دنیای اقتصاد - «شوراهای عالی که اعتبار آنها ناشی از مصوبه مجلس است، ادغام نخواهد شد.» غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس هفتم روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد اعتراض مجلس به انحلال شوراهای عالی و نتیجه جلسه مشترک مجلس و دولت در این خصوص گفت: «آن دسته از شوراهای عالی که اعتبار آنها ناشی از مصوبه نهاد قانونگذار است حفظ خواهد شد و دولت می‌تواند برای صرفه‌جویی در وقت برای آنها جلسه مشترک تشکیل دهد.» محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری حدود دو ماه قبل در تصمیمی ناگهانی از طرح ادغام ۲۸ شورای عالی زیرمجموعه دولت خبر داد. استدلال رییس دولت در مورد علت اتخاذ چنین تصمیمی وقت‌گیر بودن حضور در جلسات این شوراها بود. حداد عادل روز گذشته گفت: پس از ارسال نامه بنده برای رهبر معظم انقلاب درباره ادغام و انحلال شوراهایی که با مصوبه مجلس شکل گرفته‌اند، نشست مشترکی بین کارشناسان قوای مقننه و مجریه به دعوت معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد. وی افزود: در این نشست کارشناسان موضوع انحلال و ادغام شوراها را به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قوا دادند و در نتیجه مقرر شد شوراهایی که براساس مصوبه نهاد قانونگذار به وجود آمده‌اند همچنان پایدار بماند. به گفته حداد عادل از آنجا که اعضای این شوراها مشترک هستند دولت می‌تواند برای آنها جلسه مشترک تشکیل دهد و اعضای خاص هر شورا نیز می‌توانند در این جلسات حضور یابند.

رییس مجلس گفت: از این طریق ضمن حفظ هویت شوراها، در وقت رییس‌جمهوری برای تشکیل شوراهای متعدد صرفه‌جویی خواهد شد.

اما نکته جالب‌توجه در این خصوص، اظهارات هفته گذشته معاون اول رییس‌جمهوری است که از قانع کردن مجلس در خصوص ادغام شوراها صحبت به میان‌آمده بود.حال آنکه اظهارات روز گذشته حداد عادل، پرده دیگری از اختلاف دولت و مجلس را در این حوزه کنار زد.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری در مورد ایجاد بازار سیاه با سهمیه‌بندی بنزین و شلوغی خیابان‌ها و ترافیک پرسید حداد عادل پاسخ داد: اگر امروز خیابان‌ها شلوغ است و شاهد ترافیک هستیم به دلیل آن است که مردم به این درک رسیده‌اند که با ۵/۳لیتر بنزین در روز می‌توانند به کارهایشان برسند با این حال مشکلاتی در کنار این سهمیه‌بندی وجود دارد که به اعتقاد بنده یکی از دلایل مهم آن نبود جایگاه‌‌های گاز به میزان کافی است. وی درخصوص فروش غیرقانونی سوخت نیز گفت: اینکه برخی سوخت را می‌فروشند قابل‌ پیش‌بینی بود. مهم این است که دولت وضعیت را رصد کند تا به یک انضباط مطلوب در مصرف بنزین برسیم. حداد عادل بار دیگر تاکید کرد: این نظر که اگر یک قیمت قطعی برای بنزین مشخص شود بهتر از سهمیه‌بندی است، درست نیست زیرا همین امر باعث بالا رفتن تورم در کشور می‌شود. به اعتقاد حداد عادل در قیاس با دوران قبل از سهمیه‌بندی، در‌حال‌حاضر شاهد صرفه‌جویی ۲۰درصدی هستیم و این موضوع دستاورد مهمی است.

حداد عادل همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بازنشستگی پیش از موعد و اعلام، نداشتن بودجه از سوی برخی سازمان‌‌های برای بازنشسته کردن نیروهای خود گفت: اجرای این قانون با موافقت سازمان و قبول فرد است، امیدواریم دولت در بودجه سال آینده پیش‌بینی خاصی برای این موضوع کند و مجلس همچون سال‌های قبل این قانون را به تصویب رسانده و در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

رییس مجلس درخصوص ادعاهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر حمله نظامی‌آمریکا و اسرائیل به جمهوری اسلامی‌گفت: آمریکا و اسرائیل باید بدانند که اگر بخواهند به ایران حمله کنند ۲۰ سال بابت همین بی‌خردی زمین‌گیر خواهند شد.

