این گروه خشن
نگاه سوم- پنج سال پس از آنکه اسپایدرمن توانست میزان فروش بلیت‌ سینماها را به رکورد یک‌میلیارد و 600میلیون بلیت و در واقع 9میلیارد و 340میلیون دلار فروش برساند، بار دیگر این مرد جذاب عنکبوتی توانسته رکورد چند سال اخیر فروش بلیت را شکسته و سهم امسال را به یک‌میلیارد و 470میلیون بلیت و 63/9میلیارد دلار برساند. البته همه این میزان فروش سهم اسپایدرمن نیست، اما گویی سینما همواره منتظر معجزه‌ای است و حالا این عنکبوت معجزه‌گر است که بر رکورد فروش امسال تار تنیده است.

به طور کلی نگاهی به فروش بلیت سینماها طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که عمدتا داستان‌های تخیلی نقش عمده‌ای در شکستن رکوردها و فروش بالای فیلم‌ها دارد.
از سال 1995 که وارنر بروس با بتمن توانست به رکورد 277میلیون دلار دست یابد، تا سال 99 که جنگ ستارگان محصول فاکس قرن بیستم به 557میلیون دلار فروش دست پیدا کرد و قسمت بعدی همین فیلم هم توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 2005 را نصیب خود کند، همواره تخیلی‌ها در صدر بوده‌اند.
با این حال هنوز هیچ سالی به اندازه سال ۱۹۹۸ برای صنعت سینما خاطره‌انگیز و درآمدزا نبوده است. سالی که تایتانیک با فروش ۶۱۹میلیون دلاری خود به اعماق اقیانوس پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما رفت و هنوز هم دست نیافتنی است.
اسپایدرمن 3 از این نظر هنوز فاصله زیادی با سلف خود در سال 2002 دارد و حتی با پرفروش‌ترین فیلم سال قبل یعنی دزدان دریایی کارائیب هم فاصله قابل توجهی دارد اما حالا هنوز سال پایان نیافته و فروش دیگر فیلم‌های سال 2007 هم عملا رشد را به نسبت قابل توجهی بالا برده است.
بهترین توزیع‌کنندگان فیلم
بوئنا ویستا با 14‌درصد سهم از بازار توزیع‌کنندگان در صدر این بازار قرار دارد.
طی دوازده سال گذشته موفق‌ترین فیلمی که این کمپانی ارائه کرده در جست‌وجوی نمو (۲۰۰۳) است که در این سال توانست ۳۶۹میلیون‌دلار فروش بلیت داشته باشد.
وارنر بروس و سونی رده‌های بعدی این جدول را در اختیار دارند که بتمن و هری‌پاتر موفق‌ترین فیلم‌های اولی و مرد در تاریکی (1997)، اسپایدرمن (2002) و اسپایدر من 3 (2007) موفق‌ترین فیلم‌های دومی بوده‌اند.
فاکس قرن بیستم، یونیورسال، پارامونت و نیولاین در رده‌های بعدی و دریم‌ورکس و میراماکس و MGM در پایین این جدول قرار دارند.
بهترین ژانرهای سینمایی
بعد از گذشت سال‌ها از اولین فیلم‌های تاریخ سینما که بسیاری از آنها جنبه طنزآمیز و کمدی داشتند، همچنان مردم ژانر کمدی را بهترین انتخاب خود در دیدن یک فیلم می‌دانند. هر چند گفته می‌شود دیگر زمان فیلم‌های کمدی به سر آمده، اما طی دوازده سال گذشته ۱۲۵۶عنوان فیلم فقط در ژانر کمدی ساخته شده که ۲۴درصد سهم بازار از فروش را به خود اختصاص داده است. این میزان فیلم کمدی البته در مقایسه با ۲۱۴۱عنوان فیلمی که در ژانر درام برآورد شده، با ۲۳میلیارد دلار حاصل از فروش فیلم‌های ژانر درام فاصله قابل توجهی دارد. در رده دوم پرفروش‌ترین ژانرها فیلم‌های ماجراجویی قرار دارند که با ۳۶۰ عنوان فیلم طی ۱۲سال گذشته ۲۳میلیون دلار فروش را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان برابر با ۱۹درصد سهم بازار است. در رده سوم همچنان که گفته شد فیلم‌های ژانر درام و در رده چهارم و پنجم فیلم‌های اکشن و تریلر (هیجان‌انگیز) تعلیقی قرار دارند. البته فاصله میان این دو فاصله سهم ۱۶درصدی و شش درصدی بازار است که بسیار قابل توجه است. فیلم‌های رومانتیک عملا همچنان رو به افول هستند و تنها ۵درصد بازار از فروش فیلم‌ها را در اختیار دارند. فیلم‌های وحشتناک، مستند، موزیکال و کمدی سیاه به ترتیب در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.
پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ
طی سال‌های اخیر بسیاری از فیلم‌های سینمایی که به فروش بالایی رسیده‌اند، سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع فیلم‌های اول این سال‌ها به نسبت بزرگان قبلی فروش کمتر و سهم اندک‌تری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این چنین است که قدیمی‌ها همچنان بر بازار پرفروش‌های فیلم حکومت می‌کنند. جنگ ستارگان (۱۹۹۷) همچنان در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارد. این فیلم رکوردشکن محصول استثنایی کمپانی فوکس قرن بیستم از زمان توزیع تاکنون ۴۶۰میلیون دلار درآمد گیشه داشته، اما میزان درآمد با احتساب نرخ تورم آن تاکنون از مرز یک میلیارد دلار هم گذشته است. ای‌تی (۱۹۸۲) مقام دوم این رده‌بندی را در اختیار دارد تا به ما نشان دهد که اگر موجودات فضایی هیچ چیزی برای ما انسان‌ها نداشته باشند، فیلم‌ها را می‌توانند به نان و نوایی برسانند.
مهاجمان صندوقچه گمشده (1981) و شاه شیر (1994) رده‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. از میان فیلم‌های مشهور می‌توان به روز استقلال (رده هفتم)، تنها در خانه (هشتم)، حس ششم (یازدهم)، روح(شانزدهم)، داستان اسباب‌بازی (بیست و دوم)، نجات سرباز رایان (نوزدهم) و آرماگدون (بیست و پنجم) اشاره کرد.
پرفرو‌ش‌ترین فیلم‌های امسال
اسپایدرمن، آنچنان که گفته شد امسال با 51میلیون فروش بلیت فروشی همچنان در صدر فروش امسال قرار دارد. این محصول کمپانی سونی پیکچرز تاکنون 336میلیون دلار فروش داشته است. گویی امسال سال سومی‌ها است چرا که بعد از اسپایدرمن 3، شرکت 3 نیز در مقام دوم پرفروش‌ترین‌ها ایستاده است. پارامونت با شرک 3 و تبعید شونده رده‌های دوم و سوم پرفروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. دزدان دریایی کارائیب و هری‌پاتر محفل ققنوس هم چهارم و پنجم هستند.