دنیای اقتصاد- واگذاری زمین‌های ۹۹ساله در کلانشهرها و شهرهای جدید دیروز به صورت همزمان در کشور آغاز شد. در تهران، واگذاری این زمین‌های اجاره‌ای برای ساخت مسکن که سیاست جدید دولت برای مقابله با بحران مسکن است، در شهرها جدید پرند، اندیشه، پردیس، و هشتگرد صورت می‌گیرد. دنیای‌اقتصاد: وزیر مسکن و شهرسازی دیروز در راس هیاتی متشکل از وزیر تعاون، رییس کمیسیون اقتصادی، معاونان وزارت مسکن و نمایندگان مجلس عازم شهر جدید پرند شد و واگذاری زمین‌های ۹۹ساله به تعاونی‌های مسکن را رسما آغاز کرد. دیروز همزمان، در سایر شهرهای جدید کشور نیز واگذاری این زمین‌ها آغاز شد. در حال حاضر در کل کشور ۱۸ شهر جدید موجود است و ۵شهر جدید نیز در حال شکل‌گیری است.

پرند، اندیشه، پردیس و هشتگرد چهار شهر جدید اطراف کلان‌شهر تهران هستند. امسال دولت قرار است به استعداد ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی زمین به صورت اجاره ۹۹ساله به تعاونی‌های مسکن واگذار کند که سهم شهرهای جدید از این تعداد، ۳۷۵هزار واحد مسکونی است.

آخرین اخبار از واگذاری زمین‌های ۹۹ساله حاکی از واگذاری به استعداد ۴۰۰هزار واحد مسکونی است که البته این واگذاری‌ها تا دیروز در شهرهای زیر یک‌میلیون نفر بوده است.

واگذاری زمین‌های ۹۹ساله در شهرهای زیر یک‌میلیون نفر طبق قانون بودجه ۸۶ در محدوده شهرها و یا روستاهای مستعد داخل حریم شهر و شهرک خارج حریم و در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر (۸ کلان‌شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، کرج، شیراز و قم) صرفا در شهرهای جدید اطراف آنها خواهد بود. وی با بیان اینکه در آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶) هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: در صورت اجرایی نشدن قانون مسوولان مقصر هستند چراکه قادر به انجام آن نشدند.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: وزارت‌مسکن و تعاون بسترسازی کرده‌اند و دخالتی در ساخت‌و‌ساز ندارند.

وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم آغاز واگذاری زمین‌های ۹۹ساله در شهر جدید پرند اعلام کرد: آن‌دسته از تعاونی‌های مسکن که زمین به آنها واگذار شده از امروز می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها نسبت به دریافت وام یک‌میلیون تومانی آماده‌سازی زمین اقدام کنند.

وی افزود: تعاونی‌ها از نیمه دوم آبان‌ماه امسال نیز می‌توانند برای دریافت وام ۱۴میلیون تومانی در بانک‌ها تشکیل پرونده دهند.

به گفته سعید‌کیا تعاونی‌های مسکن که هم‌اکنون زمین‌های ۹۹ساله را دریافت کرده‌اند باید تا پایان سال عملیات پی‌ریزی ساخت را انجام داده باشند.

منصوری، در مراسم واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در شهر جدید پرند ضمن قدردانی از تلاش و توجه دولت به بخش مسکن گفت: دغدغه دولت برای حل معضل مسکن مردم قابل تقدیر است.

وی از دولت خواست. با واگذاری زمین به تعاونی‌ها از هم اکنون به فکر تامین مصالح ساختمانی برای ساخت باشند.

منصوری به نمایندگی از تعاونی‌های مسکن در این مراسم با اشاره به سهم قابل توجه هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار اظهار امیدواری کرد: مجموعه تلاش‌های دولت در خصوص ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی بر روی زمین‌های ۹۹ساله موجب کاهش التهاب در بازار مسکن شود.

دو میلیون و ۵۰۰هزار نفر برای دریافت زمین‌های ۹۹ساله در اداره کل تعاون ثبت‌نام کردند. محمد عباسی، وزیر تعاون در مراسم آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی زمین‌های ۹۹ساله در شهر جدید پرند با بیان این مطلب گفت: تاکنون بیش از ۵/۲میلیون متقاضی زمین ۹۹ساله به صورت ثبت‌‌نام در سایت یا مراجعه به ادارات کل تعاون استان‌های مختلف برای دریافت این زمین‌ها اقدام‌ کرده‌اند.

عباسی افزود: از این تعداد ۳۹۰هزار نفر متقاضی دریافت زمین در استان تهران هستند که سهم شهر تهران ۲۷۰هزار نفر و مابقی آن مربوط به شهرستان‌های استان است.