توصیه‌های احمدی‌نژاد به سپاه

عکس: خبرگزاری مهر

سپاه اموال و زمین‌های فراوانی در تهران و شهرهای مختلف در اختیار دارد که می‌تواند بخشی از آن را واگذار کند

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در پیگیری یکی از اقدامات دولت در راستای واگذاری ساختمان‌ها، زمین‌ها و اموال غیرمنقول مازاد دستگاه‌های دولتی از نیروهای مسلح نیز خواست که آنها هم برای تحقق این ایده گام بردارند. رییس‌جمهور معتقد است که در سپاه، ارتش و سایر دستگاه‌ها منابع «راکد» فراوانی وجود دارند که در صورت واگذاری می‌توانند به عنوان نمونه بودجه چند سال آموزش و پرورش کشور را تامین کنند. خصوصی‌سازی و انتقال مدیریت برخی مجموعه‌ها به خارج از دولت، صرف‌نظر از میزان عملیاتی شدنش از اهداف اعلامی دولت در طول این سال‌ها بوده است. مسوولان دولتی همواره با نگاهی خاص به این مقوله نگریسته‌اند و در دولت‌های نهم و دهم نشان داده‌اند که علاقه‌مند به پیگیری و حساسیت در این زمینه‌اند؛ البته برخی مواقع نیز از واگذاری‌ها ابراز پشیمانی کرده‌اند. همچون محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور که هفته گذشته در جلسه معارفه سرپرست وزارت ارتباطات گفت: «بخش ارتباطات یا همان مخابرات خودمان را که یکی از کارسازترین و پردرآمدترین بخش‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بود به توصیه آقایان فروختیم، رفت. نوش جانشان، اما ای کاش این کار را نمی‌کردیم.»

اکنون اما رییس‌جمهور در سخنان خود از موضعی دیگر عزم دولت برای الگو قرار دادن طرحش برای واگذاری‌ها را جزم نشان داده است. وی روز پنج‌شنبه در همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه گفت: «باید دست به دست هم دهیم تا پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌ها را تمام کنیم.»

کاهش ریال ورودی به خزانه دولت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و ایسنا، احمدی‌نژاد به بخشی از ظرفیت‌های کشور اشاره کرد و گفت: شما در قرارگاه خاتم نشان دادید که همه اینها را دارید. شاید مقداری حسب ظاهر منابع دچار مشکل بود اما باید توجه کرد که این سروصداهایی که در عالم علیه ما است، به خاطر همین سازندگی‌ها، پیشرفت‌ها و جهت‌گیری‌ها است. آنها همه خیال می‌کردند اگر جاهایی را ببندند، دست ما از منابع خالی می‌شود، اما این‌گونه نشد.

رییس‌جمهور ادامه داد: شاید ریال ورودی به خزانه دولت مقداری کاهش یافته، اما ما در کشور منابع مالی فراوانی داریم. متاسفانه یک عادت کهنه از گذشته در این کشور بوده که همه نگاه‌ها به همان ریالی بوده که در خزانه دولت وارد می‌شود و براین اساس سیستم اداری، مالی و مدیریتی دستگاه‌ها، بر همین نگاه شکل گرفته است و چون آنها خود این سیستم را راه‌اندازی کرده‌اند، فکر می‌کردند کار تمام است. در حالی که ایران سرشار از منابع است.

کمبود پول نداریم

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه منابع جدید فراوانی در ایران وجود دارد که اگر به آنها ورود پیدا کنیم، منابع خزانه در مقابل آن هیچ است، یادآور شد: به عنوان مثال وزارت نیرو در ۱۰، ۱۵ سال اخیر حداکثر پولی که گرفته بود، ۵، ۶ هزار میلیارد تومان بود اما سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان پول گرفته است. اینها از منابع جدید آمده است.

وی خاطرنشان کرد: اموال راکد فراوانی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در شهرهای بزرگ وجود دارد که اگر آنها را احیا کنیم، چند برابر روند درآمد خزانه دولت خواهد بود. بنابراین ما باید این فشار را به فرصت در اقتصاد کشور تبدیل کنیم. لازمه آن این است که نگاه‌ها را عوض کرده و منابع را احیا و استفاده کنیم. احمدی‌نژاد ادامه داد: از محل درآمد همین منابع جدید سال گذشته بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان برای کارهای عمرانی دولت اختصاص داد و در بخش‌های دیگر نیز اینگونه بوده است.

