دنیای اقتصاد- نمایندگان به دولت به دلیل دعوت نکردن از مجلس برای حضور در اجلاس خزر انتقاد کردند. اجلاس خزر روز سه‌شنبه در شرایطی با حضور سران پنج کشور حاشیه دریای خزر در تهران برگزار شد که وزارت امور خارجه از هیچ یک از نمایندگان مجلس برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل نیاورد. غیبت نمایندگان به خصوص اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس انتقاد نمایندگان را برانگیخت در ابتدای جلسه علنی روز گذشته مجلس الهام امین‌زاده نماینده تهران در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که در غیاب حدادعادل ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت‌: همان‌طور که گفتید اجلاس دیروز در رابطه با کشورهای حاشیه دریای خزر با موفقیت برگزار شد ولی در رابطه با حضور نمایندگان در این نشست مهم که به منافع ملی کشور مربوط می‌شود جایگاه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که جایگاه تخصصی و حقوقی آنها محرز است چه پیش از اجلاس و چه در حین برگزاری اجلاس خالی بود.

امین‌زاده از هیات‌رییسه مجلس خواست تدبیری اتخاذ کند که در مسائل مهم بین‌المللی که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در میان است، مجلس نقش فعال‌تری را داشته باشد.

باهنر در پاسخ به امین‌زاده گفت که این حرف ممکن است قابل توجه و بررسی باشد ولی تذکر شما وارد نیست. در حاشیه جلسه علنی کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد غیبت نمایندگان در اجلاس خزر گفت: در اجلاس خزر انتظار این بود که نمایندگان از مجلس شورای اسلامی نیز دعوت شوند به گفته جلالی بحث خزر از مجلس ششم مطرح بوده و نمایندگان همواره در این بحث حضور داشتند به گونه‌ای که در دوره ششم مجلس کمیته سه نفره‌ای تشکیل شده بود که دولت را برای رژیم حقوقی دریای خزر همراهی می‌کرد.

مخبر کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: در نهایت تمام آنچه در رژیم حقوقی به تصویب می‌رسد باید در مجلس به تصویب برسد. وی ادامه داد: در اجلاس خزر هم انتظار این بود که از مجلس دعوت شود اما مسیر به گونه‌ای پیش رفت که مجلس در اجلاس حضور نداشت. در همین رابطه شنیده شد اعضای کمیسیون امنیت ملی در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مراتب اعتراض خود را به معاونت وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند.