رییس‌جمهوری فرانسه پس از سه ساعت گفت‌وگو با همتای روس خود، از نزدیک شدن مواضع پاریس و مسکو درباره ایران خبر داد و گفت: مسکو و پاریس در زمینه بن‌بست هسته‌ای ایران و چگونگی واکنش جامعه بین‌الملل درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران، برخی اختلاف‌نظرهای خود را حل کرده‌اند. نیکولا سارکوزی البته یادآور شد که پوتین گرچه در زمینه توانایی ایران در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شکی ندارد، اما با وی (سارکوزی) درباره اینکه ایران قصد بهره‌برداری تسلیحاتی از برنامه‌ هسته‌ای خود را دارد مخالف است.

نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر موضع سرسختانه‌تری را نسبت به ایران اتخاذ کرده و در زمینه اعمال تحریم‌های شدیدتر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به آمریکا نزدیک‌تر شده است.

وی پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران ادعا کرد: در زمینه ایران و بسیاری از موارد حساس دیگر، مواضع ما به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پوتین می‌تواند پیشنهاد جدیدی به ایرانیان ارائه دهد تا بن بست هسته‌ای این کشور را حل کند، فقط گفت که سفر پوتین به ایران بسیار مفید خواهد بود.

پوتین قرار است هفته‌ آینده برای شرکت در دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به تهران سفر کند.

رییس‌جمهوری فرانسه در ادامه گفت که درباره موفقیت‌های دیپلماتیکی که در زمینه کره‌ شمالی به دست آمده است به عنوان یک الگوی احتمالی برای حل مساله ایران با همتای روسی خود صحبت کرده و به تاثیری که چین در متقاعد کردن کره‌ی شمالی به مذاکرات داشته اشاره کرده است.

سارکوزی افزود: با پوتین درباره آینده سیاسی روسیه و نیز مساله استقلال کوزوو نیز گفت‌وگو کرده است.

سارکوزی که برای نخستین بار به عنوان رییس‌جمهوری به روسیه سفر کرده، توضیح بیشتری درباره موارد نزدیک شدن موضع دو کشور یا احتمال افزایش پیدا شدن راه‌حلی برای مناقشه هسته‌ای ایران ارائه نکرد.

خبر توافق فرانسه و روسیه برای مقابله با برنامه اتمی در حالی منتشر می‌شود که روابط دو کشور در هفته‌های گذشته به خاطر موضع‌گیری‌های مقام‌های فرانسوی رو به سردی گذاشته بود.

مقام‌های روسیه درباره سخنان آقای سارکوزی اظهار نظر نکرده‌اند.

برخلاف فرانسه که از زمان انتخاب نیکولا سارکوزی به ریاست جمهوری به تلاش های خود برای مقابله با برنامه اتمی ایران افزوده، روسیه به همکاری با ایالات متحده برای تشدید تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی تمایل چندانی ندارد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه گفت: اسناد و اطلاعاتی دال بر این که ایران برای تولید سلاح هسته‌ای آماده می‌شود، وجود ندارد.

پوتین در یک مصاحبه مطبوعاتی در کاخ کرملین پس از مذاکرات با نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه گفت: ما بر این عقیده‌ایم که ایران چنین طرحی ندارد، اما در نگرانی کسانی که می‌خواهند تمام طرح‌های هسته‌ای ایران شفاف باشد، سهیم هستیم.

وی افزود: ایران در این زمینه به سوی جامعه بین‌المللی گام برمی‌دارد.

رییس‌جمهوری روسیه گفت: ما بر روی این مساله در شورای امنیت سازمان ملل متحد کار می‌کنیم و در تماس دایم با آن هستیم که در آینده نیز این تماس‌ها ادامه خواهد یافت. شبکه تلویزیونی بی.بی.سی با پوشش کنفرانس مشترک مطبوعاتی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و نیکلاس سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه به نقل ازپوتین گفت: ما با ایران شریک هستیم و ایران با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری دارد.