قالیباف: یک بام و دو هوا نمی‌شود

دنیای اقتصاد- روز گذشته شهردار تهران در واکنش به اظهارات فرماندار تهران در خصوص اعتبار برچسب‌های طرح ترافیک گفت: «نمی‌توان شهر را با سیاست یک بام و دو هوا اداره کرد.»

به نظر می‌رسد اختلافات دولت و شهرداری تهران پس از موضوع حمل‌ونقل عمومی و دوگانه «مترو- مونوریل» این بار جدی‌تر از گذشته به مدت اعتبار طرح‌های ترافیک شهر تهران برمی‌گردد. نتیجه اینکه هنوز مشخص نیست، آیا برچسب‌های ۸۶-۸۵ اعتبار دارد یا اینکه آنگونه که شهرداری تهران و شورای شهر از آن عنوان می‌کنند، بایستی از برچسب‌های جدید استفاده کرد.

در آغاز هفته جاری، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که اعتبار طرح‌های ترافیک ۸۶-۸۵ به پایان رسیده است. پیش از آن نیز محمد باقر قالیباف اظهارات مشابهی را مطرح کرد. پس از انتشار این اطلاعیه،‌ فرماندار تهران که همزمان معاون استانداری تهران نیز است، اعلام کرد برچسب‌های طرح ترافیک ۸۶-۸۵ تا اطلاع‌ ثانوی اعتبار دارد. حسین طلا گفت: تعیین تکلیف نهایی نرخ و مهلت طرح ترافیک تاکنون صورت نگرفته است. به گفته او بر اساس مصوبه شورای تامین استان و موافقت وزارت کشور، اعتبار طرح ترافیک صادره ۸۶-۸۵ همچنان به قوت خود باقی است. او در ادامه از مسوولان شهرداری خواست تا تعیین تکلیف نهایی موضوع نرخ و مهلت طرح ترافیک از تکرار موضوع و اظهارنظرهایی که موجب نگرانی و سرگردانی شهروندان می‌شود، اجتناب کنند. در تایید صحبت‌های فرماندار تهران روز گذشته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: برچسب‌های طرح ترافیک سال ۸۵ تا اطلاع ثانوی اعتبار دارند. محمد رویانیان به خبرگزاری فارس گفت: طبق جلسه‌ای که با رییس شورای‌عالی ترافیک کشور، شهرداری تهران و معاونت حمل‌ونقل شهرداری در ماه رمضان برگزار شد مقرر شد تا قیمت و نرخ جدید برچسب‌های طرح ترافیک سال ۸۶ از سوی شهرداری تا پانزدهم مهرماه تعیین و اعلام شود تا پس از اعلام نرخ از سوی شهرداری طرح‌های سال ۸۵ از اعتبار ساقط شود.

او ادامه داد: از آنجایی که شهرداری تهران تاکنون نسبت به اعلام این موضوع اقدام نکرده است لذا به مامورین دستور داده‌ایم فعلا از جریمه کردن خودروهایی که دارای برچسب طرح ترافیک سال ۸۵ هستند خودداری کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: پلیس از شهرداری خواسته است تا هر چه سریع‌تر در این مورد تعیین تکلیف کند زیرا ادامه این وضعیت باعث سرگردانی مردم و ماموران شده و باعث افزایش بار ترافیک به دلیل ورود خودروهای دارای برچسب طرح ترافیک سال ۸۵ و ۸۶ به داخل طرح می‌شود. در مقابل این اظهارات، شهردار تهران نیز در حاشیه همایش یک روزه شاخص‌های شهری در مدیریت کلانشهرها به خبرنگاران گفت: مدت اعتبار برچسب‌های طرح ترافیک تا اول آبان است و فرماندار نیز باید در مورد اظهاراتش، خودش پاسخگو باشد.

او افزود: از دید ما ضرورتی به تمدید اعتبار برچسب‌های سال قبل نیست و شهر را نمی‌توان با سیاست یک بام و دو هوا اداره کرد. قالیباف توضیح داد: مدیریت شهری مسوول طرح‌های ترافیک است و در مورد آن تصمیم می‌گیرد و با توزیع برچسب‌های جدید استفاده همزمان از طرح‌های قبلی موجب بی‌نظمی در شهر می‌شود و وزیر کشور و شورای شهر نیز با تصمیم‌گیری در این مورد باید از این تصمیمات جلوگیری کنند.