کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف کاهش بی هدف و زیانبار ارزش پول ملی توسط بانک مرکزی شد.

به گزارش سایت الف، متن کامل این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد، به این قرار است: در ماه‌های اخیر بازارهای جهانی شاهد نوسانات قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌های ارز، طلا و نفت بوده است. عمده‌ترین این تحولات به کاهش بی‌سابقه ارزش دلار و افزایش ارزش یورو و مربوط می‌شود. در این شرایط از بانک مرکزی و سیاستگذاران پولی کشور انتظار می‌رود ضمن مدیریت مناسب ذخایر ارزی و طلا، ارزش پول ملی را در بهترین حد ممکن تنظیم کند که در این صورت هم در راستای تقویت تجارت خارجی و تراز پرداخت‌های کشور باشد و هم مانع القای تورم خارجی و نوسانات زیانبار بازارهای بین‌المللی به اقتصاد کشور شود.

عملکرد ماه‌های اخیر بانک مرکزی در تنظیم بازار پول و ارز حکایت از آن دارد که بانک در ایفای وظیفه خود در حفظ ارزش پول ملی ناتوان بوده، ارزش پول ملی در مقابل پول دیگر کشورها کاهش یافته است.

روش فعلی تنظیم بازار ارز، به شکل کاهش مداوم و سراسری ارزش پول ملی بیشتر تداوم اجرای توصیه‌های منسوخ صندوق بین‌المللی و بانک جهانی و مغایر برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت نهم در تقویت پول ملی و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی است.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی انتظار دارد در کنار اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی داخلی، سیاست‌گذاران پولی کشور و مسوولان بانک مرکزی در مواجهه با نوسانات موجود بازارهای بین‌المللی، ارزش پول ملی را به نحوی تعیین کنند که ضمن پیشگیری از القای تورم وارداتی به داخل کشور، سودآوری سرمایه‌گذاری‌های تولیدی را مخدوش نکرده و به حفظ ارزش پول ملی و ثبات اقتصادی در کشور بیانجامد.