نگاه سوم - با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال جدید مراکز تحصیلی، میزان فروش کتب دانشگاهی بار دیگر رو به رشد گذاشته است. این بازار پرسود و درآمد شاید تنها به گونه‌ای بخش عمده میزان رونق در بازار کتاب را به خود اختصاص داده است.

فروشندگان کتاب معتقدند که پاییز فصل متوسط فروش است. بعد از یک فصل نسبتا رکود در ماه رمضان که فروش کتاب کاهش پیدا می‌کند و همچنین سپری شدن تابستان که دیگر مثل گذشته روزهای بهاری برای کتاب‌فروشان نیست، در پاییز نه رکود و نه رونق هیچ‌کدام بر بازار حاکم نمی‌شود. بر این اساس هم‌اکنون بازار کتاب روزهای متعادلی را پشت‌سر می‌گذارد و به انتظار دو ماه پایانی سال است که به عنوان روزهای خوب فروش از آن یاد می‌شود.
استعفای مدیرعامل خانه کتاب و پلمب شدن چندکافه کتاب در تهران از جمله خبرهای مهم هفته گذشته در حوزه کتاب بود. در زمینه استعفای مدیرعامل خانه کتاب حرف و حدیث‌های فراوانی گفته می‌شد، اما مهم‌ترین آنها نارضایتی مسوولان ارشاد از عملکرد جهرمی ‌بود.
علی اکبر اشعری، رییس هیات امنای خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در تایید این موضوع اضافه کرد که انتظارات وزارت ارشاد از مهدی جهرمی، ‌مدیرعامل مستعفی فراتر از اقدامات انجام شده توسط او و سایر عوامل اجرایی خانه کتاب بود. وی به انتخاب شجاعی به جای جهرمی‌ به عنوان مدیرعامل این موسسه خبر داد. در همین حال تعطیلی چند کافه کتاب نیز از دیگر تحولات هفته گذشته در حوزه کتاب بود. این کافه کتاب‌ها که تعداد آنها به شش مورد می‌رسید، چندی قبل از اداره اماکن نیروی انتظامی‌اخطاریه‌ای دریافت کرده بودند که به دلیل تداخل صنفی باید کافه‌های خود را تعطیل کنند. این پاتوق‌های فرهنگی برنامه‌های روزانه‌ای را به مناسبت‌های مختلف اجرا می‌کردند که از آن جمله می‌توان به سخنرانی، رونمایی کتاب و دیدار با نویسندگان اشاره کرد.
بر اساس قانون نظام صنفی هر شغلی باید از اتحادیه مربوطه مجوز دریافت کند و اتحادیه مربوط به هر شغل نمی‌تواند مجوز شغل دیگری بدهد و این در حالی است که کافه کتاب‌ها فقط از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان مجوز دارند و از صنف مربوط به کافه‌ها مجوز دریافت نکرده‌اند. با این حال اتفاقات در حوزه کتاب صرفا داخل را در بر نمی‌گرفت، بلکه گاهی از مرزها نیز فراتر می‌رفت. تفتیش غرفه تعاونی ناشران ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از جمله این اتفاقات بود که خبرگزاری فارس به آن اشاره کرد. به گفته عباس سلیمی‌نمین که در نمایشگاه حضور داشت، پلیس آلمان یک شب قبل از گشایش نمایشگاه این غرفه را بازرسی کرده بود. سلیمی‌نمین در عین حال درباره این نمایشگاه افزود: گسترش سکس و کتاب‌های سکسی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بسیار تاسف‌بار بود، در حالی که خود غربی‌ها می‌گویند که این کتاب‌ها را نوجوانان نباید ببینند ولی خودشان می‌آیند و در نمایشگاه بین‌المللی عرضه می‌کنند. حتی ویترین‌های تبلیغاتی راهروها را به این مساله اختصاص می‌دادند.
گزارش انتشار
بر اساس تازه‌ترین آمار خانه کتاب از میان 636 عنوان کتابی که در هفته گذشته منتشر شد، 63 عنوان (10درصد) برای کودکان و نوجوانان و 143 عنوان (23 درصد) به کتاب کمک درسی و آموزشی اختصاص داشته است. در این میان کتاب «جزء سی‌ام قرآن کریم» ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای از انتشارات بنیاد نشر قرآن در 150 هزار نسخه منتشر شد که بیشترین شمارگان را داشت. کتاب «آموزش گام به گام Microsoft Access 2003» از نشر دیباگران تهران با بهای 630‌هزار ریال گران‌ترین و کتاب سنجاب و گوزن از انتشارات گلناز، با بهای 1000 ریال ارزان‌ترین کتاب این هفته بود. دراین هفته پرکارترین نویسنده، محسن طالب مهر با 11 عنوان در موضوع کتاب‌های کمک درسی و پرکارترین مترجمان پرویز پیشگاه و سارا قدیانی هر کدام با3 عنوان در موضوع هنر و کودکان و نوجوانان بودند که در صدر قرار داشتند.
انتشارات کانون فرهنگی آموزش با ۴۵ عنوان کتاب، پرکارترین ناشر بود و کتاب «دفتر برنامه ریزی به روش قلم چی» هفته گذشته به چاپ ۲۱۴ رسید که بیشترین نوبت چاپ را داشت. ۵۸۱ عنوان(۹۱ درصد) از کتاب‌ها را ناشران تهرانی و ۵۵ عنوان (۹درصد) از کتاب‌های منتشر شده در این هفته توسط ناشران شهرستانی به چاپ رسیده است‌.