صبح روز گذشته، وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام دیدارهای رسمی راهی دمشق شد. منوچهر متکی در بدو ورود به سوریه، هدف این دیدار را مشورت با مقام‌های سوری درباره اوضاع منطقه عنوان کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: نظر به سرعت تحولاتی که در منطقه وجود دارد، مشورت با طرف سوری ضروری است. متکی افزود: بر اساس مناسبات راهبردی بین ایران و سوریه، مذاکرات و رایزنی بین دو کشور در سطوح مختلف، هم در مورد با روابط دوجانبه و هم درباره مسائل منطقه‌ای مستمر است.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در دمشق با همتای سوری خود، به رایزنی درباره مهمترین رخدادهای منطقه‌ای از جمله بحران مرزی ترکیه‌-‌عراق پرداخت.

یک عضو هیات همراه متکی در سفر به سوریه در پایان ملاقات وزیران خارجه دو کشور به ایرنا گفت: دو طرف درباره تنش‌های مرزی عراق‌-‌ترکیه، بحران سیاسی لبنان و مساله فلسطین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وی حاضر به ارائه جزییات بیشتری از موضوعات مطرح در این دیدار نشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از دمشق، وزیر خارجه ایران بلافاصله پس از این ملاقات و بدون گفت‌وگو با خبرنگاران، رهسپار کاخ «الشعب» برای دیدار با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه شد.

برنامه دیدار متکی با فاروق الشرع معاون رییس‌جمهوری سوریه نیز که پیش‌تر از سوی منابع ایرانی و سوری اعلام شده بود، بنا به دلایلی لغو شده است.

خبرگزاری شینهوا به نقل از منبعی دیپلماتیک نوشت که منوچهر متکی در سفر به دمشق، پیام رییس‌جمهوری ایران را به رییس‌جمهوری سوریه منتقل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری از دمشق به نقل از فردی که آن را یک منبع دیپلماتیک ایرانی خواند، گزارش داد: متکی در این سفر پیام رییس‌جمهوری ایران درزمینه راه‌های هماهنگی و مشاوره میان دو کشور و تحولات منطقه‌ به ویژه در عراق، لبنان و اراضی فلسطین را به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه تقدیم خواهد کرد.

وی در ادامه گفت که در این مذاکرات به مساله تنش‌ها میان ترکیه و پ.ک.ک در مرز ترکیه با عراق و انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان نیز پرداخته خواهد شد.