دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد صبح دیروز در حلقه وزرا و معاونانش به مجلس رفت و ایده‌هایی جدید را برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور ارائه کرد؛ رییس‌جمهور در جمع نمایندگان مجلس گفت که «باید با ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی، از تحریم عبور کنیم» و استفاده عمومی از اراضی کشور، استفاده عمومی از معادن کشور، اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی کشور را چهار راهکار اصلی برای حل مشکلات اقتصادی برشمرد. او همچنین از مجلس خواست تا با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها موافقت کند. اما پس از نطق رییس‌جمهور، رییس و نمایندگان مجلس، نه تنها بر مواضع خود درباره تعویق فاز دوم هدفمندی پای فشردند، بلکه سایر برنامه‌های تازه احمدی‌نژاد را نیز مورد انتقاد قرار دادند. از جمله علی لاریجانی تاکید کرد که «اگرچه کسی با اصل اجرای هدفمندی یارانه‌ها ستیزی ندارد، اما برخی از مشکلاتی که اکنون در کشور با آن مواجهیم به دلیل عدم دقت در اجرای فاز اول این قانون بوده است.» احمد توکلی هم گفت که «دوره خدمت رییس‌جمهور هشت سال بوده که ۲۷۲۰ روز آن گذشته و تنها ۲۰۰ روز باقی مانده است و نباید در این مدت باقیمانده دنبال طرح‌های بزرگ رفت.» پس از سخنرانی رییس‌جمهور در صحن بهارستان مطرح شد

واکنش مجلس به برنامه‌های جدید دولت

هفت ماه باقیمانده دولت دهم، زمان پایان دادن به طرح‌های قبلی است، نه آغاز پروژه‌های تازه

دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس که دیروز میزبان محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در جلسه علنی مجلس بودند، پس از شنیدن سخنان وی درباره مسائل اقتصادی کشور به بیان نظرات خود پرداختند.

صیانت از قانون اساسی بر عهده رهبری است

علی لاریجانی رییس مجلس پس از آنکه رییس‌جمهور جلسه علنی را ترک کرد، با اشاره به مباحثی که از سوی رییس‌جمهور در مورد صیانت از قانون اساسی مطرح شد، گفت: ما همه باید مقید به قانون اساسی باشیم. رهبر معظم انقلاب هم مسوول اصلی کشور هستند و کشور را هدایت می‌کنند و ایشان صیانت می‌کنند از اینکه تعرضی به قانون اساسی نشود و اگر کسی هم مساله‌ای دارد باید از طریق راهکار موجود به رهبری منعکس بفرماید.

وی افزود: کار مجلس اجرای قانون است و گاهی در این اجرای قانون سرسختی نیز می‌کنند و نباید گله‌مندی از این سرسختی وجود داشته باشد.

لاریجانی تاکید کرد: دغدغه اصلی ما حل مشکلات معیشتی مردم است و در شرایط فعلی باید گفت‌وگو میان مجلس و دولت وجود داشته باشد و ما استقبال می‌کنیم از اینکه آقای رییس‌جمهور به مجلس تشریف آوردند و صحبت‌های خود را ارائه کردند و نمایندگان نیز نظرات خود را مطرح کردند.

با اصل اجرای هدفمندی ستیزی نداریم

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که در موضوع هدفمندی یارانه‌ها نیز کسی با اصل اجرای هدفمندی یارانه‌ها ستیزی ندارد مهم این است که تمام قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا شود.همان طور که برخی از مشکلاتی که اکنون در کشور با آن مواجهیم به دلیل عدم دقت در اجرا بوده است.

رییس مجلس در پی سخنان رییس‌جمهور در مجلس بر لزوم قانونگرایی دولت تاکید کرد و گفت: اگر قانون در کشور اجرا شود آن وقت می‌توان ادعا کرد که عدالت رخ داده است. وی تاکید کرد: ‌ای کاش آقای رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت بودند تا نکاتی را عرض می‌کردیم.

طرح‌های رییس‌جمهور مناسب روزهای اول دولت نهم است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با بیان اینکه مشکل فقر در جامعه با پرداخت یارانه نقدی حل نمی‌شود، گفت: برخی از طرح‌هایی را که رییس‌جمهور مطرح کرد بسیار خوب بود، اما اجرای این طرح‌ها برای ابتدای دور نهم ریاست جمهوری خوب بود، نه پایان دوره دهم.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به اینکه هر کمکی به تولید کشور کمک به مردم است، ادامه داد: چرا فکر می‌کنیم فقط پول در جیب مردم گذاشتن، کمک به آنها است و ما باید به جای دادن ماهی به دست مردم به آنها ماهیگیری یاد بدهیم؟

وی تصریح کرد: اگر یارانه بخش تولیدی داده شود مشکل اشتغال حل و شکاف فقر و ثروت کمتر می‌شود.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: مجلس به این خاطر با اجرای فاز هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال ۹۱ مخالفت کرد تا شرایط مساعد شود یا تغییر کند و همچنین نرخ تورم کم شده و وضعیت روانی جامعه تعدیل شود.

