دنیای‌اقتصاد-محمدرضا اسکندری شنبه شب در ساختمان شیشه‌ای جهاد کشاورزی تصمیمات مهمی برای این بخش گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با استعفای معاون باغبانی وزارتخانه موافقت کرد و تصمیم نهایی برای ادغام معاونت‌های زراعت و باغبانی را گرفت. در ماه‌های گذشته خبر درخواست استعفای حسین یوسفی مطرح بود، ولی وزیر با آن موافقت نمی‌کرد. با اصرار یوسفی در نهایت ماه گذشته غیر رسمی استعفای یوسفی مورد پذیرش اسکندری قرار گرفت ولی حکم رسمی آن روز شنبه صادر شد. به دنبال این موافقت یوسفی با کارکنان معاونتش خداحافظی کرد. او از امروز به دفترش در ساختمان شماره دو وزارت جهاد کشاورزی نمی‌رود و تا زمان ادغام عملیاتی معاونت زراعت و باغبانی شود، این معاونت بدون سرپرست اداره می‌شود.

ادغام معاونت‌های زراعت و باغبانی به دنبال سیاست کوچک‌‌سازی دولت است.

براساس تصمیم سازمان مدیریت سابق وزارت جهاد کشاورزی موظف است تعداد معاونت‌های موجود را به ۵معاونت برساند.

سال گذشته اولین ادغام صورت گرفت، معاون آب و خاک و معاونت صنایع، عمران و توسعه روستایی با هم ادغام شدند و معاونت صنایع و امور زیربنایی تشکیل شد. اکنون وزیر ادغام معاونت زراعت و باغبانی را در دستور کارش دارد ولی مشخص نیست چه شخصی برای این معاونت منصوب می‌شود.

البته انتصاب‌های اسکندری تاکنون نشان داده نتوانسته افراد شایسته‌ای را برای پست‌های حیاتی وزارتخانه‌ برگزیند. نکته‌ای که نگرانی از وضع این دو معاونت را تشدید کرده است. این دو معاونتی که یکی عمده محصولات تولیدش سطح صادرات غیرنفتی ایران را افزایش می‌دهد و دیگری امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند. در نتیجه اگر وزیر بدون تفکر و برنامه حرکت کند وضعیت این دو معاونت وخیم‌تر از وضع کنونی خواهد شد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است تنها گزینه موجود جهانسوز معاون زراعت فعلی وزیر جهاد کشاورزی است.