رایزنی‌های سعید جلیلی در افغانستان

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران بنا به دعوت رسمی مقامات افغان پس از سفر هند، شب شنبه گذشته از «دهلی‌نو» وارد کابل شد و بامقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، حامد کرزی و سعید جلیلی در خصوص گسترش روابط ۲ جانبه، همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین اوضاع منطقه به رایزنی پرداختند. دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی گفت که روابط میان افغانستان و ایران بی‌نظیر بوده و هر دو کشور تاریخ و فرهنگ مشترک دارند.

جلیلی تصریح کرد که ما خواستار آن هستیم تا روابط میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران نهادینه شود.در این دیدار هر دوطرف ضمن موافقت بر آغاز نشست‌های سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند، بر ادامه همکاری‌ها، تقویت نهاد‌ها و انتقال تجارب میان ایران و افغانستان، تأکید کردند.همچنین به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان آوا، رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره مسائل امنیتی، اقتصادی وفرامرزی میان دو کشور گفت‌وگو کردند.

سپنتا بر پروژه‌های ترانزیتی، بندر چابهار، خط آهن و اهمیت آن برای صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد. سپنتا از طرف ایرانی دعوت کرد تا سرمایه‌گذاران ایرانی را برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در افغانستان تشویق کند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز گفت: ثباتی که در افغانستان به دست آمده در تاریخ این کشور بی‌نظیر است و این حالت باید تقویت شود و ایران آماده هر نوع همکاری در این زمینه است.