صفحات فیس‌بوک منتسب به رهبری را چه کسانی اداره می‌کنند؟

دفتر مقام معظم رهبری هنوز وجود صفحه رسمی را تایید یا تکذیب نکرده است

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: پس از راه‌اندازی صفحه فیس‌بوکی با نام Khamenei.ir، موجی از اخبار، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها پیرامون این صفحه طی ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است. گمانه‌زنی‌ها درباره صفحه فیس‌بوکی با نام Khamenei.ir به خصوص پس از معرفی این صفحه در رسانه‌های داخلی و خارجی، ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری پیدا کرد. پرتعدادترین حدسی که زده شد، گمانه‌ای بود مبنی بر اینکه: «صفحه‌ فیس‌بوک آیت‌الله خامنه‌ای توسط دفتر ایشان راه‌اندازی شده است.» البته همین منابع در انتهای گزارش خود این نکته را ذکر کرده‌اند: «از آنجا که این صفحه به طور رسمی تایید نشده است، هنوز معلوم نیست که توسط چه کسانی اداره می‌شود و آیا به راستی، این صفحه توسط دفتر رهبر انقلاب راه اندازی شده است یا خیر؟».

اما در این میان، پدیده‌ای که از دید سایت‌ها و بنگاه‌های خبری پنهان ماند، وجود صفحات متعدد به اسم آیت‌الله خامنه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک است که در جست‌وجویی ساده صفحات مشابه فراوانی را می‌شود در آن پیدا کرد.

صفحات مشابه پرتعداد برای مثال، صفحه‌ای با نام Ayatullah Sayyid Ali Khameneiدر این شبکه اجتماعی وجود دارد که از سال ۲۰۰۸ میلادی راه‌اندازی شده و تاکنون حدود ۶۸ هزار لایک دریافت کرده و به چند زبان مختلف در حال فعالیت است.

صفحه‌ دیگری با نام Grand Ayatullah Khamenei که در ۲۰۰۹ ایجاد شده است و در حدود ۲۸ هزار لایک به آن داده شده؛ این صفحه نیز به صورت چند زبانه به روزرسانی می‌شود.

«دوستداران آیت‌الله خامنه‌ای» و «طرفداران آیت‌الله امام خامنه‌ای»، عنوان صفحات دیگری است که به زبان فارسی اداره می‌شوند و به طور متوسط پنج هزار لایک دریافت کرده‌اند و حدود یک سال نیز از فعالیت آنها می‌گذرد.

روایت رسانه‌های بیگانه

معمولا رهبران و روسای جمهور دنیا در فیس بوک صفحه شخصی دارند، از چاوز ونزوئلا گرفته تا اوبامای آمریکا. نکته‌ای که درباره صفحه فیس بوک منتسب به رهبر معظم انقلاب مغفول مانده اینکه، صفحه اخیر، مربوط به شخص رهبر معظم انقلاب نیست و با لوگوی سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای راه‌اندازی شده است. اگرچه در این میان بی.بی.‌سی و سایت‌های خبری بیگانه با تیتر گمراه کننده «آیت‌الله علی خامنه‌ای عضو فیس‌بوک شد» به سراغ این خبر رفته و در میانه گزارش هم شیطنتی به خرج داده و اشاره کرده‌اند که فیس‌بوک، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ فیلتر شدند و از آن زمان تاکنون، دسترسی به آنها بدون فیلترشکن امکان‌پذیر نیست.

بخشی از محتوای مطالبی که در صفحه راه‌اندازی شده در فیس‌بوک منتشر می‌شود همان مطالبی است که در سایت khamenei.ir منتشر می‌شود، اما از ۲۳ آذر که خبر راه‌اندازی این صفحه در فیس‌بوک دست به دست می‌چرخد، سایتkhamenei.ir یا همان دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تایید یا تکذیبیه‌ای در این باره روی سایت خود قرار نداده است.