حجم مبادلات ایران و قزاقستان به 10‌میلیارد دلار افزایش می‌یابد

محمود احمدی‌نژاد سفر رییس‌جمهوری قزاقستان به ایران را به لحاظ روابط دو جانبه و تاثیر‌گذاری آن در دفاع و صلح در دریای خزر بسیار تاثیر‌گذار خواند و گفت: دیدگاه‌های دو کشور ایران و قزاقستان نسبت به منطقه دریای خزر و مسائل بین‌المللی مشترک است و هر دو کشور مصمم هستیم روابط را در بخش اقتصادی به بالاترین توسعه برسانیم. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری با همتای قزاقستانی خود که دیروز بعد از مذاکرات خصوصی و ۲جانبه بین روسای‌ جمهوری دو کشور و هیئت ایرانی و قزاقستانی برگزار شد اظهار کرد: دو ملت ایران و قزاقستان دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند و از زمانی که کشور قزاقستان توانسته است استقلال خود را به دست گیرد روابط دو کشور رو به گسترش بوده است.

وی افزود: ما از استقلال و پیشرفت قزاقستان به شدت استقبال می‌کنیم و از اخبار پیشرفت این کشور خوشحال می‌شویم.

رییس‌جمهوری ایران افزود: دو کشور و دو ملت ایران و قزاقستان دو متحد طبیعی و تاریخی هستند که همواره در کنار هم بوده و خواهند ماند.

احمدی‌نژاد با اشاره به مذاکرات خود و همتای قزاقستانی یاد آور شد: در این جلسه ما زمینه‌های مختلف همکاری را مورد گفتگو قرار دادیم و تصمیم گرفتیم تا حجم مبادلات را که در حال حاضر سالانه ۲‌میلیارد دلار است، به ۱۰‌میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه دراین دور از مذاکرات درباره برنامه‌های وسیع در راستای گسترش همکاری بین روسای‌ جمهوری دو کشور بحث و گفت‌وگو شد اظهار کرد: در این جلسه تصمیم بر آن شد تا‌ ایران و قزاقستان در زمینه حمل و نقل، احداث خط راه آهن از قزاقستان و ترکمنستان به ایران و همچنین جاده با ظرفیت بالا در کنار این خط آهن، توسعه بنادر و کشتیرانی، توسعه همکاری در بخش انرژی، گاز و نفت، احداث پالایشگاه مشترک، سوآپ در زمینه نفت و گاز و همچنین گسترش فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور فعالیت کنند.

همچنین نور سلطان نظر بایف رییس‌جمهوری قزاقستان طی سخنانی به استقلال کشورش بعد از ۱۵ سال اشاره کرد و گفت: طی ۱۵ سال گذشته که کشور قزاقستان استقلال خود را به دست آورد توانسته با‌ جمهوری اسلامی ایران روابط خوب و سازنده‌ای برقرار کند که روابط اقتصادی از جمله روابط اساسی و تعیین‌کننده بین دو کشور به حساب می‌آید.

وی گفت: امروز همکاری صمیمانه و مذاکرات خوبی با رییس‌جمهوری ایران داشته ایم و در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر کرده‌ایم.نظر بایف افزود: ما معتقدیم برای پیشبرد روابط اقتصادی هیچ مانعی میان دو کشور وجود ندارد و این استدلال تحرک جدیدی در روابط اقتصادی بین دو کشور به وجود خواهد آورد.

روسای ‌جمهوری دو کشور ایران و قزاقستان بیانیه مشترک فی ما بین دو کشور را نیز امضا کردند.