گرانترین رستوران‌های جهان

شادی آذری

رستوران‌های لندن به گران‌ترین رستوران‌های جهان تبدیل شده‌اند و از توکیو، پاریس و نیویورک پیشی‌ گرفته‌اند. شهر لندن گران‌ترین ساندویچ‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

ساندویچ‌های گوشت ژاپنی در فروشگاه‌های سلفریجز این شهر ۱۷۲ دلار به فروش می‌رسد. البته بلیت‌های متروی این شهر هم که ۸ دلار قیمت دارند، گران‌ترین بلیت‌های متروی جهان لقب گرفته‌اند.

بنابراین تعجبی ندارد که پایتخت انگلستان هم‌اکنون به عنوان گران‌ترین شهر دنیا برای صرف غذا در خارج از منزل از توکیو پیشی گرفته است.

براساس آمار منتشر شده در کتاب راهنمای زاگات که رستوران‌های ۷۹ شهر سرتاسر جهان را رتبه‌بندی کرده است، متوسط قیمت یک وعده غذای عصرانه در لندن طی سال گذشته نزدیک به ۳درصد افزایش یافته است و به هر نفر ۷۸ دلار رسیده است.

پس از لندن که در صدر قیمت‌ها جای گرفته است شهرهای توکیو و پاریس قرار دارند که یک وعده غذا در آنها به ترتیب ۷۳ و ۷۲ دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

تیم زاگات ناشر این کتاب راهنما می‌گوید: من خودم همیشه فکر می‌کردم توکیو از هر شهر اروپایی گران‌تر است.

چون سال گذشته پایتخت ژاپن در میان شهرهایی که گران‌قیمت‌ترین رستوران‌های جهان را دارا است رتبه یک را کسب کرده بود و پس از آن لندن در جایگاه دوم قرار گرفته بود.

البته توکیو هنوز در برخی موارد رتبه یک را کسب می‌کند: میانگین هزینه هر نفر در ۲۰ رستوران گران این شهر از هزینه هر نفر در ۲۰ رستوران گران لندن بیشتر است.

این رقم تعجب‌برانگیز ۲۱۵ دلار است در حالی که این رقم در پایتخت انگلیس ۱۷۷ دلار است. بیست رستوران گران پاریس با رقم میانگین ۲۰۵ دلار برای هر نفر بین دو شهر لندن و توکیو جای می‌گیرد.

اما سایر پایتخت‌های اروپایی چون رم، استکهلم و به خصوص مسکو که گران‌ترین هزینه‌های زندگی را در جهان دارد چطور؟ زاگات به جز برای لندن و پاریس، میانگین قیمت وعده‌های غذایی را برای سایر شهرها محاسبه نکرده است. در عوض، این کتاب راهنما، رستوران‌های آنها را به چهار سطح تقسیم کرده است: ارزان، متوسط، گران و بسیار گران. با این تقسیم‌بندی، لندن و پاریس تنها مکان‌هایی نیستند که شما برای صرف یک غذای خوب مجبور به پرداخت وجه قابل‌ملاحظه‌ای هستید.

شخصیت‌های سیاسی

در مقایسه با شهرهایی که از آنها یاد شد، غذا خوردن در رستوران‌های شهرهای ایالات‌متحده ارزان به نظر می‌رسد. میانگین قیمت یک وعده غذایی در رستوران‌های نیویورک، برای هر نفر بیش از ۳۹دلار است که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲دلار افزایش یافته است. پس از این شهر، شهرهای پام‌بیچ (با ۵۶/۳۸دلار)، لاس وگاس (۳۸/۳۸دلار) و سان‌فرانسیسکوبی (۰۷/۳۷دلار) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شخصیت‌های سیاسی آمریکا برای هر وعده غذایی که در رستوران‌های پایتخت کشورشان صرف می‌کنند، به طور میانگین بیش از ۴۰/۱دلار بیشتر هزینه می‌کنند. واشنگتن با میانگین ۶۹/۳۴دلار برای هر نفر در ایالات‌متحده رتبه ششم را از این لحاظ به خود اختصاص داده است و بین فورت لادردیل (با رقم ۸۵/۳۴دلار) و میامی (با رقم ۴۱/۳۴دلار) قرار دارد. پس از آنها شیکاگو (با رقم ۷۵/۳۳دلار) و دالاس (با رقم ۳۶/۳۳دلار) قرار می‌گیرند.

لس‌آنجلس با میانگین ۲۹/۳۳دلار برای هر نفر در زمره ده شهر گران ایالات‌متحده قرار می‌گیرد که البته این رقم ۱۰سنت کمتر از میانگین کل کشور است.

اما ‌آمریکایی‌هایی که می‌خواهند با گذر از مرزهای شمالی کشورشان در آن سوی مرز غذا صرف کنند باید دوباره درباره تصمیم خود بیاندیشد. چون میانگین هزینه یک وعده غذا در ونکوور کانادا ۳۹دلار است. در مونترال هم با میانگین ۳۵دلار باید پول بیشتری نسبت به میامی خرج کنند.

آماری که زاگات منتشر کرده است از طریق همه‌پرسی از افرادی که غذایشان را در رستوران‌ها صرف می‌کنند و قیمت‌های رستوران‌ها به دست آمده است. از این افراد پرسیده شد برای هر وعده غذای خود به همراه یک نوشیدنی به طور میانگین چقدر پول خرج می‌کنند. در مورد شهر لندن از ۵۳۰۰نفر از شهروندان لندن که تجربه‌های خود را از ۷۰۵۰۰۰ بار رفتن به ۱۱۱۹ رستوران در سال گذشته در اختیار گذاشتند، این آمار به دست آمد. براساس این نظرسنجی شهروندان لندنی به طور میانگین در هر هفته ۵/۲دفعه در رستوران غذا خوردند که این میزان کمتراز شهروندان توکیو (۶/۳دفعه)، پاریس (۹/۲دفعه) و نیویورک (۴/۳دفعه) است.