یارانه‌ها مستهلک شده است

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نیز با اشاره به اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر اجرای هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای این طرح، گفت: دولت محترم ادعا داشت که این داستان را یکدفعه اجرا کنیم و ما می‌گفتیم که آن را به تدریج و ظرف ۵ سال اجرا کنیم.

وی افزود: ما با ۴۰ هزار تومان یارانه در اقتصاد خانوار شروع کردیم و امروز به گفته خود مسوولان دولت مقدار زیادی از این پول که به خانوارها داده‌ایم مستهلک شده، یعنی ۴۰ هزار تومان دیگر ارزش۴۰ هزار تومان دو سال قبل را ندارد، ما اگر بخواهیم در این میدان جلو برویم اگر ۴۰ هزار تومان را ۴۰۰ هزار تومان هم کنیم فردا به تبع همین ۴۰۰ هزار تومان مجبور می‌شویم از جیب دوم مردم ۵۰۰ هزار تومان برداریم.

جنگل، مرتع دام نیست

عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس هم با بیان اینکه از رییس‌جمهور انتظار داریم در یک سخنرانی رسمی داده‌های تخصصی ارائه دهد، گفت: متاسفانه سخنان رییس‌جمهور درباره واگذاری جنگل‌ها به دامداران کاملا غیرتخصصی و در جهت تخریب جنگل‌ها بود.

رجایی با تاکید بر اینکه این سخنان کاملا غیرتخصصی است، گفت: اگر بخواهیم جنگل‌ها را به دامداران واگذار کنیم به این معنی است که دامدار درخت‌های جنگل را قطع کند و جنگل را تخریب کند تا نور آفتاب به زمین بتابد و بتواند علوفه‌ای برای دام‌هایش تهیه کند.

رییس‌جمهور ۶ میلیون بیکار را ندید

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت با اشاره به وعده‌های عملی نشده رییس‌جمهور، خطاب به احمدی‌نژاد گفت: انتظار می‌رفت در ماه‌های پایانی دولت ما گزارشی از عملکرد دولت داشته باشیم، اما متاسفانه بعد از هفتمین سال تازه دولت برنامه‌های جدید به مجلس می‌آورد.

وی خطاب به رییس‌جمهور گفت: گوش‌های ما خسته شده است از شنیدن واژه‌هایی همچون کاهش وابستگی به نفت و توزیع عادلانه ثروت و از این حرف‌های تکراری. به جای توزیع ثروت فقر توزیع شده، ۷۵ میلیون نفر در این کشور دارند یارانه می‌گیرند و هیچ کس با هدفمندی مخالف نیست چرا مغلطه می‌کنید ما با توزیع بی‌ضابطه پول و افزایش نقدینگی مخالفیم و بر مخالفت‌های خودمان نیز اصرار داریم.

وی افزود: رییس‌جمهور فرمودند من حرف محرمانه‌ای ندارم، اما من به ایشان می‌گویم که ما خیلی حرف محرمانه داریم فقط به خاطر اینکه خود را سرباز رهبری می‌دانیم و نمی‌خواهیم مشکلات به سطح جامعه کشیده شود آنها را انتقال نمی‌دهیم.

جعفرزاده در ادامه با اشاره به برخی از قول‌ها و وعده‌های رییس‌جمهور که عملی نشده است، گفت: ۷ برنامه، اصلاح سیستم بانکی، اصلاح سیستم گمرکی، اصلاح سیستم مالیاتی، حفظ ارزش پول ملی، سیستم توزیع کالا از جمله این وعده‌ها بود و امروز انتظار می‌رفت رییس‌جمهور گزارشی از اینها می‌داد که این وعده‌هایی که داده شده به کجا رسیده است.

