توافقات پنج جانبه تهران
سران پنج کشور تاکید کردند که در هیچ صورتی به کشورهای دیگر اجازه نخواهند داد از قلمرو کشورشان برای تهاجم و سایر عملیات نظامی علیه هر یک از طرف‌ها استفاده شود .
طرف‌ها از روند مذاکرات پیرامون رژیم حقوقی دریای‌خزر براساس احترام متقابل، حسن تفاهم،‌ برابری حقوق و موازین پذیرفته شده حقوق بین‌الملل در فضای گفت‌وگوهای متمدنانه ابراز رضایت کردند
براساس ماده 25 اعلامیه مورد توافق پنج کشور،‌ اجلاس آتی روسای جمهور کشورهای ساحلی خزر طبق تاریخ توافق شده در اکتبر 2008 در باکو مرکز جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

روسای جمهور ترکمنستان، ایران، روسیه، قزاقستان و آذربایجان پس از خروج از نشست تاریخی
اعلامیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای‌خزر در تهران
متن اعلامیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای‌خزر ظهر دیروز درتهران منتشر شد.
پنج کشور ساحلی دریای‌خزر برای اولین مرتبه و در یک اعلامیه ۲۵‌بندی درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تفاهم کردند. متن کامل اعلامیه پنج کشور ساحلی دریای‌خزر به این شرح است:
1 - طرف‌ها از هر لحاظ مساعدت می‌کنند تا منطقه خزر به منطقه صلح و ثبات، توسعه و شکوفایی پایدار اقتصادی، حسن همجواری و تساوی حقوق در همکاری‌های بین‌المللی بین کشورهای ساحلی مبدل شود. آنها عزم راسخ دارند تا بر پایه روابط دو جانبه و چند جانبه در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، بازرگانی، اقتصادی، علمی، فنی، فرهنگی-اجتماعی و سایر زمینه‌ها بطور تنگاتنگ با یکدیگر تشریک مساعی کنند.
۲ - طرف‌ها از برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای‌خزر به صورت منظم با توافق طرف‌ها و درفاصله بین آنها ملاقات‌های وزرای امور خارجه و همچنین کارشناسان ذی صلاح طرف‌ها برای بررسی تمامی‌مجموعه مسائل مرتبط با دریای‌خزر حمایت می‌کنند.
3 - طرف‌ها ضمن تلاش برای استفاده موثر از ظرفیت‌های غنی منطقه خزر و با در نظر داشتن چشم‌انداز مساعد توسعه آن، گفت‌وگو و تشریک مساعی در عرصه اقتصادی به‌ویژه در زمینه‌های انرژی و حمل‌و‌نقل را گسترش خواهند داد.
۴ - طرف‌ها به استفاده مطلوب از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل منطقه‌ای از جمله از طریق ایجاد و گسترش کریدورهای حمل‌و‌نقل بین‌المللی مساعدت خواهند کرد.
5 - طرف‌ها اظهار می‌دارند که فقط کشورهای ساحلی، دارای حقوق حاکمه در رابطه با دریای‌خزر و منابع آن هستند.
۶ - طرف‌ها معتقدند که رژیم حقوقی جامع دریای‌خزر از طریق کنوانسیون مربوط به رژیم حقوقی دریای‌خزر به عنوان سند پایه تعیین خواهد شد که تصویب آن فقط براساس اتفاق آرای کشورهای ساحلی میسر است.
7 - طرف‌ها توافق دارند تا تعیین رژیم حقوقی جدید دریای خزر، در پهنه آن باید رژیم‌های توافق شده کشتیرانی، ماهیگیری و تردد کشتی‌ها صرفا تحت پرچم کشورهای ساحلی خزر براساس تحقق حقوق حاکمه آنها اعمال شود.
