اعلام موضع سران روسیه و فرانسه درباره مساله هسته‌ای

پوتین: مدرکی علیه ایران نداریم

سارکوزی: به سمت جاده مشترکی می‌رویم

دنیای اقتصاد- همزمان با اظهارات ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه درخصوص اینکه هیچ مدرکی از ساخت بمب اتمی در ایران وجود ندارد، نیکولای سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه از اختلاف‌نظر خود با پوتین در این زمینه خبر داده ولی در عین حال افزوده است که دو کشور پیشرفت‌هایی در مسیر کاهش اختلاف نظر در این زمینه داشته‌اند و مواضعشان به سمت یک جاده مشترک در حرکت است. اما وی توضیحی درباره ماهیت توافقات و کاهش اختلاف‌نظرها نداد، ضمن اینکه مقامات روسیه هم درباره سخنان سارکوزی اظهارنظری نکرده‌اند.

دنیای‌اقتصاد- بخش مهمی از کنفرانس مطبوعاتی رییسان جمهوری روسیه و فرانسه به موضوع ایران و سوال خبرنگاران درباره دیدگاه‌های دو رییس جمهوری درباره این مساله اختصاص یافت.

روز گذشته ولادیمیر پوتین و نیکلای سارکوزی رییسان جمهوری روسیه و فرانسه پیش از کنفرانس رسانه‌ای، درباره موضوعات موردتوجه دو کشور از جمله سپر ضدموشکی آمریکا، اوضاع خاورمیانه و عراق، همکاری‌های اقتصادی و نظامی و همچنین موضوع ایران گفت‌وگو کردند. سه‌شنبه نیز این دو در استراحتگاه پوتین در منطقه نوواوگاریو در حومه مسکو با هم دیداری غیررسمی داشتند. در پی این دیدار، رییس‌جمهوری فرانسه از نزدیک شدن مواضع پاریس و مسکو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد. اما پوتین به سارکوزی گفته بود که درباره نیت ایران از دنبال کردن برنامه هسته‌ای با فرانسه هم عقیده نیست.

پوتین که پس از دیدار اول با سارکوزی در مقابل رسانه‌ها به اظهارنظر نپرداخته بود، روز گذشته در کنفرانس خبری، میزان نزدیکی مواضع دو کشور را نمایش داد.

رییس‌جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود گفت که نگرانی‌های دولت روسیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران با کشورهای غربی مشترک است و روسیه به همکاری‌های خود با شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد.

پوتین با بیان اینکه ایران باید تشویق به شفاف‌سازی کامل برنامه هسته‌ای خود شود، تاکید کرد که هیچ مدرکی حاکی از اینکه تهران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، وجود ندارد. وی افزود: ما در نگرانی شرکای خود در زمینه شفاف‌سازی کامل برنامه هسته‌ای ایران شریکیم و روز گذشته توافق کردیم که ایران گام‌های مشخصی در جهت انجام این کار در قبال جامعه بین‌المللی اتخاذ کرده است.

پوتین گفت: ما با همکاری کامل با شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل همراه بوده‌ایم و قصد داریم چنین همکاری‌های مفیدی را در آینده ادامه دهیم. وی گفت: با توجه به اینکه هیچ اطلاعات بی‌طرفانه‌ای مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد، ما با این فرضیه پیش می‌رویم که ایران چنین تصمیمی ندارد.

رییس‌جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که دولت‌های فرانسه و روسیه در کاهش اختلاف‌نظرها در مورد برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی داشته‌اند و مواضع آنها به سمت «یک جاده مشترک» در حرکت است. ناظران یکی از اهداف سفر سارکوزی به روسیه را نزدیک کردن مواضع مسکو و واشنگتن در قبال برنامه هسته‌ای پیش‌بینی کرده بودند. این اولین سفر سارکوزی به روسیه در مقام ریاست‌جمهوری فرانسه است. پوتین هفته آینده به ایران خواهد آمد تا در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر شرکت کند. سارکوزی نسبت به این سفر نیز ابراز خوشبینی و امیدواری کرده است.