آغاز پرداخت وام‌های ساخت مسکن

پرداخت وام یک‌میلیون تومانی آماده‌سازی زمین و ۱۴‌میلیون تومانی ساخت مسکن با امضای توافقنامه میان وزارت مسکن و ۶ بانک دولتی عملا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه اعطای تسهیلات بانکی میان وزارت مسکن و ۶ بانک دولتی ضمن اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: بر‌اساس تفاهمنامه اعطای تسهیلات از محل منابع بانک ۱۰هزار‌میلیارد تومان در قالب بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور (زمین‌های ۹۹ساله) به‌ سازندگان غیردولتی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: در قالب این طرح در واقع پرداخت یک‌میلیون تومان وام آماده‌سازی زمین و ۱۴‌میلیون تومان (در سه قسط) وام ساخت مسکن آغاز خواهد شد.

وزیر مسکن گفت: پرداخت تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی ساخت در سه قسط خواهد بود که در قسط اول معادل ۳۰‌درصد تسهیلات بعد از اتمام مرحله پی (فونداسیون) ساختمان‌، قسط دوم معادل ۳۰‌درصد تسهیلات بعد از تکمیل سقف آخر و قسط سوم معادل ۴۰‌درصد تسهیلات بعد از پایان سفت کاری پرداخت خواهد شد.

سعیدی‌کیا گفت: ۱۰هزار‌میلیارد تومان تسهیلات (با سود ۱۲‌درصد) یاد شده بر‌اساس مصوبه بانک مرکزی بین بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، رفاه و مسکن توزیع شده است تا به افراد واجد شرایط پرداخت کنند.

به گفته وی، سهم بانک ملی در این تفاهمنامه ۲۲۹۰‌میلیارد تومان، بانک صادرات ۲۰۶۰‌میلیارد تومان، بانک تجارت ۱۵۹۰میلیارد تومان، بانک ملت ۲۰۷۰‌میلیارد تومان، بانک رفاه ۴۷۰‌میلیارد تومان و بانک مسکن ۱۵۲۰‌میلیارد تومان است.

سعیدی‌کیا افزود: در قالب طرح‌های تولید مسکن به صورت آزاد نیز با توافق بانک مرکزی به تشخیص خود بانک‌ها مبلغ ۵هزار ‌میلیارد تومان را به‌سازندگان شخصی‌ساز اعطا خواهد کرد.

سعیدی‌کیا گفت: در قالب واگذاری زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ساله قرار است روز ۳۰ مهرماه جاری ۷۰هزار زمین اجاره‌ای واگذار شود.

به گفته وی، در این روز مراسم در شهر پرند است، اما این واگذاری‌ها مربوط به شهرهای سهند و هشتگرد نیز خواهد بود. وزیر مسکن و شهرسازی در مورد میزان سود اوراق بازار رهن ثانویه، گفت: میزان سود اوراق بازار رهن ثانویه هنوز مشخص نیست چرا که در مرحله کارشناسی قرار دارد و مطمئنا به محض اینکه نظرات کارشناسی به جمع‌بندی رسید میزان سود اوراق بازار رهن ثانویه نیز مشخص می‌شود.

وی گفت: تاکنون در قالب زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی در کشور واگذار شده است که مطمئنا در ۵ ماه آینده ۹۰۰‌هزار واحد مسکونی دیگر نیز واگذار خواهد شد.

۳میلیون تومان وام ودیعه مسکن به مستاجران

با تصویب هیات وزیران اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مستاجران کم‌درآمد در قبال اخذ سفته عندالمطالبه به تعهد متقاضی و به ضمانت یک کارمند رسمی‌صورت می‌گیرد.

به گزارش شورای اطلاع رسانی دولت، با تصویب هیات وزیران و بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به معرفی‌شدگان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌در قبال اخذ سفته عندالمطالبه به تعهد متقاضی و به ضمانت یک کارمند رسمی‌( با ارائه گواهی اشتغال به کار ) یا یک نفر کاسب دارای جواز کسب یا بنیاد یاد شده، یا ضامن مورد قبول شعبه ذیربط صورت می‌گیرد.

براساس این مصوبه، اخذ ضمانت در قبال اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مستاجران کم درآمد به عنوان تبصره ماده ۱۷ آیین‌نامه اعطای تسهیلات مسکن و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اضافه شده است.

بر اساس آیین‌نامه یادشده مبلغ قرض‌الحسنه اعطایی متناسب با مساحت و نوع مسکن و حداکثر سی‌میلیون ریال است که با معرفی و تضمین سازمان‌ها و نهاد‌های مذکور در ماده ۱۶ جهت پرداخت ودیعه به متقاضیان اعطا می‌شود. متقاضیان دریافت قرض‌الحسنه اجاره در شهر‌های بزرگ باید در زمان معرفی و به تایید نهاد معرف از حداقل ۱۰سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا برخوردار باشند. این مصوبه از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.