بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری، آماده پرواز

شرکت اروپایی ایرباس هواپیمای A۳۸۰ خود را سرانجام آماده تحویل کرد. اولین هواپیمای مدل A۳۸۰ که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است، از اواخر اکتبر کار خود را آغاز می‌کند. شرکت هواپیمایی ایرباس اولین هواپیمای A۳۸۰ خود را پس از تاخیر دو ساله به شرکت هواپیمایی سنگاپور تحویل می‌دهد. این هواپیمای غول‌پیکر قرار است آخر اکتبر در خطوط هوایی شروع به کار کند.

مراسم تحویل در شهر تولوز (فرانسه) تحت‌الشعاع جریاناتی پیرامون معاملات غیرقانونی سهام توسط موسسه اصلی مالک ایرباس یعنی شرکت مادر EADS بود. دادستانی و بازرسان بورس فرانسه درصدد پیگیری این سوء‌ظن هستند. بر اساس این سوءظن احتمال می‌رود که سران شرکت و سهامداران بزرگ آن، یعنی شرکت‌ لاگاردر فرانسه و دایملر کرایسلر آلمان، با در اختیار داشتن اطلاعات مخفیانه درباره مشکلات ایرباس، از این فرصت سودجویی کرده‌اند. مدیر ایرباس، توماس اندرس این اتهامات را قاطعانه رد کرد.

رییس شرکت ایرباس، لویی گالوا نیز از مدیران مظنون پشتیبانی کرد و به روزنامه آلمانی «فرانکفورتر الگماینه تسایتونگ» گفت: «من همچنان به نیروی مدیریتی اعتماد کامل دارم و اگر لازم باشد عکس این اتهام را ثابت می‌کنم». او همین‌طور یادآور شد که رسانه‌ها این مدیران را زمانی متهم اعلام کردند که هنوز اخبار بازرسان بورس فرانسه (AMF) پخش نشده بود. همین‌طور رییس AMF به مجله فیگارو گفت: «باید از نتیجه‌گیری شتاب‌زده اجتناب کرد».

مشکلات موجود در روند تولید ایرباس A۳۸۰ موجب تاخیراتی در زمان تحویل آن به بازار شد و این امر شرکت EADS را دچار بحران‌های شدیدی کرد. به همین دلیل قرار است بر اساس طرح صرفه‌جویی Power۸، ده‌هزار نفر از کارگران از کار بیکار شوند و قسمت‌هایی از کارخانه به فروش برسد.