هشدار البرادعی به آمریکایی‌ها

دنیای اقتصاد- روز گذشته اولی‌هاینونن، برجسته‌ترین معاون محمدالبرادعی، مدیر کل آژانس‌ بین‌الملی انرژی اتمی وارد تهران شد تا با هیات همراه، دومین نشست خود را با گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ از سر گیرد. با توجه به حضور هاینونن در تهران که پس از دو دور مذاکره کارشناسان، به نظر می‌رسد پرونده موضوع سانتریفیوژها که مهم‌ترین مورد از ابهامات شش‌گانه آژانس درباره برنامه ایران است، به زودی بسته خواهد شد.

همزمان، سخنان اخیر البرادعی در رد تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران و دعوت از کسانی که جز این تصور می‌کنند به ارائه شواهد و مدارک و نیز هشدار به آمریکا، خشم شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی و دولت سارکوزی در فرانسه را در پی داشته است. البرادعی با تاکید بر غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران:

آمریکا اگر مدرکی دارد، ارائه کند

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با این شبکه خبری تاکید کرده است که اطلاعات ما از برنامه هسته‌ای ایران بسیار است و این برنامه جنبه نظامی مخفی ندارد.

محمد البرادعی بار دیگر به آمریکا هشدار داد که علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به اقدام نزند.

البرادعی گفت: بازرسان این آژانس هیچ مدرکی مبنی بر وجود برنامه هسته‌ای نظامی مخفی در ایران به دست نیاورده‌اند.

وی در واکنش به افزایش تنش‌هایی که به تازگی رهبران آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران با سخنان و اقدام‌های خود به وجود آورده‌اند، درباره اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران هشدار داد.

محمد البرادعی همچنین درباره پیامدهای تشدید تنش لفظی بین ایران و آمریکا برای تمام منطقه خاورمیانه هشدار داد.

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، به تازگی گفته است در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، احتمال وقوع جنگ جهانی سوم وجود خواهد داشت. دیک چنی، معاون وی هم به ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هشدار داده است.

برخی از سیاستمداران دموکرات و کارشناسان سیاسی در آمریکا از این نگرانند که جورج بوش درصدد دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران است. کاخ سفید این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

اما ایران هم با تاکید بر توان موشکی و دفاعی خود تاکید دارد با کسانی که به این کشور حمله کنند، وارد تقابل نظامی خواهد شد.

البرادعی چنین تهدیدهایی را برای حل مناقشه هسته‌ای ایران بی‌فایده دانسته است. او مدل کره شمالی را برای حل این مناقشه مناسب می‌داند.مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: در حال حاضر باید به دیپلماسی خلاق ادامه داد. وی منظور خود را از دیپلماسی خلاق، ادامه گفت‌وگو و همچنین بازرسی‌های بین‌المللی از تاسیسات اتمی ایران ذکر کرد.

بی‌بی‌سی نیز به نقل از البرادعی گزارش داد که اگر آمریکایی‌ها اطلاعات بیشتری از آنچه که آژانس می‌داند در اختیار دارند، خیلی خوشحال می‌شویم که از آنها دریافت کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم در حال حاضر به ایران نمره قبولی بدهیم، چرا که همچنان سوال‌هایی وجود دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد که اکنون زمان توقف پیچیده کردن و جار و جنجال به راه انداختن درباره مساله ایران است و هشدار داد که اقدام نظامی می‌تواند به شعله‌ور شدن جهان منجر شود.

البرادعی افزود: این مساله می‌تواند حتی با وجودی که ایران امروز بر روی سلاح هسته‌ای کار نمی‌کند، انحراف این کشور را به سوی سلاح هسته‌ای تشدید کند.

وی اظهار کرد: بنابر این ما می‌توانیم درباره توسل به زور در صورتی که دیپلماسی را به طور کامل به کار گرفته باشیم، صحبت کنیم، اما از آن مرحله بسیار بسیار فاصله داریم.

احساس متفاوت فرانسوی‌ها

با وجودی که محمد البرادعی تاکید کرد هیچ مدرکی دال بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران در دست نیست، وزیر دفاع فرانسه اظهارات وی را رد کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از هرو مورن، وزیر دفاع فرانسه که در کنفرانسی خبری در پایان سفر کوتاهش به امارات در ابوظبی صحبت می‌کرد، گزارش داد: اطلاعات ما که هماهنگ با اطلاعات دیگر کشورها است، احساسی مغایر با آن را به ما می‌دهد.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها مرجع ذی‌صلاح برای اظهار نظر درباره ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، این مقام فرانسوی در پیروی از دیگر مقام‌های این کشور، رویکرد خصمانه اخیر فرانسه در قبال ایران را دنبال می‌کند و صرفا به گفته خود بر پایه اطلاعات و احساسات و نه مدارک و اسناد، لفاظی می‌کند.

مورن گزارش‌هایی را که می‌گویند بن‌بست ایران و جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای تهران به جنگ منجر خواهد شد، رد کرد.

وی گفت: دورنمای جنگ دورنمایی است که برای فرانسه وجود ندارد.

مورن افزود که امیدوار است فشار جامعه بین‌المللی منجر به تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران شود.

مورن گفت: فشار بین‌المللی بر روی کره‌‌شمالی مثمرثمر بوده است و افزود که پاریس امیدوار است چنین فشاری تاثیری مشابه را بر روی ایران داشته باشد.

انتقاد وزیر اسرائیلی

اظهارات اخیر البرادعی در حالی ایراد شد که یک وزیر کابینه اسرائیل، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تلاش برای سر پوش گذاشتن بر برنامه هسته‌ای ایران به دلیل آنچه «دلایل ایدئولوژیک» خواند، متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، آویگدور لیبرمان، وزیر امور راهبردی اسرائیل به رادیوی این رژیم گفت: محمد البرادعی به جای مبارزه علیه برنامه هسته‌ای ایران به دنبال دلایلی می‌گردد تا بر روی مسائل سرپوش گذاشته و آن را توجیه کند.

این وزیر که تلاش‌های اسرائیل را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هماهنگ‌ می‌کند، مدعی شد

«البرادعی مصری» این اظهارات را به خاطر دلایل ایدئولوژیک و به دلیل تعهدش به دنیای اسلام بیان می‌کند.

لیبرمان مدعی شد: چرا آنها (ایرانی‌ها) نیاز به موشک‌های بالستیک دارند؟ دلیلی که البرادعی به دنبال آن می‌گردد، احتمالا قارچ هسته‌ای است که همه قادر به دیدن آن هستند و پیش از آن هیچ دلیلی وی را راضی نمی‌کند. وی همچنین البرادعی را به تضعیف تلاش‌های آمریکا برای تصویب دور جدید قطعنامه‌های تحریم‌های علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

وزیر اسرائیلی ادعا کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد نقشی که البرادعی و آژانس اتمی امروزه بازی می‌کنند، نقشی بسیار منفی در روندی است که اکنون در شورای امنیت جاری است.وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز پیش از عزیمت به چین ادعا کرد: اکنون زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی جامعه بین‌المللی فرا رسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیونی ادامه داد: باید تحریم‌های کنونی علیه ایران تشدید شوند و همه ما باید تحریم‌های گسترده و کارآمدی را علیه ایران به کار بندیم و چین نفوذ پراهمیتی در این قضیه دارد.