مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم گفت: براساس برآوردی که وزارت علوم از نیاز دانشگاه‌ها به عضو هیات علمی داشته است تا پایان امسال ۴هزار و ۵۰۰عضو هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و پیام‌نور استخدام می‌شوند.

رضا عامری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: برآورد نیاز دانشگاه‌های دولتی و پیام نور به اعضای هیات علمی انجام و نیاز این دانشگاه‌ها به عضو هیات علمی تمام وقت تا پایان برنامه چهارم توسعه مشخص شده است. وی اظهار داشت: بر این اساس با توجه به اینکه آموزش عالی طی سال‌های اخیر گسترش یافته و رشته‌ها و دوره‌های جدیدی ایجاد شده‌اند، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی باید یک به ۱۸ و در دانشگاه پیام نور به دلیل نیمه حضوری بودن یک به ۲۵۰ برسد.

مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم تعداد عضو هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها را تا پایان برنامه چهارم توسعه ۱۰‌هزار نفر برآورد کرد و گفت: با احتساب تعداد اعضای هیات علمی که بازنشسته می شوند و در نظر گرفتن نرخ رشد آموزش عالی نیاز واقعی دانشگاه‌ها استخدام ۱۰‌هزار عضو هیات علمی است.

وی گفت: طی توافقات صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش از این مجوز استخدام ۲‌هزار عضو هیات علمی در سال‌جاری دریافت شده بود و به تازگی مجوز جذب ۳‌هزار عضو هیات علمی جدید نیز توسط ریاست‌جمهوری صادر شده است. بدین ترتیب در تلاش برای جذب ۴‌هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی تا پایان امسال هستیم. وی با بیان اینکه از این تعداد تاکنون یک‌هزار و ۲۵۰ عضو هیات علمی استخدام شده‌اند، گفت: استخدام ۳‌هزار عضو هیات علمی جدید نیز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال عملیاتی شدن است.

عامری اظهار کرد: نرخ رشد آموزش عالی در هر سال برای مقاطع تحصیلات تکمیلی ۱۵‌درصد و برای مقاطع کارشناسی ۳‌درصد در نظر گرفته شده است، بنابراین در تمام دانشگاه‌ها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه نیاز به جذب عضو هیات علمی احساس می شود. وی نرخ رشد جذب عضو هیات علمی در دانشگاه‌های نوپا را ۲ برابر دانشگاه‌های توسعه یافته عنوان کرد و گفت: نسبت جذب عضو هیات علمی در دانشگاه‌های متوسط و نیمه توسعه یافته نیز ۵/۱ برابر دانشگاه‌های توسعه یافته است.