وی درخصوص توسعه صادرات غیر نفتی نیز پاسخ داد: افزایش صادرات غیر نفتی را برای کشور مفید می‌دانیم و از اهتمام دولت در این زمینه تشکر می‌کنیم، اگر خلا قانونی وجود داشته باشد بنده از کمیسیون اقتصاد می‌خواهم همت کنند تا در این زمینه دولت را کمک کنند زیرا نگاه دولت و مجلس در این رابطه یکسان و مثبت است.

حداد عادل درادامه درخصوص نشست مشترک دولت و مجلس گفت: در روزهای آینده نشست سران دو قوه برگزار می‌شود و همچنین در روزهای آتی نیز شاهد نشست نمایندگان و اعضای دولت خواهیم بود.

وی همچنین درخصوص این که نظر شخصی شما درخصوص آقایان نوذری و محرابیان وزیران پیشنهادی نفت و صنایع چیست ؟ گفت: در این‌خصوص فعلا نمی‌خواهم سخنی بگویم.

خبرنگار دیگری از رییس مجلس شورای اسلامی‌درباره خبر بازداشت حسن کامران رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه و نامه رییس قوه مقننه برای آزادی او سوال کرد که حداد عادل این مساله را دروغ و کذب محض خواند. او تصریح کرد: در کشور ما دستگاه قضایی و یا هر دستگاه دیگری به خاطر انجام وظیفه متعرض نمایندگان ملت نمی‌شود و بنده نیز روز گذشته همچون دیگران شایعه بازداشت نماینده اصفهان توسط قوه قضائیه را شنیدم اما این مساله صحت ندارد و نه آقای کامران دستگیر شده و نه بنده نامه‌ای در این زمینه نوشته‌ام.

رییس مجلس ‌درخصوص لایحه متمم دولت برای واردات بنزین خودروهای دولتی گفت: دولت برای تامین سوخت خودروهای خود مشکلی ندارد ولی چنانچه لایحه‌ای در این زمینه ارائه شود بر اساس قانون برنامه و قانون بودجه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خودشان در نماز عید سعید فطر فرمودند ،اسراف یک عیب ملی است و باید با توجه به بیانات ایشان سهمیه‌بندی بنزین به عنوان یک انضباط اجتماعی و فرهنگی در کشورمان پذیرفته شود.

او همچنین خاطر‌نشان کرد: اجرای قانون جامع مدیریت خدمات کشوری به شفاف کردن روابط اداری و ساماندهی استخدام‌ها‌، جانشینی نظام کارمزدی به جای روزمزدی و توجه به توانمندی کارکنان و همچنین توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی برخی بازنشستگان و فرهنگیان و کارکنان حوزه بهداشت و درمان منتهی خواهد شد.

حداد عادل افزود: دولت که پیش از این نگران تحمیل بار مالی ناشی از اجرای لایحه بود در نظر دارد با روش‌ها‌ی مختلف همچون واگذاری سهام عدالت و افزایش دستمزدها به شیوه پلکانی معکوس در طول مدت اجرای آزمایشی لایحه یادشده آن را بدون فشار مالی عملیاتی کند.

ابهام در طرح سوئیس

به‌رغم آنکه برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که همراه غلامعلی حدادعادل به ژنو سفر کرده بودند، طرح پیشنهادی سوئیس را طرحی جدید نمی‌دانند و عنوان می‌کنند این پیشنهاد به دلیل تاکید بر تعلیق غنی‌سازی از سوی جمهوری اسلامی ایران رد شده است، حدادعادل یک بار دیگر عنوان کرد «در طرح جدید سوئیس در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران سخنی از تعلیق به میان نیامده است و این طرح به تامین حق مسلم ایرانیان در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای نزدیک‌تر است».

گرچه حدادعادل هنگام بازگشت از ژنو در فرودگاه مهرآباد طرح پیشنهادی سوئیس را یکی از دستاوردهای این سفر توصیف کرد اما حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده همراه وی در این سفر به دنیای اقتصاد گفت: طرح پیشنهادی سوئیس موضوع جدیدی نیست و این طرح پیش از این به دلیل تاکید بر تعلیق غنی‌سازی از سوی جمهوری اسلامی رد شده است، محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست مطبوعاتی خود درمورد اظهارات حدادعادل و طرح سوئیس به خبرنگاران گفته بود «ما گفت‌وگوهای مکرری با طرف سوئیسی داشته‌ایم و از طرح‌هایی که مخالف حق مادر استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای و غنی‌سازی نباشد استقبال می‌کنیم» اما حداد عادل روز گذشته مجددا و این بار در نشست مطبوعاتی خود تاکید کرد در طرح جدید سوئیسی‌ها سخنی از تعلیق به میان نیامده است.