عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: امکان لوث شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین با بی‌انضباطی‌های پولی و بودجه‌ای کماکان وجود دارد.

حسن سبحانی‌، نماینده دامغان در مجلس، با طرح این احتمال که طرح سهمیه‌بندی بنزین به سرنوشت طرح تثبیت قیمت‌ها منجر خواهد شد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طرح تثبیت قیمت‌ها موفق بود ولی بی‌انضباطی‌ها و رفتارهای سلیقه‌ای در نظام پولی و بودجه‌ای موجب کم‌رنگ شدن آثار مثبت طرح شد؛ طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز از این موضوع مستثنی نیست. او تاکید کرد: در طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز اگر به طور مثال سازمان گردشگری بگوید من جزیره خودم را دارم و بنزین سفر می‌دهم و وزارت‌خانه دیگری بگوید برای تردد دانش‌آموزان بنزین مهرماه می‌دهم، این بی‌انضباطی‌ها طرح را با شکست مواجه می‌کند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هدف طرح سهمیه‌بندی بنزین را کاهش مصرف بنزین دانست و شرط تحقق آن را پرهیز دولت از بی‌انضباطی‌های پولی و بودجه‌ای دانست.

نماینده دامغان در مجلس در عین حال دولت را در کاهش مصرف بنزین موفق دانست و اظهار کرد: درصد توفیق دولت با توجه به هدف طراحی شده، سنجیده می‌شود هر چند ممکن است مشکلاتی پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین رخ داده باشد ولی مشکلات به وجود آمده ربطی به هدف اولیه ندارد. هدف مجلس کاهش روزانه ۲۰‌میلیون لیتر و هزینه شدن پول حاصل از این صرفه‌جویی بود که این هدف در حال رخ دادن است.

سبحانی بی‌تاثیر بودن سهمیه‌بندی بنزین بر بار ترافیکی شهرها و فروخته شدن سهمیه‌ها به قیمت بازار سیاه را جزو اهداف طرح سهمیه‌بندی بنزین ندانست و افزود: به واسطه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین انتظار تبعاتی می‌رفت که برخی از آن‌ها حاصل و برخی به عکس اتفاق افتاده است.

عضو جریان اصولگرایان مستقل، اجرای مفاد تبصره ۱۳ قانون بودجه ۸۶ توام با طرح سهمیه‌بندی بنزین را از تکالیف دولت دانست و اظهار کرد: دولت باید بنزین تولید داخل به علاوه ۵/۲‌میلیارد دلار بنزین وارداتی به علاوه درآمد حاصل از صرفه‌جویی روزانه بنزین را عملیاتی و بنزین مورد نیاز خودروهای دولتی را به قیمت آزاد تحویل می‌داد؛ ولی ممکن است در عمل بنزین خودروهای دولتی از همان سهمیه‌های عمومی و به قیمت لیتری ۱۰۰‌تومان تامین شده باشد. او تاکید کرد: باید قیمت بنزین غیر‌سهمیه‌ای را بسیار بالاتر از قیمت بنزین سهمیه‌ای اعلام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، قیمت‌گذاری آزاد بنزین از سوی دولت را خلاف ماده سه قانون برنامه چهارم توسعه دانست و در توضیح دلایلش گفت: قیمت بنزین غیر‌سهمیه‌ای که در تبصره ۱۳ قانون بودجه ۸۶ وجود دارد، معطوف به بنزین خودروهایی است که اجازه استفاده از بنزین سهمیه‌ای را ندارند. متنی در این تبصره تصویب شده بود که به دولت اجازه تعیین نرخ آزاد بنزین را می‌داد. بنده این موضوع را خلاف ماده سه قانون برنامه ارزیابی و به دیگر نمایندگان نیز در قالب تذکری، گوشزد کردم.

او افزود: این ماده تاکید می‌کند اگر دولت تصمیم به تعیین نرخ آزاد بنزین گرفت باید قیمت پیشنهادی‌اش را توام با دلایل اقتصادی حداکثر تا شهریور ماه سال بعد در قالب لایحه‌ای به مجلس فرستاده تا بررسی و به تصویب مجلس برسد.

نماینده دامغان در مجلس افزود: مجلس پس از مذاکرات بسیار این تذکر را وارد دانست و این به معنای آن بود که دولت حق تعیین قیمت بنزین آزاد را ندارد؛ هر چند که معتقدم قیمت‌گذاری بنزین مورد نیاز خودروهای خودش نیز نقض قرض ماده سه قانون برنامه است؛ ولی مجلس این مورد را اجازه داد بنابراین خودروهای دولتی نه از بنزین سهمیه‌ای استفاده کنند و نه قیمت بنزین مورد نیاز آن قیمت سهمیه‌ای باشد.

سهمیه‌ بنزین ویژه برای معلولان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: پیشنهاد سهمیه بنزین مازاد برای خودروهای شخصی معلولان از سوی رییس سازمان بهزیستی تقدیم رییس جمهوری شد و مورد موافقت وی قرار گرفت.

کاظم نظم‌ده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: ایاب و ذهاب معلولان ویژگی خاصی دارد و نیاز معلولان به بنزین بیش از افراد عادی است، بر این اساس، رییس سازمان بهزیستی کشور در دیداری که به تازگی با رییس جمهوی داشت، موضوع افزایش سهمیه بنزین معلولان را مطرح کرد و مورد موافقت اولیه رییس جمهوری قرار گرفت.

وی افزود: البته رییس جمهوری برای تصویب نهایی این پیشنهاد، آن را به کمیته کارشناسی فرستاد و ما نیز از سوی بهزیستی پیش‌نویس دستور العمل بنزین مازاد معلولان را به این کمیته کارشناسی فرستادیم.

وی گفت: هنوز در این زمینه که سهمیه بنزین مازاد معلولان چقدر خواهد بود نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد ولی در تلاشیم تا سهمیه ویژه‌ای برای معلولانی که خود یا خانواده شان خودروی شخصی دارند، بگیریم. معاون سازمان بهزیستی اضافه کرد: با توجه به اینکه سهمیه بنزین خودروها ۶ماه است هنوز با اختلال جدی در ایاب و ذهاب معلولان مواجه نشده‌ایم، به خصوص اینکه در برخی استان‌ها، مسوولان استانی بن‌هایی را برای معلولان تامین کرده‌اند که با استفاده از آن مقداری از نیاز بنزین و سوخت آنها تامین می‌شود.