رییس سازمان کار استان تهران از جریمه نقدی پیمانکاران استفاده‌کننده از کارگر خارجی در کشور خبر داد.

محمد تقی حاج قاسمی‌در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در ارتباط با طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی گفت: در چارچوب قواعد وزارت کار و امور اجتماعی ۳۷ عنوان شغل وجود دارد که جز مشاغل پست محسوب می‌شود و هر مجوزی که برای کار اتباع خارجی صادر شود در همین چارچوب است. وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان تهران حدود ۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر افغانی دارای مجوز یا بدون مجوز هستند که از این تعداد حدود ۳۸۵‌هزار نفر کارت تردد وزارت کشور را دارند و دارندگان مجوز کار رسمی‌از وزارت کار و امور اجتماعی فقط‌هزار و ۸۰۰نفر است. رییس سازمان کار استان تهران تصریح کرد: با پیگیری و تلاش وزارت کار و امور اجتماعی طی ۳ ماه گذشته علاوه بر برخورد قانونی با پیمانکاران متخلف، با شهرداری تهران نیز توافقاتی در خصوص استفاده از کارگران افغانی شده است. حاج قاسمی‌افزود: هر کارفرما که از کارگر افغانی استفاده می‌کند باید مبلغ ۷۰‌هزار تومان بابت مالیات و عوارض کار در ایران پرداخت کند، از این رو برخی از آنان برای پرداخت نکردن این مبلغ اقدام به قانون‌شکنی می‌کنند که با آنها برخورد می‌شود.

وی افزود: به کارگران افغانی فقط در مشاغلی همچون حفاری مجوز فعالیت داده می‌شود و در مشاغلی که کارگر ایرانی می‌تواند و تمایل به کار دارد تحت هیچ شرایطی مجوز کار داده نمی‌شود. رییس سازمان کار استان تهران از شروع مرحله سوم برخورد با اتباع خارجی توسط نیروی انتظامی‌و وزارت کشور خبر داد و گفت: در این طرح وزارت کار و امور اجتماعی نیز در نظر دارد تا با ناامن کردن محیط کار برای اتباع بیگانه، شرایط اشتغال کارگران ایرانی را فراهم کند.

حاج قاسمی‌ افزود: در صورت اصرار کارفرمایان به استفاده از نیروی کار خارجی در مرحله اول ۳۰‌هزار و ۵۰۰ تومان برای استفاده از هر نیروی خارجی جریمه می‌شوند که این رقم در مرحله دوم به ۶۱‌هزار تومان افزایش می‌یابد و در مرحله سوم با مجازات حبس و جریمه نقدی سنگین همراه است.