یک مقام در اتحادیه اروپایی، دیدار دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را در سه‌شنبه هفته آینده تایید و محل آن را رم اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام با اعلام این خبر گفت: خاویر سولانا و علی لاریجانی روز سه‌شنبه هفته آینده در پایتخت ایتالیا دیدار می‌کنند و درباره از سرگیری مذاکره‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌و‌گو خواهند کرد. دیدار قبلی سولانا و لاریجانی ماه ژوئن گذشته برگزار شده بود. روز دوشنبه گذشته اتحادیه اروپایی گروهی از کارشناسان خود را مامور بررسی اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ایران کرد، مگر اینکه ایران، فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را متوقف کند.

گروه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان موسوم به ۱+۵ در جلسه اخیر وزیران امور خارجه خود درباره ایران به سولانا ماموریت دادند با علی لاریجانی درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ملاقات کنند. سولانا قرار است گزارشی از تلاش‌های خود را تا آخر ماه نوامبر به این گروه ارائه کند. آمریکا و فرانسه خواستار تشدید تحریم‌ها هستند، اما روسیه و چین با آن مخالفت کرده‌اند.

از سوی دیگر، در پی مذاکرات کارشناسی گروهی از بازرسان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دیروز در تهران آغاز‌ ‌شد، اولی هاینونن برای جمع‌بندی مذاکره‌ها بار دیگر در تهران با جواد وعیدی به گفت‌وگو خواهد نشست. به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از کارشناسان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه وارد تهران ‌شدند و در سفر چهار روزه خود مذاکره با کارشناسان و مسوولان ایرانی درباره موضوع سانتریفیوژهای نوع ۱ و ۲ را پی می‌گیرند. این هیات مسائل باقی مانده در زمینه سانتریفیوژها را بررسی می‌کنند. همچنین قرار است اولی هاینونن معاون مدیر کل آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده بار دیگر به تهران بیاید تا در نشستی با جواد وعیدی معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به جمع‌بندی مباحث بپردازند.

گفته می‌شود، برنامه بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران در این سفرها گنجانده نشده است.