نرخ تورم بزرگترین اقتصاد اروپا در ماه سپتامبر به نسبت ماه مشابه سال قبل ۵/۲درصد رشد داشته است که بیش از همه بر اثر بالارفتن قیمت بنزین و مواد سوختی و همچنین مواد غذایی است. بالا رفتن قیمت بنزین باعث شده است که هزینه زندگی در آلمان در ماه سپتامبر به بالاترین حد طی دو سال گذشته برسد.

قیمت‌ها به‌طور متوسط ۴/۲درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته‌اند. نرخ تورم در ماه ژوییه و اوت ۹/۱ بوده است. بالاترین نرخ تورم، مربوط به ماه اوت سال ۲۰۰۵ بوده است. در آن ماه قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۲درصد بالاتر بودند.

بر اثر آمار وزارت کشور، رشد نسبی نرخ تورم بیش از همه بر اثر افزایش قیمت بنزین و سوخت سبک است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹/۸ و ۱/۳ است. در سپتامبر ۲۰۰۶ قیمت این مواد به نحو محسوسی پایین آمده بود.

بالا رفتن قیمت مواد غذایی

بدون احتساب قیمت مواد سوختی نرخ تورم در ماه سپتامبر در حد ۲/۲ است که عمدتا ناشی از بالارفتن قیمت مواد غذایی است که به طور متوسط قیمت آنها ۷/۲درصد بالا رفته است. قیمت کره ۱/۴۳درصد، شیر ۵/۱۳درصد و کره و غلات ۳/۳درصد بالا رفته است.

همچنین قیمت برق به‌طور متوسط در این سال ۴/۷درصد افزایش داشته است. هزینه آموزشی با ۲۷درصد افزایش قیمت و دخانیات با ۹/۴درصد و رفت و آمد با ۶/۴درصد افزایش بر بالارفتن نرخ تورم تاثیر گذاشته‌اند.