عملکرد هیات‌رییسه اعتراض نمایندگان را برانگیخت

دنیای اقتصاد- مقاومت هیات‌رییسه مجلس هفتم در برابر قرائت گزارش‌های تحقیق و تفحص انتقادات نمایندگان را برانگیخته است.

عملکرد هیات‌رییسه مجلس در این خصوص موجب شده که طی هفته‌های اخیر در هر جلسه علنی تعدادی از نمایندگان در تذکرات کتبی نسبت به قرائت نکردن گزارش‌های هیات‌های تحقیق و تفحص اعتراض کرده و از هیات‌رییسه پاسخ بخواهند. روز گذشته نیز در ادامه این روند محمدنبی رودکی و علی عسگری دو تن از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به قرائت نشدن برخی گزارش‌های تحقیق و تفحص تذکر داده و انتقاد کنند. عملکرد هیات‌رییسه مجلس در این مورد موجب شده از مجموع ۲۱طرح تحقیق و تفحص مصوب مجلس تنها گزارش سه تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت شود. اما با توجه به اینکه مجلس در سال پایانی است از سایر تحقیق و تفحص‌ها خبری نیست.

روز گذشته علی عسگری، نماینده مشهد با بیان اینکه نتیجه تحقیق و تفحص پس از تصویب در جلسه مشترک هیات تحقیق و تفحص و کمیسیون به هیات‌رییسه تقدیم می‌شود، تاکید کرد: موارد متعدد و مختلف تحقیق و تفحص داریم که نهایی شده و به تصویب هیات‌ها و کمیسیون‌ها هم رسیده است مثل تحقیق و تفحص از سازمان جوانان، خودروسازی، آزمون دانشگاه‌ها، تخلف در امتحان دستیاری و دیوان داوری لاهه، گزارش این تحقیق و تفحص‌ها چرا قرائت نمی‌شود.

عسگری خطاب به ابوترابی‌فرد، نایب رییس دوم که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: سوال این است این همه زحمت برای تحقیق و تفحص و صرف هزینه و وقت برای چیست؟! چرا هیات‌رییسه باعث افول بعد نظارتی مجلس می‌شود؟! چرا نتایج تحقیق و تفحص‌ها در صحن علنی قرائت نمی‌شود؟!

ابوترابی‌فرد در واکنش به تذکر عسگری گفت که گزارش تحقیق و تفحص به دست ما نرسیده است، بنابراین هر زمانی که گزارش نهایی به دست ما برسد عمل خواهیم کرد.

اظهارات ابوترابی‌فرد در شرایطی مطرح شد که روسای برخی از هیات‌های تحقیق و تفحص با صراحت اعلام می‌کنند گزارش نهایی خود را به هیات‌رییسه تحویل داده‌اند اما از قرائت آنها در صحن علنی بنا به دلایلی از جمله آنچه به عنوان مغایرت با منافع ملی عنوان می‌شود جلوگیری شده است. از جمله تذکرات دیگر نمایندگان در روز گذشته تذکر محمدنبی رودکی، نماینده شیراز بود که با استناد به بندهای ۵، ۶، ۷ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به قرائت نشدن گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی تذکر داد.

به گفته رودکی، حدود چهار ماه است که بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، دوباره در برنامه هفتگی مجلس آمده است، اما در صحن قرائت و اجرا نشده است.

رودکی همچنین گفت که حرف‌های ضد و نقیضی در مورد علت قرائت نشدن گزارش‌ها شنیده است.