توصیه‌های مجلس به دولت

دنیای اقتصاد - به گفته موسی قربانی، عضو هیات‌رییسه مجلس، در نشست مشترک مردان قانون با مردان اجرایی، تنها چیزی که مدنظر همه بود، این بود که باید فکری و چاره‌ای برای تورم و کاهش فشار گرانی اندیشیده شود. در این جلسه، حداد عادل نیز بنابر قول یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه از رییس‌جمهور خواست تا تدابیر مناسب‌تری را برای مبارزه با تورم اتخاذ کند و آمادگی کامل مجلس را برای تصویب هر قانونی در جهت کاهش تورم اعلام کرد.

الیاس نادران، از چهره‌های شاخص اقتصادی در مجلس نیز با اشاره به اینکه تورم در ایران بیشترین فشار را به اقشار کم‌درآمد وارد می‌کند، تاکید کرد که برای مهار رشد قیمت‌ها ابتدا باید به فکر کنترل نقدینگی بود و نه افزایش طرح‌های عمرانی.

نادران با بیان اینکه بدون مهار تورم، اهداف دولت در زمینه عدالت تحقق پیدا نخواهد کرد، برخی از علل افزایش تورم را افزایش نقدینگی، موانع سرمایه‌گذاری، بروز بیماری هلندی و بعضی سیاست‌گذاری‌ها دانست.

الیاس نادران، همچنین افزایش طرح‌های عمرانی در شرایط فعلی را نیز تورم‌زا دانست.

احتمالا این اشاره وی معطوف به بخشی از سخنان رییس‌جمهور در این جلسه بود که خواستار بازگرداندن مبالغ صرفه‌جویی ناشی از سهمیه‌بندی بنزین به زندگی مردم شد. لایحه استفاده از این منابع در مجلس با مخالفت‌های جدی مواجه است.

در این نشست، رییس فراکسیون وفاق و کارآمدی هم خواستار ارزیابی فعالیت‌های انجام شده در خصوص بنزین و تصمیمات جدید برای رفع مشکلات مردم در این زمینه شد.