وی گفت: آقای رییس‌جمهور در سال ۱۳۸۴ وعده کردید نرخ تورم تک رقمی خواهد شد امروز با غول نقدینگی هیچ گاه این امر محقق نخواهد شد. مافیای نفت چه شد ؟ قرار بود نفت سر سفره مردم بیاورید اما امروز صحبت از قالی و حصیر است . از نفت گفتید این گونه شد دیگر از قالی و حصیر چیزی نگویید. آقای رییس‌جمهور از باغ و ویلای هزار متری خبری نیست شما گفته بودید خوب نیست ایرانی‌ها در آپارتمان‌های کوچک زندگی کنند ما راضی به همان آپارتمان‌های کوچک هستیم. سرنوشت مسکن مهر را ببینید.

وی افزود: می‌خواستم بپرسم که سرنوشت سهام عدالت چه شد یادم افتاد که خردادماه انتخابات است. خرداد ماه که انتخابات است مطمئنم که سهام عدالت تحقق پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وعده رییس‌جمهور برای رفع بیکاری گفت: رییس‌جمهور در سفر استانی سال ۸۴ قول داده بود که بیکاری ریشه کن شود، در سفر سال ۸۶ گفت بیکاری خشکیده می‌شود، در سال ۸۸ گفت قول می‌دهم خبری از بیکاری نباشد، آقای رییس‌جمهور ۶ میلیون بلوط هدر رفته را دیدید کاش این ۶-۵ میلیون جوان بیکار را هم که دارند مانند شمع آب می‌شوند را می‌دیدید.

۲۰۰ روز بیشتر از عمر دولت باقی نمانده

احمد توکلی نماینده تهران نیز اظهار کرد: تنها ۲۰۰ روز از عمر دولت باقی‌مانده و از رییس‌جمهور استدعا می‌کنم به‌جای اینکه به سراغ طرح‌های بزرگ برود، همین طرح‌های قانونی موجود را با همکاری مجلس به سرانجام برساند.

وی افزود: دوره خدمت رییس‌جمهور هشت سال بوده که ۲۷۲۰ روز آن گذشته و تنها ۲۰۰ روز باقی مانده است.

توکلی ادامه داد: کشور در تورم و رکود شدید به سر می‌برد، چشم‌پوشی از وضعیت فعلی اشتباه است. در آینده ممکن است وضع ما بهتر از چیزی که در حال حاضر در آن قرار داریم نباشد. کالاهای وارداتی با ارز گران شده به بازار می‌رسند و این منجر به سرایت گرانی ارز به قیمت‌های داخلی می‌شود.

وی اضافه کرد: راه حل اینگونه مشکلات پرداخت نقدی به مردم نیست و زمانی که رکود و تورم وجود دارد از هر اقدامی که باعث تحریک نقدینگی و انتظارات باشد، باید پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه ثبات باید از بازار ارز شروع شود، گفت: در آستانه انتخابات، بازار ارز و صادرات و واردات، تامین عمومی بودجه دولت و سطح عمومی قیمت‌ها تاثیرگذار است و اگر می‌خواهید اقدامی انجام دهید ارز را به عنوان ملک دولت در نظر نگیرید که هرچه گران‌تر بفروشیم بهتر است.

اگر هدفمندی درست اجرا می‌شد درمان رایگان بود

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز هم با بیان اینکه مقرر شد که ۱۰ درصد از خالص هدفمندی یارانه‌ها را به بخش بهداشت اقتصاد اختصاص دهیم که اگر این انجام می‌شد هر کسی که به بیمارستان می‌رفت از موقعی که از مادر به دنیا می‌آید تا زمانی که می‌میرد خدمات سلامت او رایگان می‌شد، این می‌شود هدفمندی.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در بحث بهداشت و درمان تاکید کرد: اگر آنچه مجلس مصوب کرده بود به درستی اجرا شود در هیچ جای کشور هیچ مریضی برای خرید دارو، پزشک و بستری شدن مجبور نبود مشکلی را تحمل کند و گدایی این و آن را کند و این یعنی عدالت. این یعنی به همان آدم‌هایی که ادعا می‌کنیم می‌خواهیم خدمت دهیم، خدمت می‌کنیم.

ادعای کمک ۱۷ هزار میلیارد تومانی دولت به تولید صحت ندارد

همچنین حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری بر اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه رشد شاخص بهای تولید از ۱۰ درصد به ۵/۳۲ درصد رسیده و این بدون در نظر گرفتن نوسانات ارزی است، گفت: سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها ادا نشده و ادعای کمک ۱۷ هزار میلیارد تومانی دولت به هیچ وجه صحت ندارد.

وابستگی به نفت افزایش یافت

مسعود میرکاظمی رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه آنچه دولت در حال حاضر به عنوان هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌کند ناقص است، از افزایش وابستگی کشور به نفت ابراز نگرانی کرد.

عکس: خبرگزاری مهر