مدارس ابتدایی تهران تعطیل شدند

وضعیت هوای تهران در شرایطی قرار گرفته که مسوولان مربوطه خواستار لغو بازی‌های ورزشی و ماندن مردم در خانه‌ها شدند. آنها همچنین هشدار داده‌اند که افزایش مرگ بیماران قلبی در این شرایط محتمل است. روز گذشته آلودگی هوای تهران به مرحله اضطرار و هشدار رسید و بر اساس پیش‌بینی‌ها شهروندان پایتخت‌نشین امروز و فردا نیز به همراه آلاینده‌ها و ذرات معلق هوا مقدار کمی هم اکسیژن تنفس خواهند کرد. طبق اعلام سازمان کنترل کیفیت هوا، ایستگاه‌های شمال شهر آلوده‌تر از ایستگاه‌های جنوبی بوده و این آلودگی در ایستگاه‌های اقدسیه، دروس و پاسداران با میزان بالا گزارش شده در حالی که منطقه ۱۵ پایین‌ترین غلظت آلودگی هوا را داشته است. بر این اساس کمیته اضطراری هوای تهران علاوه بر آنکه برای دیروز، امروز و فردا تصمیم به تعطیلی مهد‌های کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها گرفت، افزایش محدوده زوج و فرد خودروها به درب منازل را تصویب کرد. همچنین طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ممنوعیت فعالیت کارگاه‌های شن و ماسه شهر تهران به ویژه در غرب و جنوب غرب تهران اعمال می‌شود. در این مدت، کارگاه‌های صنعتی که دارای پتانسیل آلودگی بالایی هستند نیز حق فعالیت ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون عمرانی استانداری تهران در چهارمین جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران، گفت:‌ ادارات به دادن مرخصی به کارکنانی که دارای فرزندان مهدکودکی و دبستانی هستند اقدام کنند. محمدرضا محمودی همچنین خاطرنشان کرد:‌ طرح زوج و فرد کردن خودروها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از در منزل آغاز می‌شود.

در عین حال مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: شاخص آلودگی هوای تهران دیروز وارد مرحله هشدار شد و در برخی ایستگاه‌ها هم به مرز اضطرار رسیدیم. یوسف رشیدی افزود: شاخص ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون دیروز ۱۷۸ بوده است. به گفته رشیدی، حد استاندارد ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون ۱۰۰ است.

مردم در خانه بمانند

در این بین، رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت هشدار داد: شاخص آلودگی هوای تهران ۱۹۹ و در مرز ۲۰۰ یعنی مرز هوای خیلی ناسالم است. در این شرایط باید تمام بازی‌های ورزشی لغو شود و مردم به خصوص کودکان و بیماران در خانه بمانند.

کاظم ندافی افزود: بر اساس شاخص‌های حوزه سلامت شاخص آلودگی هوا عددی بین ۰ تا ۳۵۰ است، اگر این شاخص تا مرز ۱۰۰ باشد هوا سالم است، این شاخص در فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم را نشان می‌دهد، شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و اگر این شاخص بالای ۳۰۰ باشد وضعیت خطرناک است.

وی ادامه داد: بر این اساس اکنون متوسط شاخص آ‌لودگی هوا در شهر تهران ۱۸۰ و میزان حداکثری آن در این شهر ۱۹۹ و در مرز هوای خیلی ناسالم است و مهم‌ترین آلاینده هوا در این شرایط ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/۲ میکرون یا PM ا ۲/۵ است. ندافی اضافه کرد: در این شرایط انتشار افزایش مورد مرگ بیماران قلبی و ریوی پیش بینی می‌شود. مردم و به خصوص سالمندان، کودکان، بیماران و زنان باردار باید تا جای ممکن در خانه بمانند.

زوج و فرد سراسری در تهران

علاوه بر اینها، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جزئیات تردد خودروها طی دو روز آینده را در پایتخت اعلام کرد. سرهنگ جمال بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبات کمیته هشدار آلودگی هوای تهران گفت: بر این اساس طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه طرح زوج و فرد از در منازل به مرحله اجرا گذاشته می‌شود که بر این اساس در روز سه‌شنبه خودروهایی که پلاک سمت راست آنها فرد است و روز چهارشنبه خودروهایی که پلاک سمت راست آنها زوج است تنها مجاز به تردد از در منازل تا داخل محدوده زوج و فرد هستند، اما اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارند.

وی افزود: همچنین خودروهای دارای آرم طرح ترافیک منعی برای تردد نداشته و می‌توانند با هر پلاکی طی دو روز آینده در تمام سطح شهر و داخل محدوده طرح ترافیک تردد کنند. وی خاطرنشان کرد: در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تردد کامیون‌ها و میکسرها در سطح شهر تهران در تمام طول شبانه‌روز ممنوع است و پلیس در صورت مشاهده برابر قانون نسبت به متوقف کردن آنها و اعمال جریمه اقدام می‌کند.

افزایش آلودگی هوا تا آخر هفته

در این میان عبدالرضا امیدوار شهری، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه از سه‌شنبه تا پایان هفته، جوی پایدار بر کشور حاکم می‌شود، تصریح کرد: این شرایط سبب سکون نسبی هوا و وارونگی دما در لایه‌های پایین جو در بیشتر نقاط کشور می‌شود. بنابراین از سه‌شنبه تا پایان هفته در کلانشهرهای واقع در نیمه شمالی به‌ویژه اصفهان، تهران، کرج، اراک، مشهد و تبریز به سبب افزایش چگالی آلاینده‌های جوی، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا دراین مناطق پیش‌بینی می‌شود.