دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور همان گونه که اعلام کرده بود، دیروز چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ دقیقه در حلقه وزرا و معاون اول و نواب رییس مجلس، در صحن علنی مجلس حاضر شد، سخنرانی کرد و ساعت ۱۰ هم بدون گوش دادن به اظهارات بهارستان نشینان و البته در حلقه وسیع و پر ازدحامی از نمایندگان بدرقه‌کننده، از صحن علنی مجلس خارج شد. او که برای سخنرانی درباره مسائل اقتصادی کشور به مجلس آمده بود در لحظات پایانی سخنرانی‌اش در مجلس نامه‌ای دریافت کرد و با لبخندی گشاده بر چهره، گفت: «جناب آقای ابوترابی (نایب رییس اول مجلس) یادداشتی به من داده‌اند که من در جلسه بنشینم و سخنان نمایندگان را استماع کنم. این یادداشت بسیار خوبی است؛ اما من چون واقعا برنامه خود را تنظیم کرده‌ام، معذور هستم. هر وقت دیگری صلاح دانستید، هماهنگ کنید من می‌آیم چهار ساعت می‌نشینم و حرف عزیزان را گوش می‌کنم.» این‌گونه بود که رییس دولت آمد، سخن گفت و رفت. اما نمایندگان منتقد به سخنان احمدی‌نژاد و در صدر آنان علی لاریجانی رییس مجلس، از پای ننشستند و دو ساعت بعد از سخنرانی احمدی‌نژاد در صفی ۱۴ نفره به پاسخگویی درباره مسائلی اقتصادی که وی مطرح کرده بود، پرداختند. ۵ تن از این نمایندگان به قید قرعه انتخاب شدند و مابقی با صلاح‌دید هیات رییسه مجلس.

لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم حدود ۷ ساعت پس از آنکه رییس‌جمهور مجلس را ترک کرد، طی نامه‌ای به رییس مجلس از نمایندگان دعوت کرد تا در روز سه‌شنبه ۳/۱۱/۹۱ از ساعت ۱۸:۳۰ در نهاد ریاست جمهوری با رییس‌جمهور در خصوص مسائل جاری گفت‌وگو و تبادل نظر نمایند.

مهم‌ترین محورهای سخنان رییس‌جمهور و پاسخ‌هایی که از نمایندگان شنید، به شرح زیر است:

*احمدی‌نژاد: قانون اساسی را هندسه‌ای تعریف کرده که اگر از چارچوب خارج شود، آسیب می‌بیند، قانون اساسی اصل و ضامن بقای همه ماست و همه باید مراقب باشیم.

*لاریجانی: رهبر معظم انقلاب مسوول اصلی کشور و مانع تعرض به قانون اساسی، هستند.

*احمدی‌نژاد: دولت چهار پیشنهاد مشخص برای حل مشکلات اقتصادی کشور دارد.

* مصباحی‌مقدم: طرح‌های پیشنهادی آقای رییس‌جمهور مناسب آغاز دوره نهم ریاست‌جمهوری است و نه پایان دوره دهم.

*احمدی‌نژاد: در گام اول هدفمندی بخش مهمی از اهداف محقق شد.

* لاریجانی: برخی مشکلاتی که اکنون در کشور با آن مواجهیم به دلیل عدم دقت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.* پزشکیان: اگر هدفمندی یارانه‌ها درست اجرا می‌شد، درمان مردم از تولد تا مرگ رایگان بود.

*احمدی‌نژاد: برخی می‌گویند: شش ماه به پایان دولت بیشتر نمانده و نمی‌شود کاری کرد؛ اما من می‌گویم باید تلاش‌ها تا روز آخر ادامه پیدا کند و باید کارهای بزرگ انجام داد.

* توکلی: دوره خدمت رییس‌جمهور هشت سال است که ۲۷۲۰ روز آن گذشته و تنها ۲۰۰ روز باقی مانده است، نباید در این مدت باقیمانده دنبال طرح‌های بزرگ برویم.

*احمدی‌نژاد: ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده است و دولت برای محافظت از آنها کارمند استخدام می‌کند، حداقل شش میلیون تن سالانه بلوط تولید می‌شود که زیر پای درخت‌ها از بین می‌رود.

* جعفرزاده: آقای رییس‌جمهور ۶ میلیون بلوط هدر رفته را دیدید کاش این ۵-۶ میلیون جوان بیکاررا هم می‌دیدید.

*احمدی‌نژاد: جنگل‌ها را به دامداران بازگردانیم و هر کسی معدنی اکتشاف کرد، پنجاه سال با تعیین آیین‌نامه‌ای از آن برداشت کند.

*رجایی: رییس‌جمهور در سخنرانی خود اطلاعات غیر تخصصی ارائه داد، جنگل مرتع دام نیست.

(مشروح سخنرانی رییس‌جمهور را در همین صفحه، و پاسخ‌های نمایندگان به سخنان وی را در صفحه خبر (۸) بخوانید).