نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و اروپایی در مذاکرات هسته‌ای به هم نزدیک شده است، گفت: طرف‌های اروپایی از ما می‌خواستند تا به مواضع شرورانه آمریکا توجه نکنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی پس از بازگشت از سفر خود به اروپا به همراه سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: در این سفر مذاکرات خوبی را با آقای سولانا داشتیم. لاریجانی همچنین با اشاره به مواضع غیر سازنده مسوولان آمریکایی گفت: برخی از این مواضع نشان می‌دهد که اینها در پی دردسرسازی هستند و به‌رغم تقدیر و تشکر کشورهای مختلف و حتی ۱+۵ از همکاری ایران با آژانس که در بیانیه آنها نیز منعکس شد، آمریکا رفتاری یک جانبه در زمینه برخی فعالیت‌های اقتصادی ایران نشان می‌دهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: اینها با رفتار خود چنین «گرا» می‌دهند که چه ایران با آژانس همکاری کند و چه نکند فرقی ندارد و چنانچه این «گرا» صحیح باشد باید انتظار دیگری را از ایران داشته باشند.وی درباره حضورش در مذاکرات آتی به همراه جلیلی گفت: البته این موضوع به خواست آقای جلیلی بستگی دارد.لاریجانی در پاسخ به این که آیا از پرونده هسته‌ای به طور کلی جدا می‌شود، گفت: خیر بنده همچنان به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی حضور خواهم داشت.

وی همچنین درباره سفرش به اروپا و مذاکره با خاویر سولانا و چند تن از مقامات اروپایی گفت: در مذاکره با آقای پرودی ایده‌ای مطرح شد که قابل مطالعه بود، به هر صورت با نگاه‌های متفاوت می‌توان مساله هسته‌ای ایران را حل کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به تاکید مجدد اروپا بر لزوم تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران، همچنان می‌توان مسیر مذاکرات هسته‌ای را رو به پیشرفت و تفاهم و نزدیک شدن دیدگاه‌ها ارزیابی کرد، اظهار کرد: در این گونه پاسخ‌ها باید شرایط متنوعی را لحاظ کرد، چرا که مسائل پیرامونی در آن نیز نقش دارند.

بهره گرفتن از مشورت لاریجانی

دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پایان مذاکرات خود با مقام‌های اروپایی در رم و ‌هامبورگ این مذاکرات را مثبت ارزیابی و اعلام کرد که همچنان در آینده از مشورت‌های علی لاریجانی مسوول سابق پرونده هسته‌ای ایران در مذاکرات هسته‌ای بهره خواهد گرفت.

سعید جلیلی با اشاره به سفرش به کشورهای اروپایی گفت: انجام این سفر پیامی برای تمام این کشورها بود که بر مبنای آن در ایران در خصوص مساله هسته‌ای تنها یک دیدگاه وجود دارد و آقای لاریجانی نیز که تاکنون این مسیر را به خوبی دنبال کرده بودند، دراین سفر به ادامه همان راه پرداختند و ما نیز حتما باز از مشورت‌های ایشان استفاده خواهیم کرد.

جلیلی به دیدارش با وزیر خارجه آلمان اشاره کرد و افزود: گفت‌وگوهای خوب و بسیار سازنده‌ای در دیدار با آقای اشتاین مایر داشتیم و عموما این مذاکرات با تمایل هر دو طرف صورت می‌پذیرد.