دنیای اقتصاد- نطق شدیداللحن حمیدرسایی نماینده حامی دولت علیه خانواده هاشمی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس با واکنش‌هایی از سوی دفتر آیت‌الله هاشمی و برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

صبح دیروز، روزنامه آرمان (نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) تیتر نخست خود را به واکنش دفتر آیت‌الله هاشمی به نطق حمیدرسایی اختصاص داده بود که خواستار پاسخگویی به اتهامات مطرح شده علیه مهدی هاشمی در صحن علنی مجلس شده و به نقل از دفتر آیت‌الله هاشمی نوشته بود که این دفتر با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس، ضمن اعتراض به انتشار توهین و تهمت از تریبون مجلس، خواستار اختصاص فرصت پاسخگویی شده است. دیروز اما در واکنش به این درخواست به نقل از دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس گفت که در حال حاضر نامه‌ای به هیات رییسه مجلس ارائه نشده است. با این حال، در صحن علنی دیروز مجلس این موضوع مطرح شد تذکر از سوی محمدرضا تابش، نماینده اردکان به هیات رییسه مجلس شد و او در تذکرش خواستار فرصت پاسخگویی برای خانواده آیت‌الله هاشمی شد. محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت که هنوز نامه‌ای از سوی ایشان به مجلس نیامده است. در همین حال علی مطهری نماینده تهران هم اظهار عقیده کرد که «فضای مجلس برای ایراد نطق هاشمی مهیا است؛ چرا که بسیاری از نمایندگان از نطق رسایی ناراحت شدند، هرچند که تشخیص توهین بودن یا نبودن نطق‌ها بر عهده هیات رییسه است، ولی به نظر بنده نطق رسایی توهین بسیار روشنی علیه آقای هاشمی بود.»

حمید رسایی در نطق روز سه‌شنبه خود گفته بود که «مهدی هاشمی ام‌الفسادی است که پس از دو دهه فساد و تباهی در نهایت پس از اینکه در جریان فتنه سال ۸۸ نشان داد که به یک غول مفسد تبدیل شده است با توصیه و مشورت بزرگ‌ترش از کشور گریخت و آقازاده فراری پس از سه سال اقامت در کشور روباه پیر و پس از اینکه مورد همه نوع بهره‌برداری قرار گرفت با توصیه و سفارش بزرگ‌ترش به ایران بازگشت.» رسایی با ادعای اینکه در یک فقره اسناد به دست آمده از دانشگاه آزاد مشخص است که وی در روزهای پس از انتخابات ۸۸ صدها میلیون تومان به اراذل و اوباش پرداخت کرده، گفت: هدف از پرداخت این پول‌ها به اراذل و اوباش به آتش کشیدن میادین تهران، بانک‌ها و اماکن عمومی و ایجاد رعب و وحشت بود.

باهنر: نامه‌ای به مجلس نیامده است

اما محمد‌رضا تابش نماینده اردکان در مجلس روز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس به اصل ۳۹ قانون اساسی و ماده ۷۸ آیین‌نامه داخلی مجلس و همچنین نطق حمید رسایی اشاره کرد و گفت: چنانچه در مذاکرات و سخنان نمایندگان مجلس مطلب توهین‌آمیز یا هتک‌حرمتی به کسی صورت بگیرد آن فرد می‌تواند در دفاع از خود به صورت کتبی در مجلس پاسخش را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: در هر صورت آیت‌الله هاشمی از نظر حقوقی در زمره معتمدین انقلاب و دلسوزان و فعالین ۸ سال دفاع مقدس و جزو چهار شخصیت حقوقی برجسته کشور است. آیا شما ترتیباتی اتخاذ می‌کنید که آیت‌الله هاشمی پاسخگوی مطالبی باشد که در مجلس مطرح شد؟

محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تابش گفت: بنده اخطار شما را وارد نمی‌دانم؛ ماده ۷۷ و ۷۸ گفته که اگر توهینی به شخص شد آن شخص می‌تواند به هیات رییسه نامه بنویسد و ما هم موضوع را در هیات رییسه بررسی می‌کنیم و اگر واقعا توهینی شده باشد به آن موضوع ترتیب اثر می‌دهیم.

وی افزود: اما وقتی درخواستی از ما نشده ما نمی‌توانیم به دنبال مساله برویم و اقدامی انجام دهیم.

مهیا بودن فضای مجلس برای ایراد نطق هاشمی

در همین حال علی مطهری در حاشیه جلسه دیروز مجلس گفت: طبق شنیده‌ها، خانواده آقای هاشمی برای نطق در مجلس در واکنش به سخنان رسایی درخواست وقت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، نماینده تهران افزود: نطق رسایی بسیار تند بود و در این نطق مطالب بسیار سخیفی بیان شد؛ این سخنان در مغایرت با تاکیدات رهبری مبنی بر حفظ حرمت روسای قوا و مقامات کشوربود، حتی مقام معظم رهبری راجع به آقای هاشمی شخصا تصریح کردند که احترام ایشان حفظ شود، این حرکت رسایی با ادعای ولایت مداری ایشان جور در نمی‌آید. مطهری با اظهار اینکه رسایی با اقدامات خود حرمت لباس روحانیت را زیر سوال می‌برد افزود: ایشان باید در رفتارش تجدیدنظر اساسی کند.

مطهری گفت: وی به شخص هاشمی و مهدی هاشمی توهین زیادی کرد. آقای هاشمی در میان شخصیت‌های سیاسی نظام جایگاه دوم و از نظر سابقه حضور در انقلاب هم ردیف مقام معظم رهبری است؛ دو تن از فرزندان ایشان دستگیر شدند که یکی دوره محکومیتش را سپری می‌کند و دیگری مرحله بازجویی را سپری کرده و منتظر کیفرخواست برای محاکمه در دادگاه است.

درخواست رسمی دفتر هاشمی

عصر دیروز، ایسنا متن نامه دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به علی لاریجانی مبنی بر درخواست اختصاص وقتی برای پاسخگویی به نطق حمیدرسایی را منتشر کرد. در این نامه که امضای محمد هاشمی و تاریخ دیروز را بر خود دارد، آمده است: «جناب آقای دکترعلی لاریجانی؛ رییس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

سخنان سراسر توهین‌آمیز و خارج از عرف و اخلاق یکی از نمایندگان مجلس نسبت به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در تاریخ ۲۸/۹/ ۹۱ از تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی و به صورت زنده از صدای جمهوری اسلامی پخش شد، تعجب همگان را برانگیخت. ضمن اعلام اعتراض به سکوت هیات رییسه مجلس نسبت به این تضییع آشکار حق و توهین و تهمت و با استناد به مواد

۷۷ و ۷۸ آیین‌نامه داخلی مجلس و بالاتر از آن حسب دستور مستقیم امام (رحمت‌الله علیه) خواهشمند است دستور فرمایید در اولین جلسه علنی زمانی را تعیین نمایند تا پاسخ نیز از همان تریبون پخش شود.»