اخبار جدید از مذاکرات هسته‌ای
بوش: منتظر گزارش کامل سفر پوتین هستم
دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا پوتین در پیام خود پیشنهادی درباره مسائل هسته‌ای مطرح کرده است، گفت: پوتین حرفی نزد.به گفته رییس‌جمهور، پیام پوتین پیام دوستی و همکاری بود.

روایت متفاوت احمدی‌نژاد
از پیام پوتین
یک روز پس از آنکه مسوول پرونده هسته‌ای ایران از ارائه «پیشنهاد هسته‌ای جدید پوتین» در دیدار او با مقام معظم رهبری خبر داد، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری گفت که «پوتین درباره مسائل هسته‌ای حرفی نزد.»
علی لاریجانی روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا پیام پوتین در مورد مساله هسته‌ای بود؟ گفت: «بله، مساله هسته‌ای نیز بخشی از آن بود.» در همین حال احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه بعد از سخنرانی در جلسه شورای‌عالی استان‌ها، به خبرنگاران گفت: «هیچ پیشنهاد هسته‌ای مطرح نبود.»
به گزارش خبرگزاری فارس، رییس‌جمهوری اضافه کرد: پیام پوتین، پیام دوستی و همکاری همه جانبه بود که ما نیز پیام ادامه همکاری‌ها و تاکید بر اراده جدی را برای عملی شدن توافقات ارائه کردیم. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا رییس‌جمهوری روسیه در سفر به تهران قول پایان نیروگاه اتمی بوشهر را داده است، گفت: «فکر می‌کنم» این اتفاق خواهد افتاد و روس‌ها کارشان را در نیروگاه بوشهر انجام خواهند داد. احمدی‌نژاد همچنین در خصوص مواضع مقامات فرانسوی درباره ایران گفت: ملت فرانسه ملت بزرگ و با فرهنگی است و می‌تواند در مسائل جهانی تاثیرگذار باشد و ما نیز روابط خوب و دیرینه‌ای با ملت فرانسه داریم. وی افزود: متاسفانه دولت جدید فرانسه برای اینکه درک روشن‌تری از وضعیت امروز جهان داشته باشد، احتیاج به زمان دارد و می‌بینیم که هنوز نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند؛ البته ما امیدواریم زمان به آنها کمک کند تا بتواند جایگاه خود را به دست آورد.
رییس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر دولتمردان فرانسوی به درک و نقطه واقعی برسند و کاری نکنند که ملت آنها خجالت زده شود. احمدی‌نژاد همچنین گفت: اجلاس خزر، پیام‌های بی‌شماری را برای جهانیان داشت و مهم‌ترین این پیام نقطه اشتراک بین ملت‌ها و کشورهای حاشیه دریای خزر بود. وی با بیان اینکه می‌توان در فضایی صمیمی و مثبت گام‌های بسیار خوبی در منطقه دریای خزر برداشت، تصریح کرد: فضای نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر سرشار از صمیمیت بود. وی بیانیه تهران، برگزاری نشست وزرای خارجه گسترش همکاری‌‌های اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر و تدوین نظام نامه امنیتی دریای خزر را از دیگر پیام‌های مثبت این اجلاس دانست.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه پیام دیگر این اجلاس این بود که می‌توان در یک فضای دوستانه و مکمل در کنار هم بود، اظهار کرد: این نشست می‌تواند الگویی برای همکاری‌های منطقه‌ای باشد.
وی افزود: دیدیم برخی که نمی‌خواستند این اجلاس برگزار شود و دنبال زیاده‌خواهی بودند، جایگاه واقعی خود را دیدند و حال باید آن را بپذیرند.
اروپایی‌ها مراقب باشند
احمدی‌نژاد، در جمع نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها نیز گفت: وقت آن رسیده تا برخی به‌ویژه دولتمردان آمریکایی از برخی حوادث عبرت بگیرند.وی با بیان این که دوستی با ملت ایران به نفع آنها است، افزود: نصیحت ما در این ارتباط این است که آنان اینقدر خود را خراب نکنند.
