ازسرگیری مذاکره با ایران در اسرع وقت

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: گفت‌وگو با ایران در سریع‌ترین زمان ممکن؛ این دستاورد نشست داخلی اعضای گروه ۱+۵ به ریاست کاترین اشتون در بروکسل بود. نشستی که البته هیچ یک از اعضای آن به غیر از سرگئی ریابکوف نماینده روسیه اظهار نظری نکردند. ریابکوف که چندی است به طور مشخص تلاش‌هایی برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای اعضای شش کشور با ایران داشته پس از این نشست از اینکه این درک (یعنی لزوم تداوم گفت‌و‌گوها) بین ایران و ۱+۵ به وجود آمده است ابراز خشنودی کرده است. اگرچه اعضای شش کشور در بیانیه خود بر لزوم از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کرده‌اند، اما زمانی را برای آن ارائه نکرده‌اند. این در حالی است که برخی دیپلمات‌ها که پیش‌تر یعنی همان روز چهارشنبه هفته گذشته که نشست برگزار شد، ماه آینده میلادی را به عنوان زمان شروع مذاکرات با ایران اعلام کرده بودند.

به رغم این گمانه‌زنی‌ها اما خبر دیگری از نشست بروکسل درز نکرده است، به ویژه درباره پیشنهادهایی که گفته شده بود در این نشست قرار بوده مورد بحث قرار بگیرد.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر از بروکسل گزارش داد: پس از این نشست مشخص نشد که درباره گزینه‌هایی توافق شده یا خیر و اینکه این گزینه‌ها چه چیزهایی هستند. این در حالی بود که بنا بوده تا در مذاکرات آتی با ایران از طرف غرب پیشنهادهایی به کشورمان ارائه شود. فحوای این پیشنهادها هم ارائه امتیازهای بیشتر به ایران در خصوص لغو سریع‌تر تحریم‌ها بوده است. موضوعی که علی لاریجانی هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره این گونه به آن اشاره می‌کند: «راه‌حل توقف تحریم‌های غرب علیه ایران در برابر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد مورد توافق است، اما متاسفانه آنها به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.» به نظر می‌رسد که این مطلوب‌ترین توافقی است که از نظر ایران می‌تواند در جریان مذاکرات آتی با غرب و آمریکا صورت پذیرد. اگرچه این پشنهاد را پیش‌تر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مطرح کرده بود. در قبال آن اما رسانه‌های خارجی از شرط‌های سختگیرانه‌تری برای لغو تحریم‌ها خبر داده بودند. این رسانه‌ها گفته بودند که فحوای پیشنهادهای جدید غرب به ایران لغو بخش‌هایی از تحریم در قبال مواردی فراتر از توقف و انتقال اورانیوم ۲۰ درصد از ایران خواهد بود، چیزی معادل تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم که ایران همواره اعلام کرده آن را نخواهد پذیرفت.

صرف نظر از اعلام نظر مثبت ایران در برابر پیشنهاد توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ازای لغو تحریم‌ها، برگزاری دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و شش قدرت جهانی مهم‌ترین دستاورد نشست بروکسل بوده که از نظر روسیه هم اتفاق مثبتی ارزیابی شده است. اما دفتر کاترین اشتون پس از پایان نشست مذکور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه به داشتن دور دیگری از گفت‌و‌گوها با ایران در سریع‌ترین زمان ممکن متعهد است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در بیانیه دفتر اشتون آمده است: این نشست بخشی از تلاش جاری برای هماهنگی درباره به جلو راندن این پروسه برای پاسخ دادن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران بود در این بیانیه آمده است که شش کشور «در تلاش‌های‌شان برای جست‌وجوی راه‌حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران متحد هستند» و «تماس ضروری» با ایران «در روزهای آینده» برقرار خواهد شد.

خبرگزاری نووستی نیز به نقل از مایا کوسیانچیچ، سخنگوی اشتون اعلام کرد که «گروه «۱+۵» در تلاش برای جست‌وجو و یافتن راه حل دیپلماتیک مساله ایران از موضع واحدی پیروی می‌کند.»

آخرین دور گفت‌وگوها بین ایران و ۱+۵ به خردادماه امسال در مسکو بازمی‌گردد. گفت‌وگوهایی که با رد و بدل شدن پیشنهادهای ایران و شش کشور بی‌آنکه به نتیجه ملموسی دست پیدا کند، متوقف شد.

پس از آن مدیران سیاسی ۱+۵ آخرین بار در ماه سپتامبر (اوایل مهر) در نیویورک برای گفت‌و‌گو درباره برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر دیدار کردند و نتیجه این دیدار هم توافق برای ادامه گفت‌وگوها با ایران بود.

موضوعی که اکنون ۱+۵ قویا آن را در دستور برنامه‌های خود قرار داده است و از نظر نماینده روسیه در مذاکرات هم‌چنین ارزیابی شده است که هم گروه موسوم به «۱+۵» و هم مقامات جمهوری اسلامی ایران درک می‌کنند که راهی غیر از مذاکرات میان دو طرف وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری «نووستی» گزارش داد: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست مدیران سیاسی «۱+۵» در بروکسل به خبرنگاران گفت: راهی غیر از این وجود ندارد. اینکه اکنون این درک در داخل گروه «۱+۵» نیز وجود دارد، خوب است و ما می‌فهمیم که این درک از طرف ایران نیز به طور کامل وجود دارد. همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ریابکوف در اظهاراتی که در خبرگزاری اینترفکس منتشر شد، گفت: زمانی برای از دست دادن وجود ندارد و از این منظر، گفت‌و‌گوها مثمر ثمر بود و موضوعات پیشرفت داشت.

تحلیل لس آنجلس تایمز

علاوه بر ابراز نظر مثبت روسیه روزنامه لس‌آنجلس تایمز هم در گزارشی به تاثیر مثبت این نشست و نیز تصمیم باراک اوباما برای به نتیجه رساندن موضوع هسته‌ای ایران بر مذاکرات آتی ایران و شش کشور پرداخته و نوشته است که این شرایط امکان بالای ایجاد فرصت برای رسیدن به راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران را ایجاد می‌کند. رییس‌جمهوری ایالات متحده در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات از راه‌های دیپلماتیک جدیدی درباره حل موضوع هسته‌ای ایران خبر داده بود که قرار است ظرف چند ماه آینده آنها را به کار ببندد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لس آنجلس تایمز با اشاره به قرار دادن این دو موضوع در گزارش خود می‌نویسد: چند ماهی بود تلاش‌های چند جانبه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران به واسطه انتخابات آمریکا، موضوع سوریه و حتی تنش‌های میان غزه و اسرائیل کمرنگ شده بود.

اما اکنون باراک اوباما یک دوره چهارساله جدید را در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز کرده و انتظار می‌رود که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن و نشست روز چهارشنبه در بروکسل، ایران به میز مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

در همین رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط موجود مذاکرات آتی سازنده‌تر از مذاکرات قبلی خواهد بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: دولت آمریکا هم اکنون انگیزه بیشتری برای بررسی یکی از پیچیده‌ترین روابط خود دارد و اوباما صرف‌نظر از انتقاداتی که «میت رامنی» رقیب جمهوری‌خواه‌خود در انتخابات درباره ایران به وی وارد می‌کرد، می‌تواند مقدمه‌ای را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات آغاز کند که این مقدمه منجر به نتیجه شود. این روزنامه نوشت از سوی دیگر مقامات ایران نیز خواهان عبور از تحریم‌های موجود هستند و همین امر می‌تواند فرصت به وجود آمده را به سمت نتیجه‌ای مشخص سوق دهد.