ائتلاف 1+2 بزرگ‌تر می‌شود؟

برخی ناظران معتقدند خروجی نهایی این ائتلاف، ولایتی خواهد بود

ولایتی: در ائتلاف به روی همه «امتحان‌پس‌داده‌ها» باز است

دنیای اقتصاد- ائتلاف ۱+۲ که توسط علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل برای تعیین نامزد واحد در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری شکل گرفته است و مدعی در اختیار داشتن ۶۰ درصد آرای جامعه است، اکنون نخستین گام خود را برای جذب سایر نامزدهای مطرح در اردوگاه اصولگرایان برداشته و اعلام کرده است که در این ائتلاف به روی کسی بسته نیست. آن گونه که علی اکبر ولایتی می‌گوید: «در ائتلاف به روی همه کسانی که به نظام پایبند هستند و امتحان خودشان را در طول انقلاب پس داده‌اند باز است و دعوت ما از تمامی افراد مورد اعتماد مردم و نظام که داوطلب مشارکت در دولت آینده هستند این است که با صحبت و رسیدن به تفاهم وارد این ائتلاف شوند.»

گزارش شده است که ولایتی پس از دیداری که با مصطفی پورمحمدی داشته است از استقبال او برای پیوستن به این ائتلاف خبر داده است و قالیباف هم به دیدار علی لاریجانی رفته و او را برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کرده است؛ اما تاکنون هیچ دعوتی از محسن رضایی توسط اعضای ائتلاف ۱+۲ صورت نگرفته است. شاید همین امر هم موجب شده است که رضایی درباره پیوستن به این ائتلاف بگوید: «کشور نیاز به دولت فراگیر دارد و با ائتلاف دو یا سه نفر، مساله مدیریت کشور حل نمی‌شود.»

ولایتی هدف از تشکیل این ائتلاف را تشکیل یک تیم همراه، هماهنگ و همدل که در حقیقت بتوانیم مردم را برای رای دادن به یک تیم وارد صحنه انتخابات کنیم. ولایتی همچنین می‌گوید که برای ایجاد وحدت تاکنون با آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله یزدی، آقایان عسگراولادی، باهنر، پورمحمدی و آل‌اسحاق دیدار داشته‌‌ایم و به طور حتم این دیدارها را ادامه خواهیم داد.

عضو ائتلاف ۱+۲ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) درباره تشکیل ائتلاف ۱+۲ گفت: با توجه به اینکه تشکیل یک هسته اولیه برای این ائتلاف لازم بود ما سه نفر تصمیم گرفتیم ائتلافی را تشکیل بدهیم و از بقیه دوستان هم برای پیوستن به این مجموعه دعوت کنیم؛ بنابراین امکان وجود افراد متعدد از ابتدا در این ائتلاف ممکن نبود.

ولایتی درباره گسترش این ائتلاف گفت: ما در این مجموعه معتقدیم که قوه مجریه نیاز به یک نفر در راس دارد، اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در این قوه تعداد بسیاری از مشاغل حساس وجود دارد که به داشتن مسوولان و متصدیان کارآمد، مومن به نظام و امتحان داده نیاز دارد از این رو این موضوع باید مورد عنایت ویژه قرار بگیرد که تنها وجود فردی قوی در راس این قوه کفایت نمی‌کند و وجود بدنه‌ای قوی نیز برای تیم دولت ضروری است.

شاید شغلی در دولت نداشته باشیم

وی افزود: وقتی سه نفر با هم ائتلافی را ایجاد می‌کنند و از دیگران هم برای پیوستن به آن دعوت به عمل می‌آورند به این معناست که این سه نفر آماده‌اند که به نفع مصالح این ائتلاف حرکت کنند و حتی شغلی در دولت آینده نداشته باشند.

ولایتی گفت: اینکه این ائتلاف با چه ساز و کاری به گزینه مورد نظر خود برای انتخابات آینده دست پیدا می‌کند ضرورت ندارد به صورت زودرس اعلام شود.

دیدار با نامزدهای احتمالی

ولایتی اضافه کرد: هسته مرکزی ائتلاف سه‌گانه با بعضی از افراد دیدار داشته است که بهتر است لفظ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری را به این افراد اطلاق نکنیم؛ چون اگر قرار باشد این دامنه باز باشد ۲۰ نفر به عنوان گزینه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شوند در این صورت دیگر ایجاد اتحاد میان افراد مدعی ریاست‌جمهوری کار آسانی نیست به طوری که در گذشته نیز این موضوع اتفاق افتاده و تجربه موفقی نبوده است.

آقای هاشمی مورد احترام من هستند

ولایتی در مورد حمایت آیت‌الله هاشمی از کاندیداتوری‌اش گفت: آقای هاشمی مورد احترام من هستند، اما با توجه به مسیری که در قالب ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان آن را مشخص کرده‌ایم، معلوم نیست کدام یک از افرادی که در این جمع هستند برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شوند، بنابراین صحبت از اینکه چه کسی از من حمایت می‌کند به‌جا نیست.

دعوت از پورمحمدی و لاریجانی

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد که اخیرا علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف سه‌گانه در دیداری که با حجت‌الاسلام پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور داشته است، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت انتخاباتی و سازوکار ائتلاف سه‌گانه از وی برای کمک و تقویت این ائتلاف دعوت کرده است. بر اساس این گزارش، پیش از این نیز قالیباف دیداری با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی داشته به ارائه گزارشی از سازوکار ائتلاف سه‌گانه پرداخته است. همچنین در پی انتشار برخی اخبار درباره دعوت این ائتلاف از محسن رضایی، یک منبع آگاه گفت: تاکنون هیچ دعوتی از محسن رضایی برای پیوستن به این ائتلاف صورت نگرفته است.