الهام دوباره چند شغله شد

دنیای اقتصاد- غلامحسین الهام اگر گزینه مورد نظر جریان حاضر در دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم نباشد تا به حال نامزد رییس‌جمهور برای حضور در مشاغل متعدد زیر نظر دولت بوده است. وی با گذشت ۸ هفته از حضور دوباره در دولت به سومین سمتش نیز منصوب شد. ‌الهام در گام اول بعد از فاصله گرفتن از جبهه پایداری به پست سخنگویی دولت نائل آمد و اندکی بعد جانشین ابراهیم عزیزی در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری شد. اکنون نیز محمود احمدی‌نژاد یک ماموریت تازه به الهام محول کرده و وی را به جای علی‌اکبر جوانفکر به شورای نظارت بر صدا و سیما فرستاده است. با این اوصاف، احمدی‌نژاد برای یار جدا افتاده‌اش در میانه سال‌های نود و نود و یک که استقرار در جبهه پایداری را بر حضور در پاستور ترجیح داده بود بعد از بازگشتش سنگ تمام گذاشته و هر از گاهی عنوان تازه‌ای به عناوین پست‌های وی اضافه می‌کند. الهام در دولت اول احمدی‌نژاد هم در یک بازه زمانی در چندین سمت از جمله سخنگویی دولت، وزارت دادگستری و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار داشت.

در دوره جدید اما، رییس‌جمهور در حکم سخنگویی الهام ماموریت «اطلاع‌رسانی به موقع و روشنگر و تشریح برنامه‌ها، اقدامات، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های دولت» را به او سپرد و سپس «تعیین تکلیف تغییر وضعیت استخدامی و قراردادی شدن نیروهای شرکتی» را در سمت دومش به عنوان معاون سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری بر دوش وی گذاشت.

احمدی نژاد در همین حال در تصمیمی تازه نیز مسوولیت گزارش «روند امور و تحلیل محتوایی برنامه‌های رسانه ملی» به رییس‌جمهور را به الهام واگذار کرده است. رییس‌جمهور در حکمی، الهام را به عنوان نماینده اش در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منصوب کرد که در بخشی از متن این حکم آمده است:‌ «انتظار دارد با اعمال نظارت شایسته بر برنامه‌های رسانه ملی، مدیریت سازمان صدا‌و‌سیما را در جهت ترویج و تحکیم مبانی دینی، اخلاقی و هویت ملی و نیز تبیین گفتمان دولت اسلامی یاری دهید و روند امور و تحلیل محتوایی برنامه‌های رسانه ملی را به طور نوبه‌ای به اینجانب گزارش نمایید.»

احمدی‌نژاد همچنین در نامه‌ای جداگانه از علی‌اکبر جوانفکر که پیش از الهام در این سمت قرار داشت قدردانی کرده است. وی در متن تشکر خود ابراز امیدواری کرده است که زحمات جوانفکر «در پیشگاه خداوند متعال ماجور بوده و در تمام مراحل زندگی در خدمت به مردم عزیز و میهن اسلامی» موفق باشد. گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌ای پیش از رسیدن الهام به موقعیت فعلی در چند ماه گذشته بر این نکته بنا شده بود که وی به عنوان یکی از مهره‌های بی‌حاشیه دولت که نسبتی با جریان موسوم به جریان انحرافی نداشته می‌تواند از گزینه‌های دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده باشد. شاید به خاطر همین نکته که الهام مهره سفیدی به شمار می‌آید و همچون چند تن دیگر از نزدیکان احمدی‌نژاد دارای حاشیه نبوده تشخیص رییس‌جمهور این است که تا حد ظرفیت از غلامحسین الهام در سمت‌های متعدد نهاد ریاست‌جمهوری بهره بگیرد.