۸ - طرف‌ها اعلام می‌دارند که تدوین رژیم حقوقی جامع دریای‌خزر و به همین منظور انعقاد هرچه سریعتر کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا، مهم‌ترین وظیفه است. این کنوانسیون به عنوان سند پایه رژیم حقوقی دریای‌خزر باید مسائل اعمال صلاحیت کشورهای ساحلی خزر را براساس احترام به حقوق حاکمه آنها در دریای‌خزر تعیین کنند و در برگیرنده اصول و موازین مربوط به حفاظت از محیط زیست و کاربرد معقولانه منابع طبیعی، از جمله بهره‌برداری از منابع زنده دریای‌خزر و منابع معدنی بستر و زیر بستر آن، کشتیرانی و همچنین سایر مسائل مربوط به فعالیت در دریای‌خزر باشد.
9 - طرف‌ها اعلام می‌دارند که توافق نهایی در مسائل مربوط به تحدید حدود بستر به منظور استفاده از منابع زیر بستر توسط همه کشورهای ساحلی دریای‌خزر با توجه به حقوق حاکمه آنها و احترام به حقوق و منافع قانونی یکدیگر اجرا خواهد شد.
۱۰ - طرف‌ها مقرر کردند که روند توافق به منظور تعیین مناطق با عرض مورد توافق و پهنه مشترک آبی دریای‌خزر و همچنین رژیم‌های حقوقی مطابق با آنها را ادامه دهند.
11 - طرف‌ها با درک مسوولیت خویش در برابر نسل‌های امروز و فردا در قبال حفاظت از دریای‌خزر و تمامیت سیستم زیست محیطی آن، اهمیت گسترش همکاری در حل مسائل زیست محیطی، از جمله هماهنگی فعالیت‌های ملی حفاظت از محیط زیست و مساعی مشترک با سازمان‌های بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، به منظور ایجاد نظام منطقه ای، حفظ و نگهداری تنوع بیولوژیکی، استفاده معقولانه و تکثیر و پرورش ذخایر زنده را مورد تاکید قرار می‌دهند.
طرف‌ها اذعان می‌دارند که وضعیت زیست محیطی دریای‌خزر و ذخایر ماهیان خاویاری این دریا مستلزم کاربرد مساعی مشترک سریع جهت جلوگیری از پیامدهای نامطلوب زیست محیطی است. در این رابطه، طرف‌ها ایجاد مبانی حقوقی- قراردادی اولویت دار لازم جهت همکاری‌های منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست را براساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای‌خزر ادامه خواهند داد.
طرف‌ها ضمن ابراز خشنودی از لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون حفاظت محیط زیست دریای‌خزر که در نوامبر 2003 در تهران منعقد گردید؛ بر لزوم تدوین و تصویب هر چه سریعتر پروتکل‌های الحاقی به آن تاکید کردند.
طرف‌ها همچنین لزوم نهایی شدن ترتیبات نهادی کنوانسیون، به‌ویژه تعیین محل دبیرخانه دائمی‌کنوانسیون را در اسرع وقت خاطر نشان می‌سازند.
12 - طرف‌ها اصل مسوولیت کشورهای ساحلی دریای‌خزر در قبال خسارات وارده به محیط زیست خزر و به یکدیگر در نتیجه استفاده از دریای‌خزر و بهره‌برداری از منابع آن را تایید می‌کنند.
۱۳ - طرف‌ها اعلام می‌دارند که دریای‌خزر باید فقط جهت اهداف صلح آمیز مورد استفاده قرار گیرد و همه مسائل مربوط به دریای‌خزر به‌وسیله کشورهای ساحلی از طرق مسالمت آمیز حل و فصل خواهد شد.
طرف‌ها برای ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل، امنیت منطقه‌ای، ثبات و همچنین امتناع از بکارگیری نیروی نظامی‌در روابط متقابل تلاش خواهند کرد.
۱۴ - طرف‌ها تایید می‌کنند که نیروهای مسلح آنان به منظور حمله به هر یک از طرف‌ها مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
15 - طرف‌ها تاکید می‌کنند که در هیچ صورتی به کشورهای دیگر اجازه نخواهند داد تا از قلمرو کشورشان برای تهاجم و سایر عملیات نظامی‌علیه هر یک از طرف‌ها استفاده شود.
۱۶ - طرف‌ها از روند مذاکرات پیرامون رژیم حقوقی دریای‌خزر براساس احترام متقابل، حسن تفاهم، برابری حقوق و موازین پذیرفته شده حقوق بین‌الملل در فضای گفت‌وگوهای متمدنانه ابراز رضایت کرده و ضرورت ادامه فعال این مذاکرات را خاطر نشان کردند.
