انتقاد لاریجانی از نقش آمریکا در 1+5

عکس: خبرگزاری مهر

رییس مجلس: آنها هیچ بسته‌ای پیشنهاد نکرده‌اند و نقششان در ۱+۵ هم جنبه منفی دارد

دنیای‌اقتصاد- در آستانه ازسرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، علی لاریجانی، رییس مجلس دیروز از نقش‌آفرینی منفی آمریکا در این مذاکرات انتقاد کرد. او ضمن تکذیب ارائه پیشنهادی جدید از سوی واشنگتن در این مذاکرات اعلام کرد: کار آنها در ۱+۵ بیشتر جنبه منفی دارد و به‌رغم اینکه در رسانه‌ها می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم، نقش ایجابی نداشته‌اند که این اقدام، رفتاری فریبکارانه است. لاریجانی دو روز قبل هم در دیدار با معاون کنگره ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین گفته بود:‌ «بعضی قدرت‌های جهانی در موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با ایجاد مشکل و سنگ‌اندازی مانع به ثمر رسیدن مذاکرات کشورمان با ۱+۵ می‌شوند.» به نظر می‌رسد روی این سخنان لاریجانی هم با دولت ایالات متحده بوده است.

همزمان، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که دو روز قبل بسته پیشنهادی جدید ۱+۵ را مثبت ارزیابی کرده بود، در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت که پیشنهادی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم. علاءالدین بروجردی یکشنبه شب درباره پاسخ احتمالی ایران به «مشوق»ها و اخبار منتشره در خصوص پیشنهاد جدید آمریکا گفت: چون آنها پیام‌ها را از طریق وزارت خارجه یا سفیرشان بیان می‌کنند، تا آنجا که اطلاع دارم، پیشنهاد ویژه‌ای مطرح نشده است؛ به ویژه که چنین پیشنهادهایی در زمان مذاکرات صورت می‌گیرد. چون هنوز آن شکل نگرفته این نیز در حد اخبار بوده و تصمیمی از سوی مسوولین اتخاذ نشده است.

با وجود این اظهارنظرها، وزیر امور خارجه با بیان اینکه به ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ امیدوار است، گفته است: طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که باید از بن‌بست فعلی خارج شوند.

نقش آمریکا منفی است

رییس مجلس اما صبح دیروز و در حاشیه برگزاری نخستین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه «گویا آمریکا بسته‌ای پیشنهادی برای ایران در مساله هسته‌ای ارائه کرده است» گفت: آنها بسته پیشنهادی‌ای مطرح نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: این ایران بود که [در مذاکرات مسکو] بسته‌ای پیشنهادی مطرح کرد؛ شاید توهمی پیدا کرده‌اند! لاریجانی ادامه داد: کار آنها (آمریکایی‌ها) در ۱+۵ بیشتر جنبه منفی دارد، به‌رغم اینکه در رسانه‌ها می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم اما در جلسات آنقدر که ما اطلاع داریم نقش ایجابی نداشته‌اند که خودش رفتار فریبکارانه‌ای است که دنبال می‌کنند.

ابهام هسته‌ای، توهم آمریکا است

علاءالدین بروجردی نیز یکشنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه العالم گفت: ابهاماتی که معمولا در تبلیغات بزرگنمایی می‌شود کار آمریکایی‌ها است. آنها علاقه‌مند نیستند نقطه پایانی در چارچوب توافق با آژانس یا حتی ۱+۵ گذاشته شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال، در مورد تلاش آمریکا برای نقش آفرینی در حل موضوع هسته‌ای ایران گفت: سیاست آمریکا این است که اگر روزی معضل هسته‌ای حل شود، مدال آن را به سینه خود بزند. از این رو درخواست مذاکرات دوجانبه را دارد که در چارچوب توافق طرفینی، ابهامات برطرف شود.

بروجردی درباره مذاکرات با گروه ۱+۵ افزود: در مذاکرات آینده ۱+۵ پیشنهادهای جدید آمریکا بررسی خواهد شد، اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، تاکنون یک دور مذاکره با مسوولان آژانس انجام شده، دور بعد قرار است صورت بگیرد و بر اساس آن مذاکرات باید با غربی‌ها درباره مذاکرات با ۱+۵ توافق کنیم، سپس وارد آن فاز خواهیم شد که در مذاکرات چه بشنویم و چه بگوییم. بروجردی ادامه داد: درباره این مذاکرات در هفته‌های آینده هنوز توافقی صورت نگرفته است ممکن است استانبول بهترین گزینه باشد.

امیدواری صالحی به مذاکرات

وزیر امور خارجه اما با بیان اینکه به ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ امیدوار است، اظهار کرد: ایران از حق مشروع خود در موضوع هسته‌ای نمی‌گذرد.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در چند هفته‌آینده که رسانه‌های آمریکایی و اروپایی از آن خبر داده‌اند، گفت: از زمان مذاکرات بعدی اطلاعی ندارم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که ۱+۵ در حالی برای مذاکرات بعدی اعلام آمادگی می‌کند که هنوز پاسخ روشنی به بسته پیشنهادی ایران که در مسکو به طور جامع ارائه شده است ندادند، به نظر می‌آید آنها صرفا به دنبال پیشبرد خواست‌های خود هستند؟ اظهار کرد: بسته‌های پیشنهادی که میان دو طرف رد و بدل شده برای هر دو طرف جا افتاده و روشن است. آنها به خوبی می‌دانند که ایران از حق (غنی‌سازی) مشروع خود نمی‌گذرد. ایران حق مسلم، قانونی و مشروع خود را مطالبه می‌کند و چیز بیشتری نمی‌خواهد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ خاطرنشان کرد که «طرفین به این نتیجه رسیده‌اند باید از بن‌بست فعلی خارج شوند.»

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا از بسته پیشنهادی که ۱+۵ مدعی است برای ارائه به ایران آماده کرده است ارزیابی‌ای دارید؟ گفت که «در حال حاضر نمی‌توانم دراین‌باره اظهار نظر کنم.»

باز هم احتمال تصویب بودجه تنخواه

فارغ از بحث‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای، رییس مجلس در حاشیه همایش دیروز مرکز پژوهش‌ها، درباره تاخیر بودجه‌ای دولت و برخی مسائل دیگر هم سخن گفت. لاریجانی درباره تصویب تنخواه برای دولت در صورت تاخیر لایحه بودجه ۹۲ گفت: در صورت تاخیر، مجلس چاره‌ای جز تصویب تنخواه همچون سال گذشته ندارد؛ اگر راه دیگری به ذهنتان می‌رسد بگویید.

وی همچنین افزود: برای بودجه سال آینده باید تلاش کنیم که از حالت شناور بودن خارج شویم و ردیف‌ها متناسب با واقعیات در نظر گرفته شود و به همان میزان هم تخصیص داده شود. چون امسال که درآمدها کاهش پیدا کرد یک مقدار شرایط بودجه‌ای را تغییر داد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که از زمان ارائه لایحه بودجه خبری دارید، گفت: نه هیچ خبری ندارم.

موضوع ستار بهشتی روشن شد

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارش مجلس از مرگ مشکوک ستار بهشتی آماده شده است، گفت: گزارش این موضوع در کمیسیون امنیت ملی آماده شده و تقریبا روشن است؛ موضوع برای قوه قضائیه هم روشن است و ان‌شاءالله در مجلس مطرح خواهد شد.