سید محمد خاتمی، رییس‌جمهوری سابق ایران، انتقادات صورت گرفته از برنامه چهارم توسعه را نادرست خواند و گفت: نمی‌گویم بهترین برنامه‌ای که در دنیا تدوین شده، برنامه چهارم توسعه است، ولی معتقدم علمی‌ترین، کارشناسی‌ترین و کارآمدترین برنامه‌ای که بعد از انقلاب تدوین شده، برنامه چهارم توسعه است. به گزارش ایسنا خاتمی که در جمع خبرنگاران و مسوولان روزنامه سرمایه سخن می‌گفت، افزود: در برنامه چهارم از تجربیات برنامه‌های گذشته و نظریات کارشناسانه بهره‌برداری شده و سعی شده است که نظرات کارشناسی در سطح بالاتری در نظر گرفته شود.

رییس بنیاد باران تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما داریم، آمار است؛‌ سیاسی شدن مسایل سبب می‌شود که جامعه از علمی شدن دوری کند و آمار درستی وجود نداشته باشد. اگر خدای ناکرده مشکلی پیدا کردیم و برای رفع آن در معیارهای آمارگیری و آمار دست‌کاری کردیم، ممکن است برای یک مدت برخی از مسایل پوشیده بماند یا برخی از اشکالات را انکار کنیم، اما واقعیت این است که این مساله مشکلات را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به مساله‌ای مثل تورم خاطرنشان کرد: اگر در جامعه تورم وجود دارد و بالاتر از آن احساس فردفرد جامعه هم این است که تورم وجود دارد و مردم عادی هم تورم را در هنگام خرید خود احساس می‌کنند، حالا شما آمار بدهید که تورم وجود ندارد یا تغییری در معیارهای علمی بدهید که نتیجه دلخواه را بدهد؛ اما آن واقعیت از بین نمی‌رود. خاتمی افزود: متاسفانه رسم شده است که مسایل واقعی پوشیده نگه داشته شوند و مسایل به صورت دیگری گفته شوند و دایما فرار به جلو صورت بگیرد. همچنین هر چیزی که مربوط به گذشته است، محکوم و بد جلوه داده می‌شود ؛ ادعای حل مساله می‌شود در حالی که می‌بینیم که مشکل همچنان باقی است بلکه بیشتر و بزرگتر می‌شود. وی هشدار داد: این مساله اعتماد متقابل بین ملت و نظام را از بین می‌برد؛ همه باید کوشش کنیم، وگرنه چه کسی می‌خواهد دولتی در این نظام وجود داشته باشد که موفق نباشد، مگر این‌که آن فرد خائن باشد، همه ما دلمان می‌خواهد که کمک کنیم. ولی این‌طور هم نباشد، که ما هرگونه که می‌خواهیم صحبت کنیم و هر نسبتی که می‌خواهیم بدهیم.