آصفری: نمی‌توان زنان را از حقوقشان محروم کرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر تغییر ماده از لایحه گذرنامه و تغییر شرط سنی خروج از کشور دختران از ۱۸ سال به ۴۰ سال با اجازه ولی یا حاکم شرع و دادستان گفت: براساس ماده ۲۰ قانون اساسی و ماده ۱۰۱۲ قانون مدنی، این موضوع جایگاه قانونی ندارد و نمی‌توان زنان را از حقوقشان محروم کرد. محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه لایحه دولت درباره گذرنامه در این کمیسیون در حال بررسی است، اظهارکرد: در ماده ۱۵ این لایحه، یکی از نمایندگان با توجه به گزارش‌هایی درخصوص قاچاق و آزار و اذیت دختران این پیشنهاد را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این بحث تاکنون در کمیسیون تصویب نشده است، گفت: کمیسیون از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران درخواست ارائه گزارش دراین باره کردند.

آصفری افزود: البته باید گفت اگر درصد این مشکلات نیز مشخص شود با توجه به اینکه زنان در تمامی عرصه‌های کشور دوشادوش مردان حضور داشته و از طرف دیگر با توجه به حقوق قانون اساسی و قانون مدنی، نمی‌توان به دلیل موارد مشابه، قانونی برای زنان تعیین کرد و آنها را از حقوق خود محروم ساخت.

وی یادآور شد: برای پیشگیری باید از خروج کسانی که با تخلفات خود، نظام را زیر سوال می‌برند ممانعت شود و نمی‌توان قبل از وقوع جرم توسط افراد آنها را این‌گونه محکوم کرد.