برای پوتین همه‌چیز را روشن خواهم کرد

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در کاخ سفید در مقابل خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. در این کنفرانس مطبوعاتی، موضوعاتی از جمله کنفرانس صلح خاورمیانه، اوضاع عراق، مذاکرات شش‌جانبه کره و مسائل داخلی آمریکا مطرح شد؛ اما درباره ایران، خبرنگاران با سوال‌های مکرر درباره سفر اخیر ولادمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به تهران، بوش را به دردسر انداختند. رییس‌جمهوری آمریکا که به نظر مستاصل می‌رسید، در حالی که مواضع اعلام شده پوتین را نظرات واقعی او ندانست، در نهایت وقتی که نتوانست خبرنگاران را از پرس‌وجو درباره این موضوع منصرف کند در اظهاراتی عجیب نسبت به وقوع «جنگ‌جهانی سوم» هشدار داد.

از بوش سوال شد: آیا عکس‌های صفحه اول روزنامه‌ها را که پوتین و احمدی‌نژاد در کنار هم هستند، دیده‌اید؟

رییس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: بله دیدم.

خبرنگار پرسید: به نظر می‌رسد که خیلی خوب با هم کنار می‌آیند.

بوش پاسخ داد: آیا متعجب شدی که در صفحه اول روزنامه با هم جنگ نمی‌کنند؟

خبرنگار برای تحریک بوش گفت: به نظر می‌رسد که از هم صحبتی با هم لذت می‌بردند. آیا از آنجایی که سران پنج کشور منطقه دریای‌خزر جمع شده بودند و گفتند که هیچ کشوری نمی‌تواند از این کشورها برای حمله به دیگری استفاده کند، اولا نظر شما از افزایش روابط آنها چیست؟ ثانیا آیا این مساله آنچه را که آمریکا در منطقه می‌تواند، انجام دهد پیچیده می‌کند؟ و ثالثا آیا این گردهمایی را دکترین ترومن یا چیزی شبیه به آن نمی‌بینید؟

رییس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: قضاوت مکالمه از روی عکس مشکل است. معمولا سران کشورها دوست ندارند که چهره بدی نسبت به هم در عکس نشان دهند. از این که می‌بینم این عکس‌ها نشان می‌دهد آنها با هم روابط خوبی دارند؛ متعجب نیستم.

بوش گفت: من هم وقتی که با سران کشورهای خارجی ملاقات می‌کنم، سعی می‌کنم که عکس‌های خوب ارسال شود تا پیام مثبت فرستاده شود.

از وی سوال شد‌: آیا این صحبت شما بدان معنا است که آنها با هم گرم نبودند؟

رییس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: هنوز نمی‌دانم، آنچه می‌توانم بگویم این است که منتظر دریافت گزارش کامل صحبت‌های پوتین در این نشست هستم. یکی از چیزهایی که علاقه دارم بدانم این است که آیا او هنوز هم نگرانی ما را در زمینه ایران دارد.

بوش افزود: پوتین در استرالیا به من گفت که می‌داند که به نفع جهان نیست که ایران توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد. روس‌ها در سازمان ملل از اقدام‌های ما حمایت کردند و ما روی سومین قطعنامه احتمالی کار می‌کنیم، پس نگرانی من در مورد این تصاویر نیست، می‌دانم که چرا ملاقات کردند.

وی گفت: من به همکاری با روسیه و سایر کشورها ادامه می‌دهم تا به ایرانی‌ها این پیام را بدهیم که اگر به بلند‌پروازی‌های تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دهند، منزوی خواهند ماند.

خبرنگاری از بوش پرسید: سفر پوتین و سایر مقام‌های ارشد کشورهای حاشیه دریای‌خزر به تهران نشان می‌دهد که بر‌خلاف میل شما ایران منزوی نشده است و به ویژه ایران و روسیه قرار است با هم معامله کنند.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: باید ببینیم، شما از من می‌خواهید که بر‌اساس یک عکس یا یک خبر تفسیر کنم؛ ولی من ترجیح می‌دهم که با ولادمیر پوتین صحبت کنم و دقیقا متوجه قضیه شوم.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: بیانیه نشست خزر حامل چنین چیزی نبود و اثری از انزوای ایران دیده نمی‌شد، بلکه برعکس به نظر می‌رسد روسیه و ایران به همکاری‌های تجاری خود تحکیم بخشیده‌اند.

بوش در پاسخ اظهار کرد: این بعدا مشخص می‌شود. من ترجیح می‌دهم با خود پوتین در این مورد صحبت کنم!

رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که پوتین در سخنان خود در ایران در‌خصوص عملیات نظامی آمریکا علیه ایران هشدار داده است، نظر شما چیست؟ گفت‌: همان‌طور که گفتم من منتظر گفت‌وگو با پوتین می‌مانم. اگر این اظهارات صحت داشته باشد، من برای وی همه‌چیز را روشن خواهم کرد.

از بوش سوال شد: درباره سفر پوتین به تهران، این مساله تنها ظاهر این دیدار نیست، بلکه پوتین در رابطه با احتمال حمله نظامی آمریکا علیه تهران هشدار داده است.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: آیا پوتین نام آمریکا را آورد؟

خبرنگار جواب داد: بله، حداقل در یک قسمت گفت که او هیچ شواهدی مبنی‌بر این که ایران قصد ساختن تسلیحات هسته‌ای را دارد، در دست نیست. آیا از این پیام او ناامید نشده‌اید؟ آیا این نشان نمی‌دهد آن طور که شما فکر می کردید، فشاری بر ایران نیست تا برنامه هسته‌ای خود را رها کند؟ بوش پاسخ داد: همان‌طور که گفتم منتظر حقایق این ملاقات هستم و این که روشن شود که قضیه چه بوده است. وقتی که من با او ملاقات کردم، او متوجه بود که به نفع جهان است که مطمئن شود، ایران توانایی ساختن تسلیحات هسته‌ای را نخواهد داشت.

وی در اظهاراتی جنگ‌طلبانه ادامه داد: در‌حال‌حاضر رییس‌جمهوری در ایران هست که خواستار محو اسرائیل شده است. من به مردم می‌گویم که اگر می‌خواهید مانع از وقوع «جنگ سوم جهانی» شوید، باید جلوی دستیابی ایران به دانش ساخت تسلیحات هسته‌ای را بگیرید.

وی درچارچوب تفکر مداخله‌جویانه واشنگتن درامورداخلی کشورها افزود: به‌عبارت دیگر راهبرد کلی ما این است که دریک مرحله مسوولان ایران از انزوا خسته شوند و بگویند که ارزشش را ندارد. به نظر من ایجاد فشار به این دولت ارزش دارد.

به گزارش ایرنا، بوش در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود گفت:‌ دوم این که مردم ایران باید بدانند که ما رنجشی از آنها نداریم. ما از اقدامات دولت ایران ناراحت شده‌ایم و آنها هم باید ناراحت شوند. تورم بسیار شدید است، انزوا به اقتصاد صدمه‌زده است. ایران کشوری است که آینده خیلی بهتری می‌تواند داشته باشد و مردم می‌توانند امید بهتری در مقایسه با آنچه که دولت فعلی آنها برایشان فراهم کرده است، داشته باشند.