وقتی همه خوابیم

مهرداد پارسا - در سینما خبرهای برخی از بازیگران و کارگردانان جذابیت خاصی دارد و علاقه‌مندان با شنیدن این خبرها واکنش نشان می‌دهند. بهرام بیضایی نیز از آن هنرمندانی است که در کنار برخی دیگر از کارگردانان همچون مهرجویی، حاتمی‌کیا، کیارستمی و ... خبرهایش همیشه پیگیری می‌شود.

روزی که خبرهای ساخت فیلم جدید او با عنوان «لبه پرتگاه» منتشر شد بسیاری را هیجان زده شدند و پس از توقف در ساخت این فیلم، امیدها برای تماشای فیلم جدید این کارگردان به پایان رسید.

روز گذشته پروانه ساخت پروژه جدید سینمایی بهرام بیضایی با عنوان «وقتی همه در خوابیم» از سوی وزارت ارشاد در شرایطی صادر شد که اردیبهشت ماه سال ۸۶، پنج ماه قبل شرایط ساخت پروژه «لبه پرتگاه» فراهم نشد و حمید اعتباریان، تهیه کننده فیلم اعلام کرد که ساخت این پروژه منتفی شده است.

بهرام بیضایی این روزها درگیر آماده‌سازی نمایش «افرا» برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر است. وی درباره پروژه جدیدش در گفت‌وگویی کوتاه اعلام کرد، سعی می‌کند در وهله اول سرمایه‌گذار مناسبی را برای تهیه فیلمش پیدا کند سپس فیلمبرداری فیلم را در زمان مناسب آغاز کند و تا پایان سال ۸۶ به پایان برساند.

وی اولویت کاری خود را اجرای نمایش «افرا» اعلام کرد که پس از پایان بازسازی تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

همچنین بیضایی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس عنوان فیلم خود را به «وقتی همه خوابیم» تصحیح کرد و گفت: فیلمنامه این کار را در تابستان اخیر نوشته‌ام. کارنیاز به تدارک و کارهای اولیه دارد و به سرعت نمی‌شود آن را کلید زد.

کارگردان «مسافران» با بیان این مطلب که عمده کار تولید را زمستان انجام خواهد داد، درباره مضمون فیلمنامه عنوان کرد: هنوز خلاصه داستان خطی برای آن در نظر نگرفته‌ام اما باید بگویم در دل این فیلمنامه ژانرهای مختلف جا می‌گیرد و مضمون فراگیری دارد.

بیضایی کارگردان سختگیری است که هر تهیه کننده‌ای توان همکاری با او را ندارد. پس از توافق اولیه بیضایی با اعتباریان برای فیلم «لبه پرتگاه» بسیاری معتقد بودند که این پروژه به سرانجام نمی‌رسد. در یک طرف بیضایی با وسواس شدید بود و در طرف دیگر اعتباریان که تجربه همکاری با کارگردانان بزرگ را نداشت.

انتخاب بازیگر، لوکیشن و امکانات دلخواه کارگردان، تهیه کننده را در شرایطی قرار داد تا از ساخت این فیلم منصرف شود.

اختلافی که در انتخاب بازیگران به خوبی مشهود بود و تهیه کننده در گذشته نشان داده بود که به بازیگران موفق در گیشه علاقه دارد. این اتفاقات در حالی رخ داد که تهیه کننده دلیل آن را «فراهم نشدن شرایط لازم» عنوان کرد و در مقابل مسوولان سینمایی نیز علاقه به ساخت فیلم توسط بیضایی را در دولت نهم داشتند تا از این نظر از دولت گذشته کاستی نداشته باشند.

بیضایی گفته بود: «تا زمانی که فیلمی از من روی پرده سینما ندیدید باور نکنید من فیلم جدید ساخته‌ام.» این کارگردان که آخرین ساخته‌اش مربوط به سال ۷۹ می‌شود، پروانه ساخت فیلم جدید خود را دریافت کرده است و امید دارد دایره فیلم نساختن‌هایش به پایان برسد.

روز گذشته شورای صدور پروانه به جز «وقتی همه خوابیم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بیضایی، برای «کتاب قانون» به تهیه‌کنندگی محسن آقا‌علی‌اکبری و کارگردانی مازیار میری، «چشمک» به تهیه‌کنندگی منصور حیدری و کارگردانی جهانگیر جهانگیری، «فرشته مهربانی» به تهیه‌کنندگی رضا جودی و کارگردانی مهرداد خوشبخت و «یک وجب از آسمان» محصول حوزه هنری به تهیه‌کنندگی سیدحسین حقگو و کارگردانی علی وزیریان پروانه ساخت صادر کرد.