سپاه اموال فراوانی دارد

رییس جمهور افزود: در سپاه، ارتش و سایر دستگاه‌ها منابع فراوان راکد زیاد است. به عنوان مثال فرودگاه قلعه‌مرغی که بخشی از آن پارک شده و بقیه‌اش راکد است، یا فرودگاه دوشان تپه که در حدود ۶۵ هزار هکتار است، از منابع راکدی هستند که آنها را می‌توانیم واگذار کنیم و چند هزار هکتار از این منابع در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان آنها را تبدیل کرده و احیا کنیم.

رییس جمهور تاکید کرد: باید فشار دشمنان را به عنصر مثبتی در اقتصاد کشور و ساختن ایران عزیز تبدیل کنیم و این نیازمند تغییر نوع نگاه و احیای منابع و استفاده از آن است. دولت با همین هدف سازمان اموال را تاسیس کرده تا منابع راکد در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اداری را شناسایی و آنها را تبدیل و در مسیر ساختن و پیشرفت کشور به کار گیرد و این یک کار انقلابی است.

احمدی‌نژاد افزود: سپاه نیز اموال و زمین‌های فراوانی در تهران و شهرهای مختلف در اختیار دارد که می‌تواند بخشی از آن را تبدیل کرده و مورد استفاده قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش که کمترین منابع را دارد، اگر با روحیه انقلابی برخورد کند، می‌تواند بودجه چند ساله‌اش را از این منابع راکدی که دارد تامین کند.

وی هم‌چنین با بیان اینکه دولت چندین مجتمع اقتصادی دارد که نزدیک به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از آنها را واگذار کرده و هنوز به نصف نرسیده است، گفت: در سایر بخش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز همین گونه است. آن‌قدر منابع زیاد است که باید به دنبالش برویم و آنها را احیا کنیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: پول در کشور ما کم نیست،‌ به طوری که حجم اقتصاد ما از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان بالاتر رفته و امروز ما به سرعت به رتبه پانزدهم جهان می‌رویم و به امید خدا در بخش اقتصاد نیز طرح و برنامه‌هایی داریم که دشمن مایوس خواهد شد.

بدهکاران بانکی از حمایت عده‌ای در اجزای حکومت برخوردارند

رییس‌جمهور همچنین دیروز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی خراسان رضوی، گفت: امروز که یک گروه وارد میدان شده و کار می‌کند باید بقیه هم همراهی و کمک کنند نه آنکه سنگ‌اندازی کرده و مانع ایجاد کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به معوقات سنگین بانکی به عنوان یکی از مشکلات اصلی کنونی، گفت: این معوقات در سه بخش است، گروه نخست عده‌ای هستند که وام‌های کوچک گرفته‌اند و سهم این افراد از این معوقات خیلی کم است، گروه دوم کسانی هستند که برای ایجاد و توسعه یک کارخانه و بخش تولیدی وام گرفته‌اند و الان قادر به بازپرداخت نیستند و نیازمند مهلت هستند.

وی افزود: دسته سوم ارقام کلانی با عناوین مختلف صادرات و واردات و تجارت و مانند آن از بانک‌ها وام گرفته‌اند کار انجام شده، اما وام را مسترد نکرده‌اند. احمدی‌نژاد در ادامه اظهارکرد: عمده این معوقات مربوط به این گروه است که همه برنامه‌ها را به هم می‌زند و بدتر از همه آنکه در اجزای حکومت عده‌ای از این گروه دفاع می‌کنند. رییس‌جمهور تصریح کرد: پول در کشور زیاد است؛ ولی وقتی پول زیاد می‌شود ردپایی از قدرت هم پیدا می‌شود، برخی به نام کارگر و کارخانه پول می‌گیرند ولی برای خود تلاش می‌کنند و پول در دست خودشان است. وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود در کشور ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ۶۰ درصد پول های بانکی را بگیرند و بر نگردانند، گفت: در واقع در کشور عده‌ای این پول‌ها را در دست خود احتکار و بلوکه می‌کنند و به طور طبیعی جایی که پول باشد ردپایی هم در قدرت پیدا می‌کند و در سیستم‌های تصمیم‌گیری هم افرادی پیدا می‌شوند که از آنان دفاع و حمایت کنند.