رییس‌جمهوری روسیه با تاکید بر لزوم پیروی از عرف بین‌المللی موجود و تصویب شده قبلی درباره رژیم حقوقی دریای خزر، تصریح کرد: مسکو پیشنهاد می‌کند تا کشورهای ساحلی دریای خزر پیشرفت و پیشبرد کریدور شمال - جنوب را تصویب کنند.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد: اولویت‌های همکاری در این دریا امروز موضوعاتی چون امنیت، کشتیرانی، حفاظت از استخراج نفت و گاز، مبارزه با تروریست جهانی و افراط گرایی است. وی با تاکید بر لزوم همکاری تجاری و اجرای پروژه‌های زیربنایی بین کشورهای ساحلی دریای خزر افزود: امروز دریای خزر به شکل یکی از مراکز اصلی استخراج و تجارت نفت و گاز تبدیل شده است.

رییس‌جمهوری روسیه همچنین از وضعیت بد زیست محیطی دریای خزر انتقاد کرد. وی با تاکید بر حمایت روسیه از مسائل زیست محیطی دریای خزر گفت: اهمیت زیست محیطی باید جنبه اصلی هرگونه پروژه‌ای در خزر باشد. وی تاکید کرد: مساله زیست محیطی به ویژه باید مساله اصلی در استخراج و انتقال انرژی باشد.

رییس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: هر پروژه‌ای که لطمه و خسارت زیست محیطی به دریای خزر وارد کند، نباید بدون بحث و مباحثه هر پنج کشور ساحلی این دریا و با تصمیم‌گیری جامع گرفته شود. پوتین خطاب به روسای جمهوری کشورهای حاشیه خزر گفت: از زمان ملاقات اول ما در عشق‌آباد، پنج سال گذشته است و در این مدت، مشورت‌های کارشناسی زیادی درباره مسائل دریای خزر داشتیم و اکنون وظیفه اصلی ما این است که به روند مذاکرات بر سر موضوعات اصلی انگیزه بدهیم.

پوتین همچنین رژیم حقوقی دریای خزر در زمینه کشتیرانی، ماهیگیری، فعالیت نظامی و حفظ محیط زیست را خوب ارزیابی کرد و گفت: فکر می‌کنم که این وضعیت همه جانبه قابل اجرا است و همه کشورهای ساحلی به این کار علاقه دارند.