تقدیر شجریان و فخرالدینی از مشکاتیان

مهرداد پارسا - هشتمین جشن خانه موسیقی، دوشنبه شب در حالی برگزار شد که تاخیر یک ساعت و ربع در برگزاری این مراسم، حاضران را خسته کرد. این برنامه نتوانست رضایت موسیقی دوستان را برآورده کند. کسانی که برای شنیدن موسیقی و دیدار نزدیک با هنرمندان برجسته موسیقی کشور به این جشن آمده بودند ولی مجبور شدند بیشتر زمان برگزاری جشن را به سخنرانی گوش دهند.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر جشن هشتم از جمله این سخنران‌ها بود که پس از خوشامدگویی به مهمانان و هنرمندان گزارشی از عملکرد خانه موسیقی در طول سال ارائه داد. وی با اشاره به فعالیت‌های خانه موسیقی طی یک سال گذشته افزود:دراین یک سال بیمه هنرمندان سرعت گرفت و تعداد بیمه‌شدگان به چهار هزار نفر رسید و این خود رقم قابل توجهی است و امیدوارم ادامه یابد. همچنین تعاونی مسکن خانه موسیقی تاسیس شد و دوستان می‌توانند با عضو شدن در این تعاونی از زمین‌های مربوط به خانه موسیقی استفاده نمایند. وی گفت: در سال ۸۶ چندین کنسرت را به صحنه آوردیم که این کار کمی نبود و مردم هنردوست نیز با استقبال خودشان نشان دادند که چقدر تشنه موسیقی هستند. کنسرت‌های پیاپی حاکی از این بود که هنرمندان عزم خود را جذب کرده‌اند تا به صحنه بیایند.

پس از سخنرانی نوربخش، حسین علیزاده با تشویق حاضران که دقایقی ادامه داشت، به بداهه‌نوازی سه تار پرداخت. علیزاده امسال به جز کنسرت زنده‌ای که داشت در جشن خانه سینما نیز همراه گروهش به روی صحنه رفت. پس از علیزاده، دکتر احمد جلالی نماینده سابق ایران در یونسکو در خصوص مولوی و نشان جهان مولانا سخنرانی کرد. جلالی با ارائه‌ سند مدال مولانا و خواندن متن این سند اعلام کرد که مولانا تنها متعلق به ایران است. در ادامه نیز تیزری درباره اهداف و وظایف خانه موسیقی شامل گفت‌وگو با اعضای شورای‌عالی خانه موسیقی پخش شد و سپس گروه ایرانشهر با اجرای قطعات «مه‌گل»، «بالی کپوتان» و «لاشار کوران» یکی از بخش‌‌های موسیقی را اجرا کردند.

بخش تقدیر از مشکاتیان با پخش نماهنگی از دوران زندگی هنری این استاد موسیقی آغاز شد و قبل از اینکه این هنرمند برای تجلیل بر روی صحنه بیاید، عباس سجادی مجری این برنامه به قرائت پیام تبریک داریوش صفوت پرداخت و سپس از فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر ملی محمدرضا شجریان خواست تا برای اهدای تندیس هشتمین جشن خانه موسیقی و هدیه ویژه به مشکاتیان به روی سن بیایند. شجریان پس از ورود به صحنه گفت: برای پرویز مشکاتیان زودتر از اینها باید بزرگداشت گرفته می‌شد ولی همین هم غنیمت است. خوشحالم که در جمع شما هستم و شب پرخاطره‌ای را با هم داریم. امیدوارم پرویز عزیز همچنان به هنر ارزنده‌اش ادامه دهد و ما هم در کنارش هستیم.

اجرای ارکستر زهی پارسیان از دیگر برنامه‌های جشن هشتم خانه موسیقی بود که برای لحظاتی قطعاتی از موسیقی کلاسیک را اجرا کردند. پس از اجرای این گروه مصطفی کمال پورتراب و داوود گنجه‌ای برای تقدیر از سه دهه فعالیت موسیقایی گروه کامکارها به روی سن آمدند و تندیس و هدیه جشن خانه موسیقی را به پشنگ کامکار به عنوان نماینده گروه اهدا کردند. قبل از این تقدیر نماهنگی از معرفی گروه کامکارها پخش شد. در پایان مراسم گروه موسیقی کامکارها دو قطعه با عنوان «خانه‌ام ابری است» و «به یاد مادر»را اجرا نمودند.