احمدی‌نژاد با بیان این که موضع ملت ایران یک موضع دفاعی است، تاکید کرد: تجربه نشان داده است که ملت ایران در برابر بدخواهان می‌ایستد و هیچ کس قادر نیست آسیبی به توان و منافع ملت ایران وارد کند.
رییس‌جمهوری با بیان این که برخی باید بدانند دوره تکیه به بمب‌ها و هواپیماها و سخن گفتن با ملت‌ها از موضع زور پایان یافته است، افزود: نمی‌خواهیم کسی منزوی شود، اما اگر کسی بداخلاقی کند سرنوشت حتمی آنها انزوای کامل است و در این میان ملت‌ها در انتظار یک فرصت هستند.
احمدی‌نژاد خطاب به بداخلاقان تاکید کرد: بدانید که اگر به راه درست، کمال و فلاح نیامدید از صفحه مدیریت عالم حذف خواهید شد.
وی خطاب به برخی کشورهای اروپایی نصیحت کرد که وقت آن رسیده است تا با یک تصمیم درست دنباله روی از آمریکا را کنار بگذارند. رییس‌جمهوری افزود: شما تاکنون چه سودی از دنباله‌روی از آمریکا برده‌اید، هر جا که ضرر است آنها شما را شریک کرده‌اند و ما از این موضوع متاسف هستیم.
احمدی‌نژاد همچنین گفت: ما تاامروز نخواسته‌ایم بداخلاقی برخی کشورها را درخصوص ایران اثر بدهیم و هم‌اکنون نیز زبان ما زبان نصیحت است، اما تصور نکنند این راه ادامه دارد و اگر بنا باشد مقابله به مثل کنیم، در بخش‌های مختلف به خصوص اقتصادی آنها ضرر خواهند کرد. وی خطاب به بداخلاقان خاطرنشان کرد: شما امروز در دنیا در جایگاهی نیستند که اینقدر ادعا می‌کنید، شما پیامی ندارید که چنین تصور می‌کنید.
رییس‌جمهوری در ارتباط با شوراها نیز گفت: دولت آماده واگذاری امور اجرایی بیشتر به شوراها است.
وی افزود: دولت آماده است تا هر مقدار از امور اجرایی در هر استان، شهرستان و بخش که شوراها آمادگی پذیرش مسوولیت داشته باشند، به آنها واگذار کند. رییس‌جمهوری بر تعامل شورای عالی استان‌ها با دستگاه‌های مرتبط نیز تاکید کرد و گفت: اگر لازم است برای این ارتباط هماهنگی‌هایی صورت گیرد، آن را بگویید تا به دنبال آن باشیم. شورای عالی استان‌ها باید آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به کار شوراها را تدوین کند. وی گفت: کسی به دنبال کار تبلیغی نیست، اما باید قدم‌های محکم و بلندی برداشته شود.
احمدی‌نژاد درباره‌ اصل 44 هم گفت: برای اجرای اصل 44 در دولت هیچ مقاومتی نیست، بزرگ‌ترین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در صف واگذاری قرار گرفته‌اند و مدیران خود در این زمینه پیش‌قدم هستند.


مسکو پیشنهاد هسته‌ای جدید را تایید نکرد
دیمیتری پسکوف، معاون سخنگوی پوتین از تایید اینکه رییس‌جمهوری روسیه پیشنهاد جدیدی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران به تهران داده است، خودداری کرد و گفت: نمی‌توانم محتوای دیدار وی را آشکار کنم. به گزارش ایسنا به نقل از فایننشال تایمز پسکوف گفت: این مساله آنچنان پیچیده و حساس است که نمی‌توان آن را علنی کرد، اما اصل موضوع کاملا آشکار است. وی افزود: باید همکاری و شفافیت کامل ایران را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه فعالیت‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران به دست آوریم.