عملیات قهری نتیجه نخواهد داشت

رییس جمهوری روسیه بر ضرورت گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ و تاریخی و همسایه مهم روسیه تاکید کرد. ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در یک گفت و شنود مستقیم تلویزیونی با مردم سراسر این کشور و در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر به تهران گفت: روسیه و «پرسیا»(ایران) همیشه همسایه نزدیک بوده‌اند و مناسبات براساس حسن همجواری باید بین دو کشور برقرار باشد. وی همکاری در زمینه دریای خزر، انرژی هسته‌ای، نفت، گاز و برق را از موضوعات مهم بررسی شده در سطح بالا در جریان سفر اخیر به ایران خواند و افزود: نتایج این سفر موجب خرسندی من است.

رییس جمهوری روسیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما با دیگر اعضای جامعه جهانی برای حل صلح‌آمیز این مساله به نفع جامعه جهانی و نیز مردم ایران گام خواهیم برداشت. رییس جمهوری روسیه انتشار شایعاتی در مورد ترور وی در تهران را «تلاشی برای انجام نشدن و عقیم ماندن سفر به ایران» با استفاده از «روش‌های ناشایست» ارزیابی کرد.

پوتین گفت: این گونه تلاش‌ها ضد معاشرت‌ها و مذاکرات مستقیم بین‌المللی است و هیچگاه نتیجه نخواهد داد.

وی افزود: هنگام انتشار چنین شایعه‌ای (احتمال تروردر تهران) در آلمان، آن را بی‌اهمیت خوانده و توجهی نکردم.

رییس جمهوری روسیه که به سوالی در مورد سفر اخیر به تهران و تهدید وی سخن می‌گفت: افزود: مذاکره همیشه نتایج بهتر و سریع‌تری خواهد داشت و روش‌های تهدیدآمیز، تحریم‌ها و عملیات قهری نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رییس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس ویدیویی که از شبکه‌های سراسری تلویزیون روسیه پخش شد، از سیاست‌های آمریکا در عراق و افغانستان انتقاد کرد و تسلط بر منابع نفتی را هدف عمده واشنگتن برای اشغال عراق دانست. پوتین بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت: ما خواستار تعیین تاریخی برای این کار هستیم و آمریکا از آن طفره می‌رود.

رییس جمهوری روسیه ضمن ابراز تردید در مورد ادعاهای آمریکا مبنی بر خطر موشک‌های ایران و کره شمالی برای قاره اروپا گفت: پیشنهادهای روسیه در این مورد با هدف کاهش تنش به آمریکا داده شده‌است. پوتین گفت: آمریکایی‌ها با درک نگرانی‌های روسیه، پیشنهادهای ما را در این زمینه مورد بررسی قرار دادند.

وی تاکید کرد: اگر در زمینه استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی، به امنیت روسیه توجه نشود، اقدامات متقابل و کارشناسی شده از سوی نیروهای مسلح ما صورت خواهد گرفت.

رییس‌جمهوری روسیه در ادامه این گفت‌وگوی مستقیم، پرتاب موفقیت‌آمیز موشک قاره‌پیمای «توپول» RS-۱۲M از سوی ارتش روسیه از پایگاه «پلستک» را تبریک گفت.

وی ابراز امیدواری کرد روسیه تا سال ۲۰۱۵میلادی به مرحله ساخت جنگنده نسل جدید رسیده و تکنیک موشک‌های کشور نیز پیشرفت کند.