت. به گزارش ایسنا، نتایج حراج ساعات پایانی ۳۱‌اکتبر ثابت کرد این روند به سمت تثبیت‌ شدن پیش می‌رود که آثار هنرمندان معاصر ایران در عین افزایش قیمت، اعتبار و ارزش بین‌المللی فزاینده‌ای را کسب می‌کنند.

در این فروش، حدود ۶۰ اثر هنری اعم از تابلوی نقاشی، مجسمه و عکس از هنرمندان ایرانی مجموعا به مبلغی حدود شش میلیون دلار به‌فروش رسید. با توجه به میانگین قیمت ۱۰۰‌هزار دلار برای هر اثر، رقم بسیار بالا و حیرت‌انگیزی تلقی می‌شود.

بنابر این گزارش، به استثنای یک مورد تابلوی ۹‌لته‌ای از احمد مصطفی که ۶۵۰‌هزار دلار فروخته شد، بالاترین قیمت‌های پرداخته‌شده میان هنرمندان کشورهای همسایه، عربی و کشورهای غربی، برای آثار ایرانی پرداخته شد.

در واقع، ۱۰۰درصد آثار ایرانی‌ها فروخته شدند.

در این حراج -۳۱ اکتبر ۲۰۰۷ - موسسه کریستی امکان حضور مستقیم هنرمند را ایجاد کرده بود.

گران‌ترین اثر فرهاد مشیری به قیمت ۶۰۰‌هزار دلار با عنوان «یک دنیا» به ‌فروش رسید و عکس‌های میترا تبریزیان جزو ارزان‌ترین‌ها بود که هشت‌هزار دلار فروخته شدند.

دیگر آثار گران‌ این مزایده، کارهایی از حسین زنده‌رودی بودند.

اما با این حال، به اذعان حاضران، فروش اثر صداقت جباری پدیده این حراجی محسوب می‌شد.

دیگر تابلوی شاخص این حراج، کاری از آیدین آغداشلو با عنوان «سال‌های آتش و برف» بود که سال ۱۳۵۶ خلق شده و ۱۴۰‌هزار دلار به‌فروش رسید. آغداشلو هم نخستین حضورش را درحراج ثبت کرد.

اما تابلو غلامحسین نامی ۱۲۰‌هزار دلار فروخته شد، دیگر آثار دو عکس عباس کیارستمی اولی با عنوان «برف» ۱۲۰‌هزار دلار و دومی با نام «باران» ۷۲‌هزار دلار به‌فروش رفتند.

تابلو زنده‌یاد فرامرز پیل‌آرام هم ۱۴۰‌هزار دلار و کاری از مسعود عربشاهی ۹۶‌هزار دلار، فروخته شدند.

حضور چشمگیر هنرمندان جوان ایرانی در این مزایده مشهود بود. نمونه آن کار «افشین پیرهاشمی» ۶۰‌هزار دلار به‌فروش رسید. کارشناسان معتقدند، برای کسی که نخستین‌بار به حراج می‌آید، رقم قابل‌توجهی است. دو مجسمه از پرویز تناولی نیز در این حراج عرضه شد.

تابلوهایی از هنرمندان درگذشته تاریخ هنرهای تجسمی معاصر ایران ازجمله، مارکو گریگوریان ۴۸‌هزار دلار، تابلوی کوچک سهراب سپهری حدود ۷۸‌هزار دلار، نقاشی حسین کاظمی ۷۸‌هزار دلار، کار علیرضا اسپهد ۵۱‌هزار دلار و نقاشی جعفر روح‌بخش ۸۴‌هزار دلار

فروخته شدند.

همچنین کارشنی سیدمحسن وزیری مقدم ۴۲‌هزار دلار، نقاشی فرح اصولی ۵۱‌هزار دلار، تابلویی از یعقوب امدادیان ۴۸‌هزار دلار، تابلوی رضا درخشانی ۳۱‌هزار دلار، کاری از کوروش شیشه‌گران ۴۵‌هزار دلار و تابلوی عکسی از بهمن جلالی۲۰‌هزار فروخته شد.