برگزارکنندگان جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسامی ۶۳ فیلم حاضر در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار هشتادم را اعلام کردند که به گفته آنها این تعداد یک رکورد است.

آکادمی اسکار در نهایت از میان فیلم‌های حاضر در این رقابت روز ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) پنج فیلم را به عنوان نامزدهای نهایی شرکت‌کننده در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی اعلام می‌کند و برنده نهایی در مراسم روز ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) مشخص می‌شود. در میان فیلم‌های حاضر در این بخش فیلم رومانیایی «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» ساخته کریستیان مونگیو ۳۹ ساله یکی از بخت‌های دریافت این جایزه است. این فیلم که ماه مه گذشته جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد، داستان واقعی دو دانشجو است که در دوران حکومت کمونیست‌ها در رومانی می‌کوشند به یک زن کمک کنند تا بچه‌اش را سقط کند.

از دیگر فیلم‌های مطرح در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان می‌توان به «زیبایی خاموش‌» مانوئل دی اولیویرا اشاره کرد که در ۹۸ سالگی پیرترین فیلمساز فعال دنیا است. آندری وایدا، فیلمساز کهنه‌کار لهستانی نیز با فیلم «کاتین» که درباره قتل عام حدود ۲۲۵۰۰ نظامی و غیرنظامی لهستانی به دست نیروهای شوروی در سال ۱۹۴۰ است که در این رقابت شرکت دارد. وایدا ۸۱ ساله سال ۲۰۰۰ یک اسکار افتخاری گرفت، ضمن اینکه برای «سرزمین موعود»، «خدمتکاران ویلکو» و «مرد آهنین» نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی بوده است.

در این بخش فیلمسازانی حضور دارند که پیش از این نیز برنده اسکار شده‌اند، از جمله جوزپه تورناتوره ایتالیایی که سال ۱۹۸۹ با فیلم «سینما پارادیزو» برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. تورناتوره ۵۱ ساله امسال با فیلم نوآر «ناشناس» به اسکار آمده است که داستان زنی اهل اروپای شرقی با گذشته‌ای تیره است که اکنون می‌خواهد سالم زندگی کند، اما مردی که گذشته او را می‌داند آزارش می‌دهد.

دیگر فیلمساز برنده اسکار دنی آرکان کارگردان کانادایی است که سال ۲۰۰۴ با فیلم «تهاجم بربرها» اسکار همین بخش را از آن خود کرد. این بار او با «عصر تاریکی» به این رقابت پا گذاشته است. فیلم جدید او داستانی طنزآمیز درباره یک کارمند خسته و بی‌حوصله است که برای گریز از واقعیت خود را به عنوان قهرمان ماجراهای خیالی تصور می‌کند.

نیکیتا میخالکف، فیلمساز نامدار روس هم سابقه دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی را دارد. او که سال ۱۹۹۵ برای فیلم «سوخته از آفتاب» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد، با فیلم «۱۲» در اسکار هشتاد شرکت می‌کند. فیلم جدید میخالکف ۶۲ ساله درباره یک هیات منصفه روسی است که برای محکومیت یک جوان چچنی به خاطر قتل ناپدری‌اش تحت فشار قرار دارند.

از ایران نیز فیلم «میم مثل مادر» ساخته مرحوم رسول ملاقلی‌پور در این رقابت شرکت دارد، ضمن اینکه عراق نیز فیلم «ژانی گه‌ل» ساخته جمیل رستمی فیلمساز ایرانی را به اسکار فرستاده است. دو کشور آذربایجان و ایرلند برای نخستین بار در این رقابت شرکت کرده‌اند.