وزارت نفت در پیشنهادی به رییس‌جمهوری، استرداد ۸۳۰‌میلیون دلار از منابع داخلی خود را که برای واردات گازوئیل هزینه شده، درخواست کرده است.

مدیرکل تامین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت کنونی مصرف و تولید نفت، گاز یا گازوئیل گفت: وزارت نفت در پیشنهادی به رییس‌جمهوری خواستار بازگردانده شدن اعتباری بالغ‌بر۸۳۰‌میلیون دلار از منابع خود که برای واردات گازوئیل پرداخت کرده، شده که هنوز پاسخ آن داده نشده است.

علی فراهانی تصریح کرد: در اوایل سال جاری برای واردات گازوئیل به کشور اعتباری بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار پیش‌بینی شده بود که تنها یک میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار از این رقم اختصاص یافت؛ در نتیجه وزارت نفت مجبور به هزینه کردن اعتبار موردنیاز از منابع داخلی خود شد، به عبارتی مابه‌التفاوت را از منابع خود پرداخت کرد.وی تاکید کرد: برهمین اساس وزارت نفت طی پیشنهادی به رییس‌جمهوری خواستار بازگردانده شدن مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل به میزان ۸۳۰‌میلیون دلار کرده است.فراهانی در ادامه افزود: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش روزافزون قیمت گازوئیل و رسیدن هربشکه از این فرآورده نفتی به ۱۰۰‌دلار، حتی ۲ میلیارد دلار نیز تامین‌کننده نیازهای کشور نباشد. وی درباره مصرف گازوئیل در آبان ماه گفت: در آبان‌ماه جاری روزانه به طور میانگین ۱۱‌میلیون لیترگازوئیل درکشور به مصرف رسیده که این رقم در آذرماه به ۱۶‌میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گفته وی، به طور متوسط کشور در طول سال روزانه به ۵/۱۰‌میلیون لیترواردات نفت گاز نیازمند است که این رقم در فصل پیک مصرف یعنی بهمن و دی‌ماه به ۲۵‌میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در دو فصل دی و بهمن با قطع گاز نیروگاه‌ها، مصرف نفت گاز نیروگاه ها به ۴۰ و مصرف غیر نیروگاهی نیز به ۸۰‌میلیون لیتر در روز می‌رسد که به این ترتیب کل مصرف روزانه گازوئیل در دی و بهمن به ۱۲۰‌میلیون لیتر در روز می‌رسد. این درحالی است که میزان تولید نفت گاز کشور ۸۳‌میلیون لیتر در روز است. وی اضافه کرد: میزان ذخایر گازوئیل کشور بیش از ۲ میلیارد لیتر است و میزان مصرف گازوئیل در مدت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۴‌درصد افزایش داشته است.