مولوی جاودانه است

نگاه سوم - کنگره بین‌المللی هشتصدمین سال تولد مولانا صبح دیروز با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در سالن اصلی اجلاس سران افتتاح شد. رییس‌جمهوری پیش از ورود به سالن اصلی، همچنین از تمبر یادبود مولانا پرده‌برداری کرد. رییس‌جمهور در این مراسم گفت: امروز و همه روز جامعه بشری نیازمند مولوی و اندیشه‌های او است؛ چرا که مولوی متعلق به یک زمان، مکان و یک قوم خاص نیست. او متعلق به همه بشریت است. مولانا از نام و قوم برید و به کمال انسانیت رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سخن گفتن من در این جا نه از باب توصیف مولانا، بلکه از باب ارادت به ساحت او و همه مولوی‌دوستان و مولوی‌پژوهان است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: سخن گفتن از مولانا از یکسو دشوار و از سوی دیگر آسان است؛ زیرا باید از انسانی جامع‌الاطراف که علوم، معارف‌، اخلاق و فضایل را در خود جمع کرده است، سخن گفت و از طرف دیگر وی پیچیده‌ترین مفاهیم را در کلماتی ساده و در تفسیری روان و عامیانه در اختیار همگان قرار داد.

رییس‌جمهور گفت: اشعار و مطالب مولانا کاملا تازه است، گویی برای ما نسل ما و فرزندان ما است.

تار و پود شاعر بر تن تصویر

جمعی از سینماگران در هشتصدمین سالگرد میلاد مولوی شاعر، عارف و فیلسوف بزرگ ایرانی جمعه یازدهم آبان‌ماه با سفر به شهرستان خوی و حضور در مراسمی ویژه، ضمن ابراز ارادت و احترام جامعه سینمای ایران به این هنرمند نامی، مزار شمس تبریزی را گلباران می‌کنند و همچنین نمایندگان سرشناسی از بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و دیگر صنوف، لباس‌هایی متحد‌الشکل که اشعاری از مولانا بر روی آن نگاشته شده است حضور خواهند یافت.

از طرف دیگر نیز یک زوج ایرانی با موتورسیکلت مزین به پوستری از مولانا با هدف معرفی ایران و چهره‌های فرهنگی آن به ویژه مولانا و با شعار «جست‌و‌جوی انسانیت» در سال جهانی وی دست به سفر به دور دنیا زده‌اند و به تهیه گزارش و تصویر از مناطق فرهنگی و تاریخی در طول سفر و ثبت رکورد جدید ورزشی موتورسواری پرداخته‌اند.

این زوج تابه‌حال از کشورهای ترکیه، یونان، ایتالیا، فرانسه، پرتغال گذشته و در حال حاضر در اسپانیا هستند. آنها مشغول تهیه گزارش از جاده مقدس سن ژاک و کاخ الحمراء در اسپانیا هستند. این زوج دو دفتر یادبود به همراه دارند که برای نوشته‌های دوستداران مولانا و درباره سفر موتورسواران است و قصد دارند این دفترها را به موزه‌های ملی ایران و یونسکو اهدا کنند.