جایزه فرهاد برگزار می‌شود

نگاه سوم- ماه گذشته در نشستی که در خانه فرهاد برگزار شد، یحیی شریعت وکیل خانواده فرهاد اعلام کرد سال گذشته و در مراسم بزرگداشت فرهاد از برپایی جایزه فرهاد با عنوان «آتشفشان ترانه» خبر دادیم که قرار بود به صورتی رقابتی و در ده حوزه برگزار شود. بعد از ارائه فراخوان آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان این مسابقه به جایزه فرهاد تغییر کرد و قرار شد آثار نامبرده توسط ۲۰ نفر داوری شوند هر چند که متاسفانه این فراخوان تازه چند روز پیش مورد تایید قرار گرفت و همین امر باعث شد تا زمان مورد نظر ما برای برگزاری مسابقه بسوزد.

جشنواره‌ای در پنج رشته

نخستین جشنواره سرایندگی شعر یا کلام ترانه، ساخت موسیقی، آهنگ و تنظیم و آوازخوانی ترانه با عنوان «جایزه فرهاد» و هم زمان با زادروز فرهاد مهرداد در تهران برگزار می‌شود. خانه فرهاد به عنوان برگزارکننده این جشنواره اعلام کرده که جشنواره فرهاد به ترانه‌هایی که بیان نقادانه و معترض به ناهنجاری‌های اجتماعی داشته و نیز در روند رسیدن به کرامت و آرمان‌های انسانی معنا شده و بیانگر تلاش در راه صلح و آزادی باشند، توجه دارد و نیز ترانه‌هایی را مورد نظر قرار خواهد می‌دهد که بیانگر خواست‌های به حق انسان با راهکارهای امکان و ایجاد آن باشند.

ساختن موسیقی و شعر ترانه و اجرای آن برای شرکت در جشنواره باید به گونه‌ای باشد که نشانگر تلاش در نوآوری با توجه به موازین علمی نظیر موسیقی همراه با تلفیق درست شعر با موسیقی و با نگاهی نقادانه و پویا به تجربه‌های گذشته باشد. همچنین ترانه نباید بازخوان و اقتباس از کلام و موسیقی فولکلور یا تنظیمی از کارهای اجرا شده قبلی بوده و از هیچ رسانه‌‌ای در هیچ کجای جهان پخش شده باشد و نیز تا پایان جشنواره پخش نشود.

همچنین تاکید شده است حقوق هیچ یک از پدیدآوردندگان سه‌گانه ترانه نباید به هیچ شخص حقیقی و حقوقی واگذار شده باشد و بیشترین زمان ترانه هشت تیغه اعلام شده است.

داوران اصلی و تخصصی جایزه یاد شده توسط خانه فرهاد با مراجعه به افکار عمومی برای انتخاب پنج نفر از شاعران و پنج نفر از آهنگسازان و پنج نفر از خوانندگان خواهند بود.

آخرین مهلت پذیرش فرم شرکت در جشنواره، پایان آبان‌ماه سال‌جاری و برگزیدگان با دریافت جوایز، امکان عضویت در خانه فرهاد را براساس مقررات خواهند داشت.

همچنین خانه فرهاد متولی دریافت مجوز برای آثار ارسالی به جشنواره خانه فرهاد خواهد بود و نیازی به مراجعه حضوری به دفتر موسیقی و شعر نیست.

جوایز جشنواره جایزه فرهاد

جایزه زرین، سیمین و برنز، به نفرات اول تا سوم برای شعر یا کلام، جایزه زرین، سیمین و برنز، به نفرات اول تا سوم برای آهنگ‌سازی، جایزه زرین، سیمین و برنز، به نفرات اول تا سوم در زمینه آوازخوانی، جوایز منتقدان مطبوعات به بهترین شعر ترانه، موسیقی ترانه و آوازخوان ترانه، سه جایزه به خواننده، شاعر، آهنگساز بهترین ترانه منتخب صنف تولیدکنندگان و ناشران آثار موسیقی، سه جایزه به خواننده، شاعر، آهنگ‌ساز بهترین ترانه منتخب شرکت‌کنندگان در مراسم، تعلق می‌گیرد.

جایزه‌های نقدی نفرات اول تا سوم به ترتیب ۱۵، ۱۲ و ۹میلیون تومان خواهد بود.

به هنرمندان برگزیده و برترین آهنگساز، برترین شاعر و برترین خواننده، پلاک زرین، لوح افتخار و شش میلیون تومان، اهدا خواهد شد. همچنین جوایز دیگری از قبیل جوایز منتقدان مطبوعات، جوایز مجمع ناشران موسیقی و آثار شنیداری و جوایز مردمی در نظر گرفته شده است.