17 - طرف‌ها با اذعان به اهمیت امنیت، صلح و ثبات در منطقه دریای‌خزر ابراز تمایل کردند که مذاکرات خود را برای بررسی کلیه مسائل مرتبط با امنیت در دریای‌خزر ادامه دهند. 18 - طرف‌ها به ایجاد نظامی‌جهانی جدید چند قطبی، کامل تر و عادلانه بین‌المللی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی مساعدت نموده و به صورت همه‌جانبه نسبت به تحکیم نقش محوری سازمان ملل متحد به عنوان سازوکار همه‌جانبه حفظ صلح، امنیت و ثبات جهانی کمک خواهند کرد.
۱۹ - طرف‌ها معاهده«منع اشاعه و تکثیر سلاح‌های هسته ای» را به عنوان یکی از مهم‌ترین بنیان‌های امنیت و ثبات بین‌المللی دانسته و خواستار تعمیم آتی این معاهده هستند. طرف‌ها همچنین حق مسلم کلیه کشورهای عضو معاهده «منع اشاعه و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای» جهت توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای در مقاصد صلح آمیز بدون تبعیض و در چارچوب مفاد این معاهده و همچنین سازوکارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را مورد تایید قرار می‌دهند.
20 - طرف‌ها ضمن تایید حق مسلم هر کشور برای انتخاب راه توسعه مخصوص به خود براساس احترام به حقوق بشر با توجه به ارزش‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای ساحلی دریای خزر، مخالفت خود را با دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل ابراز می‌دارند.
۲۱ - طرف‌ها معتقدند که شرط لازم تامین امنیت، صلح و ثبات در منطقه، حل و فصل صلح آمیز، عادلانه و پایدار مناقشات بر طبق منشور ملل متحد، براساس احترام به حاکمیت، رعایت تمامیت ارضی و خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی است.
22 - طرف‌ها ترورسیم بین‌المللی، جدایی طلبی تجاوزکارانه و سایر مظاهر زورگویانه افراط‌گرایی و همچنین مبادلات غیرقانونی مواد مخدر و سلاح و اشکال دیگر بزه‌کاری فرا ملی سازمان یافته را به عنوان یک تهدید جهانی که امنیت جامعه جهانی و نیز ثبات سیاسی بین‌المللی را تهدید می‌کند؛ تلقی می‌کنند. طرف‌ها بدون قید و شرط کلیه اقدامات، روش‌ها و اعمال تروریستی را صرف نظر از انگیزه ها، اشکال و مظاهر آن، در هر جایی و به وسیله هر کسی که انجام یابند، به‌ویژه آن مواردی که صلح و امنیت منطقه را در معرض تهدید قرار می‌دهند؛ به عنوان اعمال جنایتکارانه محکوم می‌کنند. طرف‌ها همچنین اعتقاد دارند که تروریسم نمی‌تواند و نباید با هیچ دینی، ملتی، تمدنی و یا گروه نژادی ارتباط داده شود.
۲۳ - طرف‌ها پایبندی خویش را به توسعه همکاری‌های وسیع دوجانبه و چند جانبه در مبارزه با تروریسم، نقل و انتقال غیرقانونی مواد مخدر و سلاح و جرایم سازمان یافته فراملی با استفاده از نقش محوری هماهنگ کننده سازمان ملل متحد براساس رعایت دقیق اصول و موازین شناخته شده حقوق بین‌الملل مورد تایید قرار می‌دهند.
24 - طرف‌ها با استقبال از نتایج اجلاس روسای‌جمهوری کشورهای ساحلی خزر در تهران، عزم راسخ خود را نسبت به مساعدت همه‌جانبه در توسعه همکاری بین کشورهای ساحلی مورد تاکید قرار می‌دهند.
۲۵ - اجلاس آتی روسای‌جمهور کشورهای ساحلی خزر طبق تاریخ توافق شده در اکتبر ۲۰۰۸در باکو مرکز جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.